10 tipov na lepšiu prezentáciu Vášho Start-Upu
- Zakladáš Start-Up ? Skôr či neskôr príde chvíľa, kedy sa budeš musieť odprezentovať ! Pred investorom, obchodnými partnermi či potenciálnymi zákazníkmi. Povieš si pohoda, veď som to už niekedy robil, hodím niečo do Power Pointu a potom to z toho prečítam pred publikom. Celé zle !
- Zakladáš Start-Up ? Skôr či neskôr príde chvíľa, kedy sa budeš musieť odprezentovať ! Pred investorom, obchodnými partnermi či potenciálnymi zákazníkmi. Povieš si pohoda, veď som to už niekedy robil, hodím niečo do Power Pointu a potom to z toho prečítam pred publikom. Celé zle !
Prezentácia musí byť poriadne pripravená, dotiahnutá do detailu a prednes dokonale natrénovaný. Existuje takzvané pravidlo 10-20-30, mať zhruba slideov, hovoriť cca 20 minút a použiť písmo o veľkosti 30 (tým pádom nebudeš môcť mať v prezentácii zbytočne veľa textu).
V tom ako zhrnúť celý svoj bussines plán by ti mohlo poradiť nasledujúcich 10 pravidiel:
- Prvý slide má obsahovať základné informácie ako názov projektu, meno/mená ideamakerov plus maximálne slogan ak nejaký je. Potom pri prednese zhruba povedať čomu sa venuješ.
- Na druhom slide by bolo vhodné predostrieť problém ktorý ideš riešiť a ukázať že je na trhu potrebný. Štatistiky by ti mohli pomôcť presvedčiť publikum a stotožniť ich s názorom, že je to fakt potrebné spraviť. Necituj však celé tabuľky, nanajvýš pár čísel.
- Ďalej je vhodné v krátkosti vysvetliť ako sa chystáš vyriešiť ten problém. Podstatné je aby tvoje publikum pochopilo, že tvoje riešenie je unikátne a prečo tomu tak je.
- Treba vysvetliť ako na tom chceš zarobiť peniaze a čo bude tvoriť tvoj hlavný zdroj príjmov. To ide oveľa lepšie keď máš definovanú cieľovú skupinu zákazníkov.
- Teraz môžeš detailnejšie povedať ako to celé bude fungovať, od zdrojov až po marketing, takzvaný operačný plán. Spomeň použité technológie, len nie príliš, nie každého to musí zaujímať.
- Tu môžeš spomenúť svoj marketingový plán zopár slovami. Daj publiku vedieť, že vieš predať seba, svoj nápad a že sa vieš vtesnať do rozpočtu. Buď konkrétny, nestačí povedať že reklama bude „na internete“.
- Určite treba spomenúť kľúčových konkurentov, ale nezhadzovať ich pod čiernu zem.
- Hovor o svojom tíme. Pamätaj že bez svojho tímu ďaleko nezájdeš. Môžeš vyzdvihnúť zopár top alebo výnimočných ľudí.
- Čísla, musíš predložiť finančnú analýzu a čo je dôležité, vysvetliť akým spôsobom si k tým číslam dospel.
- Nakoniec im ukáž kde si sa so svojím nápadom dostal, čo si doteraz spravil a čo plánuješ spraviť najbližšie. Daj vedieť, že sa chceš posunúť čím skôr dopredu.
Na záver ešte niekoľko tipov:
- Nepoužívaj slang a žargón, nie každý je z tvojho odboru a nemuseli by porozumieť.
- Nečítaj prezentáciu od slova do slova, tvoje publikum vie čítať. Text a tvoje hovorené slovo sa musia dopĺňať.
- Daj si pauzu medzi slidami alebo keď je to vhodné (napríklad ak chceš zdôrazniť práve povedané), nemôžeš všetko odrecitovať bez prestávky ako robot.
- Nezameraj sa len a len na technológiu, aj keď to je práve to čomu sa venuješ.
- Neprehusťuj slidei zbytočnými informáciami, je hranica koľko toho môže publikum stráviť. Navyše keď si čítajú z prezentácie tak nemusia plne vnímať to čo hovoríš.
- Menej je niekedy viac, dodatočné informácie a presné čísla si vedia prečítať aj neskôr.
- Je možné pripraviť materiály, do ktorých môže publikum počas prednesu nazrieť.
zdroj: enterpreuner.com