Andrej Nagy: Raisovať peniaze môže byť pre slovenské startupy samovraždou

  • Aj napriek tomu, že Slovensko nie je veľká krajina, rodí sa u nás množstvo originálnych nápadov. No a hoci má mnoho z nich medzinárodné ambície, väčšina z nich končí precitnutím do tvrdej reality. Prečo ale čaká drvivú väčšinu našich startupov neúspech? Prakticky hneď potom, ako si ujasnia, čo vlastne chcú robiť, sa snažia slovenskí podnikatelia zaujať investorov a raisnúť peniaze. Nikto z nich však netuší, že je to najväčšia chyba, akú len môžu spraviť.
image_1447697675.jpeg
  • Aj napriek tomu, že Slovensko nie je veľká krajina, rodí sa u nás množstvo originálnych nápadov. No a hoci má mnoho z nich medzinárodné ambície, väčšina z nich končí precitnutím do tvrdej reality. Prečo ale čaká drvivú väčšinu našich startupov neúspech? Prakticky hneď potom, ako si ujasnia, čo vlastne chcú robiť, sa snažia slovenskí podnikatelia zaujať investorov a raisnúť peniaze. Nikto z nich však netuší, že je to najväčšia chyba, akú len môžu spraviť.

 

„Je to veľmi jednoduché, keď sa chcete učiť šoférovať auto, nemôžete si hneď sadnúť do Ferrari, lebo sa pravdepodobne hneď zabijete.  Keď si ale sadnete do nejakého slabšieho auta, s dobrým mentorom, ktorý vás naučí šoférovať, tak postupom času budete v pohode zvládať šoférovanie akéhokoľvek vozidla a prežijete,“ hovorí slovenský podnikateľ a founder singapurskej spoločnosti Synergy Bilateral Andrej Nagy, ktorý je zástancom budovania vlastnej firmy. O jeho podnikateľskej vízií a príbehu sa dočítate v tomto rozhovore. 

Andrej sa medzinárodnému obchodu venuje už takmer 10 rokov. Počas tejto doby založil hneď niekoľko spoločností a dosiahol úspechy v Ázii a na území Ruskej Federácie. Koncom roka 2014 založil v Singapure Synergy Bilateral, cez ktorú sa mu podarilo etablovať veľké množstvo biznisov medzi ázijským a ruským trhom. V tejto oblasti ťaží zo širokého networku, vďaka ktorému pomáha firmám expandovať rýchlo a plynule. Okrem toho má aj množstvo názorov a skúseností, o ktoré by sa chcel podeliť aj so slovenskými podnikateľmi.

 

Mimo iného tvrdí, že startup nepotrebuje takého investora, ktorý mu okrem poskytnutia finančných zdrojov nijak nepomôže. Potrebuje investora-mentora, ktorý mu otvorí svoj network a znalosti, vďaka ktorým dokáže firma celkom sama rásť.

 

To všetko by však malo prísť až potom, keď bude mladý startup schopný zarábať vlastné peniaze, a to bez pomoci zvonka. Ide o vybudovanieť funkčnej firmy, nie však preto, aby ste presvedčili investora, že sa do vás oplatí investovať, ale preto, aby ste získali reálne skúsenosti a sami pochopili, ako vlastne môže podnikanie s vašim nápadom vyzerať.

 

Andrej, kde vidíš najväčší problém slovenských startupov?

Typickým znakom slovenských startupov je, že ešte predtým, než začnú s budovaním firmy, uvažujú nad tým, že raisnú peniaze. To ale nie je prirodzené. Keď robíte nejaký biznis, vašim cieľom by malo byť zarobiť peniaze a nie si ich pýtať od iných. Keď človek zarába, znamená to, že vymieňa hodnoty. Plán vytvorenia firmy ešte nie je hodnota. To je len vízia. Je potrebné dostať sa do fázy, kedy sa naozaj začne vytvárať niečo hodnotné, niečo, za čo sa ľuďom oplatí dať protihodnotu.

Keď sa firma nebuduje postupne, ľudia, ktorí sú v nej, sa sami ukracujú o nesmierne dôležitý prirodzený rozvoj. Hovorím z vlastnej skúsenosti. Zakaždým, keď som bol nútený začať s novým biznisom, bolo to o niečo lepšie ako predošlý pokus. Vždy som totiž staval na niečom, čo som sa naučil predtým.

 


(Sídlo spoločnosti Synergy Bilateral v Singapure)


To znamená, že získavanie skúseností a samostatný vývoj bude pre startupy vždy cennejšie, než milióny od investora?

Neviem si predstaviť zdravý rozvoj startupu, či už slovenského alebo iného, pokiaľ sa sám ukráti o skúsenosti. Vlastné skúsenosti sú akýmsi pomyselným schodiskom, vďaka ktorému už nikdy nepadneme úplne na zem, pretože nás zachytí predtým vybudovaný schod. Tieto schody sú pritom postavené zo získaných poznatkov, vybudovaného networku, ale aj samotných pádov. Startupy, ktoré raisnú peniaze predtým, ako by ich sami začali zarábať, prichádzajú o tento prirodzený vývoj. Aj to malé percento z nich, ktorým sa riasnúť peniaze podarí, nezíska naozaj nič. Ich projekt jednoducho krachne a oni sa nebudú mať čoho zachytiť.



Tieto startupy sa ale snažia nasledovať rôznych gigantov, tech spoločnosti z USA, ktorým sa v minulosti touto cestou podarilo uspieť. Je to sen, za ktorým všetci idú.

Lenže zabúdajú na jednu dôležitú vec: tu ide o 15 či 20 rokov staré modely podnikania. Sústrediť sa na ne vo svete, ktorý sa enormným tempom mení, je samovražda. Západ pomaly upadá a východ rastie, na to nesmieme zabúdať – zmeny ku nám prichádzajú oneskorene, ale nevyhnutne. Myslieť si, že nás to obíde, je naivné.

Práve preto je nesmierne dôležité budovať svoju spoločnosť postupne. Také firmy dokážu vďaka získaným skúsenostiam zareagovať omnoho pružnejšie. Jednoducho budú na prichádzajúce zmeny pripravené.

 


Koniec koncov, ak startup preukáže svoju schopnosť zarobiť peniaze sám, je to lepšie aj pre investora.

Keď za investorom prídu ľudia so svojim projektom a vedia preukázať, že boli schopní spraviť niečo, aj keď nemali peniaze, pre neho to bude obrovský impulz, aby sa o nich začal zaujímať. Odporučil by som ale investorom, aby nedávali startupom peniaze.

Prečo?

Pretože pre každý startup bude tisíckrát cennejšie, ak mu investor dá všetko, vďaka čomu bude schopný zarábať sám – otvoriť svoj network a ponúknuť know-how je v konečnom dôsledku to najlepšie, čo môže investor urobiť.

Je to celkom jednoduché. Keď človek dostane naraz veľa peňazí, bude schopný kúpiť si veľké množstvo rýb. Keď ho ale iní naučia tie ryby chytať, bude ich vedieť chytať až do konca svojho života. Možno najprv chytí len 2 či 3, potom možno dvadsať, ale nakoniec dokáže chytiť také množstvo rýb, za ktoré iní vyhadzujú milióny. Ak ale ryby iba kupuje a minú sa mu peniaze, končí.

 

Na Slovensku vidím najväčší problém v tom, že pre ľudí úspešný biznis znamená jednu vec: peniaze. Podľa mňa je biznis úspešný vtedy, ak je funkčný, dlhodobý a o ľuďoch. O tom, čo majú za sebou, o tom, čo vedia. A to si startup za raisnuté prachy nikdy nekúpi.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá