Andrej Mošať: Ideme si zmerať sily s tými najlepšími.

  • Stretla som sa s tímom Vestigenu. Porozprávali mi o prekážkach, ktoré prekonali a výzvach, ktoré ich čakajú v budúcnosti. Môžem zodpovedne prehlásiť, že naše obličky sú v správnych rukách. Ďalej už hovorí Andrej Mošať, hlavný technik (CTO) a Vincent Touquet, manažér financií (CFO).
image_1403787619.png
  • Stretla som sa s tímom Vestigenu. Porozprávali mi o prekážkach, ktoré prekonali a výzvach, ktoré ich čakajú v budúcnosti. Môžem zodpovedne prehlásiť, že naše obličky sú v správnych rukách. Ďalej už hovorí Andrej Mošať, hlavný technik (CTO) a Vincent Touquet, manažér financií (CFO).

Aká je vízia Vestigenu?

Andrej Mošať (AM): Nechceme pacientov liečiť, to je úloha lekárov. Našim mottom je „Navigate life.“, navrhol ho Vincent. V budúcnosti chceme ľuďom dať kompas, ktorý im povie, akou cestou sa uberať. To sa dá po malých krokoch. Jedným z takýchto krokov, ktorý teraz robíme, je vývoj senzora na obličky do zariadenia, ktoré bude vedieť obličky testovať.

Vincent Touquet (VT): My sme presvedčení o tom, že svet bude lepší, ak ľudia o sebe zistia viac ešte predtým, ako sú naozaj chorí. To je dosť radikálna myšlienka, najmä, keď sa pozrieme na farmaceutický priemysel – tržby sú vo veľkom percente postavené na ľuďoch, ktorí už chorí sú. Jednali sme s Grid Investments v Brazílií. Brali najmä myšlienku, že v oblasti zdravotníctva je ešte veľa čo robiť. Je mnoho rozbehnutých projektov v IT a tam si osobne myslím, že je už veľa vecí správne. Ale zdravotníctvo ešte stále žije v minulosti.

 

Zapojili ste sa do súťaže Nokia Sensing XChallenge, ktorá je zameraná na nové spôsoby získavania informácií o zdraví a nové riešenia v oblasti diagnostiky. Prečo?

AM: Zúčastňujú sa tímy z Indie, Belgicka, Litvy, z USA – dokopy 30 tímov z celého sveta. A práve to je pre mňa to fascinujúce. Ja som taký súťaživý typ. Ideme si zmerať sily s tými najlepšími. Konkurenti majú určité technológie, ale myslím si, že sme na tom pomerne dobre. Naša technológia je veľmi flexibilná a univerzálna.

 

Ako vidíte budúci vývoj v oblasti biomedicínskych startupov?

AM: Oblasť, v ktorej náš projekt pôsobí, je veľmi veľká a má vyslovene pozitívny ekonomický dopad na obyvateľstvo a na pracovnú silu. Vývoj tam je a sú určité náznaky, že sa pridajú veľkí hráči ako Apple alebo Samsung. Tiež čakáme, že sa pridá aj niekto tretí, napríklad Google či Yahoo. Možno aj ďalšie menšie firmy, ktoré môžu vyrásť. Práve Apple si najal asi šesť expertov na senzory v oblasti medicíny.

„Tím a správni ľudia vyvážia peniaze.“

 

 

Čo bolo doteraz na projekte najproblematickejšie?

VT: Slovensko je špeciálny prípad. Vo všeobecnosti nie je v Európe hlavným problémom seeding, ale gross kapitál, lebo to už je potrebných nejakých 50 alebo 100 miliónov. To je ešte tu, v Európe, oproti USA problém. Ale problém financovania hravo prevážia papierovačky. Sú tu ako brzda pre inovácie a šikovných ľudí. Pokiaľ však nájdete ľudí ako Alex a Andrej, tak sa to dá zvládnuť.

AM: Ďalšou výzvou je zostaviť tím. Spraviť dobrý tím je na nezaplatenie. Častokrát je to aj nemožné. To vraví náš CEO Alex Kriško. Je ťažké nájsť ľudí, ktorí sú správne naladení.Lebo, ak je dobrý tím, tak nezávisle od toho, či sú dobré alebo zlé časy, či je dobrý alebo zlý produkt, či ideme alebo nejdeme na dovolenku, vždy sa dá na tých ľudí spoľahnúť. Tím a správni ľudia vyvážia peniaze.

„Pri obličkách je zaujímavé, že necítiť, že sú poškodené.“

 

Prečo ste sa zamerali práve na obličky?

AM: Obličky fungujú približne 24 hodín denne. Ak nefungujú, tak treba filtrovať krv, lebo sa v nej usadzujú nečistoty ako čpavok, amoniak či močovina. To má vplyv aj na psychiku a na mozog. Človeku je vyslovene zle, akoby vypil veľa alkoholu. Momentálne by mala prenosná oblička podobu 20kg ťažkého batohu. Preto radšej obličky nestratiť. Zaujímavé je, že necítiť, keď sú poškodené. Dá sa to však zistiť z moču, z krvi a zdá sa mi, že aj z potu – to je môj osobný názor.

VT: Taktiež Svetová nadácia pre diabetikov tvrdí, že v roku 2035 môže mať – aj kvôli vzrastajúcemu počtu obéznych ľudí – každý tretí človek cukrovku.

„Veľa takýchto produktov zaniklo, lebo ľudia na to nie sú pripravení.“

 

Ako si myslíte, že budú ľudia reagovať na tento prístroj?

AM: Správne načasovanie je potrebné. Veľa takýchto produktov zaniklo, lebo ľudia na to nie sú pripravení. Sú problémy, ktoré sa nevedia vyriešiť žiadnym množstvom peňazí – potrebujú čas. A to je aj náš prípad. Tá technológia musí dozrieť.

 

Chceli by ste niečo čitateľom odkázať na záver?

AM: Cesta k úspešnej spoločnosti nevedie cez finančné ukazovatele. Ja som po skončení školy potreboval osem rokov, aby som si uvedomil, že cesta k úspechu a vnútornému šťastiu vedie cez to, čo človeka najviac baví. Keď sa ma niekto o pár rokov spýta „Čo si robil v tom Vestigene?“, tak mu chcem ukázať ten prístroj a môcť povedať „Pomohli sme minimálne jednému človeku, aby nestratil obličku.“

 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá