Slováci robia jedinečné šperky. Ako jediní na svete!

  • V startupovom svete sa objavil ďalší zaujímavý projekt SLVR, za ktorým stojí dizajnér Miro Straka (taktiež aj zakladateľ projektu ShuffleArch, o ktorom sme už písali). Ide o webGL editor prsteňov a náušníc a súčasne značku 3D tlačených šperkov. Niečo viac o tomto projekte nám povedal priamo jeho autor Miro.
image_1438574706.jpeg
  • V startupovom svete sa objavil ďalší zaujímavý projekt SLVR, za ktorým stojí dizajnér Miro Straka (taktiež aj zakladateľ projektu ShuffleArch, o ktorom sme už písali). Ide o webGL editor prsteňov a náušníc a súčasne značku 3D tlačených šperkov. Niečo viac o tomto projekte nám povedal priamo jeho autor Miro.

 

Po niekoľkých mesiacoch si nám predstavil zasa niečo nové, zaujímavé. No na začiatok sa zľahka opýtam ako sa vo všeobecnosti darí tebe a všetkým tvojím projektom. Ako sa ti pláva životom?

Ďakujem, dobre, aj keď momentálne som vyťažený trochu viac než obvykle. Okrem toho, že sme čerstvo spustili SLVR, dostal som ponuku prepracovať ShuffleArch – ako nastroj pre jedného rakúskeho výrobcu prefabrikovaných rodinných domov – teda budete mať nejaký základ, kde budete môcť meniť nenosné priečky, okná, či dvere ich prvkami a bude vám kalkulovaná cena projektu, ktorý si môžete následne objednať.

A aby som toho nemal málo, prednedávnom si ma najala česká skupina KKCG ako architekta na jeden veľmi zaujímavý projekt, čo je momentálne pre mňa prioritou.

 

 

A teraz k veci, spustil si nový projekt SLVR. Povedz nám o tom niečo viac.

SLVR | Silvore.com je obchod s unikátnymi šperkmi navrhnutými samotnými užívateľmi. Veríme, že šperk, ktorý nemá a nikdy nebude mať nikto iný, šperk, ktorý sa viaže k istej osobe, miestu, či zážitku, môže byť vo svete plnom masovej výroby tým pravým darom pre milovanú osobu. Skladá sa teda z webGL aplikácie na navrhovanie šperkov a z obchodu s profesionálne navrhnutými šperkmi, zobrazenými interaktívne v 3D. Zaujímavé je, že veľkosť takéhoto modelu je menšia, ako keby sme tam dali obyčajné obrázky – zvyčajne len okolo 200 Kb. To je dosiahnuté unikátnou kompresiou modelu a potom jeho dynamickou subdivíiziou na strane klienta. Momentálne sme zameraný na klientelu, ktorá má základy dizajnu, teda sa nezľakne ak má navrhnúť niečo od nuly a je ochotná sa s tým trochu pohrať. Istá náročnosť editoru samozrejme nemusí vyhovovať každému a preto pripravujeme druhú, jednoduchšiu aplikáciu.

 

Ako si sa k tomu samotnému nápadu vôbec dostal?

S 3D tlačou pracujem už niekoľko rokov, minulý rok som mal napríklad módnu prehliadku spolu so šatami veľmi talentovanej návrhárky Adi Pojezdálovej. Vyskúšal som si rôzne materiály a techniky tlače, a považujem ju za samozrejmú súčasť nástrojov dizajnéra. Samotné SLVR vzniklo v decembri, ako malá aplikácia pre android, Ringz – http://3dprint.com/37994/ringz-android-3d-print-ring/

Pracoval som vtedy na funkcii pre ShuffleArch, kde by ste si mohli modelovať vlastnú záhradu – teda dynamicky modifikovať 3D mesh. No keď som si uvedomil, že daný kód môžem ľahko upraviť a tlačiť drobné objekty na extrudérových 3D tlačiarňach v škole, nápad bol tu. Asi za dva dni bola táto veľmi jednoduchá aplikácia na svete, a potom, čo som ju vypustil na Google Play, sa jej dostalo nečakanej mediálnej pozornosti. V tom čase som v práci (DeepInterface.com) pracoval s webGL, čo ma priviedlo k myšlienke opustiť appky a spustiť to ako webovú službu. Ringz vtedy bežal na hernom engine Unity 3D, takže som musel začať prakticky odznovu.

 

 

Pomáhal ti niekto alebo je to celé tvoje? Nápad aj prevedenie?

Momentálne na tom pracujeme štyria. Môj otec, tak ako pri ShuffleArchu, všetko testuje a stará sa o server. Ondrej Kövér sa stará o 3D modely, ich upload, zobrazenie, opravu, databázu, mierku a prípravu na 3D tlač. Gabriel Okasa, ktorý mi pomáha s biznisovou a marketingovou stránkou projektu. Všetci traja sme kamaráti ešte zo strednej školy a všetci traja si momentálne dokončujeme školy vo Viedni – Ondro architektúru na TU Wien (aj keď už vyštudoval architektúru na STU), Gabo aplikovanú ekonomiku na WU Wien, a ja tiež architektúru na die Angewandte.

 

Čo vlastne znamená SLVR?

SLVR je skratkou od Silvore, celého názvu projektu. Referuje to k striebru, ktoré je základným materiálom, z ktorého vyrábame šperky. Vzniklo to relatívne klasicky – vyberali sme dobre znejúce slová, ktoré mali blízko k šperkom alebo 3D tlači a porovnávali sme ich s voľnými doménami.

 

A teraz už konkrétne k eshopu. Čo tam nájdeme?

Ako prvé vás uvíta interaktívny 3D model, na akomkoľvek prehliadači či zariadení, ktoré podporuje HTML 5. Ide to teda plynulo aj na mojom starom androide, a to nielen zobrazenie 3D modelov ale aj samotná aplikácia, čo bolo nemysliteľné pri takomto pocte polygónov, keď to bežalo ešte na Unity.

Samotné prstene, ktoré sú tam na predaj, si teda už vôbec nemôžete prehliadnuť na fotografiách, ale iba ako 3D objekt, zo všetkých strán, v perfektnej kvalite. Rozhodnutie opustiť klasické fotky nebolo jednoduché, ale verím, že sa ukáže ako správne.

 

Eliška Kyselková (vľavo) a Mária Svarbová (vpravo)

 Foto: Eliška Kyselková (vľavo) a Mária Svarbová (vpravo) 

 

Nie je tá cena odrádzajúca? Predsa sa nejedná o drahé kovy.

Cena je 149 € za strieborný (teda drahý kov) šperk, alebo 49 € za plastový, vrátane poštovného. Teda nepovedal by som, že cena je nejako premrštená. Samozrejme sa snažíme optimalizovať proces tlače, aby sme mohli ísť s cenou nižšie, avšak nemyslím si, že dať 149 € za prsteň zo striebra, ktorý bol vyrobený na zákazku a vlastnite ho ako jediný na svete, je priveľa. Prirodzene tak ako všetko, ani toto nie je pre každého, ale s tým asi nič neurobíme.

 

Prezradíš nám, koľko sa toho už stihlo predať?

Minulý týždeň sme to spustili, ešte o nás prakticky nikto nevie a s marketingom začneme až tento týždeň, takže úprimne, zatiaľ sme nepredali nič.

 

Ak si teda nenájdem niečo, čo by sa mi páčilo, môžem si vytvoriť niečo úplne jedinečné, vlastné. Na to slúži appka. Skús priblížiť, ako to funguje.

V aplikácii začínate so základným tvarom prsteňu alebo náušníc. K dispozícii máte sériu nástrojov na jeho dotvorenie, podobných ako v sculptových softvéroch, napríklad Zbrush. Teda namiesto klasického 3D modelovania – posúvania polygónov – môžete využívať veľmi intuitívne gestá, ako keby ste modeloval v skutočnom svete. Rôzne štetce majú rôzne efekty ako nafúknutie, sploštenie, zatočenie, atď.

 

 

Dobre, mám navrhnutý prsteň, s ktorým som spokojný. Čo ďalej, ako sa dostane z monitora prst?

Objednáte si ho, my ho skontrolujeme, či je všetko v poriadku a je možné ho vytlačiť. Potom ho posunieme ďalej na samotnú tlač. Tú nám momentálne obstaráva holandský Shapeways. Prsteň sa vytlačí po malých vrstvičkách z vosku a odleje sa z neho forma, do ktorej sa naleje tekuté striebro.

Prsteň sa následne vyberie a začistí, a potom začína leštenie. Na dosiahnutie lesku, ktorý požadujeme nestačí prsteň opracovať tradične, ale musí nastať aj ručné brúsenie a leštenie každého kusu. Potom prsteň zabalíme a pošleme ho na vašu adresu. V prípade tlačenia plastu je to jednoduchšie, keďže ho tlačíte priamo z konečného materiálu.

 

 

Aké boli najväčšie problémy, s ktorými si si pri tomto projekte musel poradiť?

Pravdepodobne samotný upload prsteňov na naše servery. Pri momentálnom počte polygónov na prsteň – cez 200 000 – mal 3D súbor 30 Mb, čo bolo neprijateľné. Nemohli sme použiť rovnakú kompresiu ako pri zobrazení 3D modelu v obchode, keďže tá upravuje samotnú mesh objektu a jej automatické použitie by mohlo nenávratne poškodiť topológiu nahrávaného súboru. Nakoniec sme našťastie našli cestu ako zachovať polycount aj topológiu a zmenšiť súbor na 8 Mb, čo je prijateľné pri súčasnej rýchlosti pripojenia.

 

Plánuješ do budúcna aj nejaké rozšírenie napríklad o náušnice, náhrdelníky,….?

Včera sme nahrali editor náušníc. V podstate to isté čo prstene, len s iným základným tvarom. Máme ešte jednu appku, ktorá je oveľa jednoduchšia, funguje na pridávaní a odoberaní voxelov (ako Minecraft). Užívatelia, ktorý ju testovali boli veľmi spokojný, lebo dokážu vytvoriť niečo pekné oveľa rýchlejšie a jednoduchšie ako v prvej aplikácii. Avšak zaznamenali sme nepríjemné performance issues na Firefoxe, pravdepodobne kvôli počtu objektov, čo je niečo, na čom momentálne pracujeme.

 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá