Jaro Dodok: Startup by mal investovať do marketingu

  • Od trinástich robil regionálneho redaktora, dnes rozbieha vlastnú marketingovú agentúru. Medzitým stihol hovoriť na TEDx v Bratislave či na tohtoročnej Pohode. Vďaka svojim aktivitám ho mnohí uznávajú, no niektorých aj naštval. V centre jeho záujmu je mládež, teraz však chce pomáhať aj startupom. Pije päť káv denne a neznáša meškajúcich ľudí. Mladý, priamy a občas naivný Jaro Dodok.
image_1410814448.jpeg
  • Od trinástich robil regionálneho redaktora, dnes rozbieha vlastnú marketingovú agentúru. Medzitým stihol hovoriť na TEDx v Bratislave či na tohtoročnej Pohode. Vďaka svojim aktivitám ho mnohí uznávajú, no niektorých aj naštval. V centre jeho záujmu je mládež, teraz však chce pomáhať aj startupom. Pije päť káv denne a neznáša meškajúcich ľudí. Mladý, priamy a občas naivný Jaro Dodok.

 

Čím momentálne žiješ?

Väčšinu času venujem svojej reklamnej agentúre Mavio Media. Okrem toho manažujem svoje mediálne i marketingové projekty. Po víkendoch zas blogujem a školím o komunikácii, tímovej práci, projektovom manažmente a reklame.

 

Pred niekoľkými týždňami si mal aj talk na Pohode. Ako bolo?

V pohode, ako inak (úsmev). Prednášal som na najväčšom slovenskom festivale, pred tisíckami ľudí. Stál som na pódiu, na ktorom desať minút potom vystupoval úspešný podnikateľ, manažér a filantrop – Andrej Kiska. Bola to neopísateľná atmosféra, na ktorú tak skoro nezabudnem.

 

O čom si hovoril?

O tom, ako som v trinástich rokoch úspešne absolvoval svoj prvý pracovný pohovor. Bol dosť napínavý a nakoniec ma prijali na pozíciu regionálneho redaktora. Vďaka tomu, že som sa chytil šance. Chvíľami som sa počas svojho talku zamýšľal aj nad tým, či nie som príliš naivný, keďže som sa rozhodol podnikať na Slovensku. Dnes už ale môžem povedať, že robím prácu, ktorá ma baví, a ešte mi za to aj platia.

 

A čo je to, za čo ti platia? Čím sa živíš?

Školím komunikáciu, tímovú spoluprácu či projektový manažment pre Iuventu – Národný inštitút mládeže. Taktiež navrhujem reklamné kampane pre NGO, malé a stredné firmy.

 

Vo svete marketingu sa už pohybuješ nejakú chvíľu. Ako a kedy to začalo?

Niekoľko rokov dozadu, keď som si uvedomil, že môžem mať akýkoľvek úžasný nápad či produkt, no bez dobrého marketingu sa o ňom nik nedozvie. A tak som začal hľadať cesty, ako za málo peňazí osloviť relevantné publikum. Zistil som, že to funguje, a že mám na to asi talent. Jedného dňa som napísal blog, ktorý si prečítalo viac ako 250 000 ľudí. Potom som zorganizoval celoslovenský event, ktorý obsadil titulky najčítanejších médií, a ja som na to nevynaložil ani jediné euro.

 

O čom si v tom blogposte písal, že vyvolal taký ohlas?

Napísal som blog venovaný slovenským médiám, resp. najsledovanejším televíziám. Kriticky som popísal to, čo vidia ľudia každý deň na televíznych obrazovkách.

 

 

 

„Guerilla marketing sa skomolil, predstavím vám Gorila marketing.“

 

Kam viedli tvoje kroky potom?

V roku 2013 som pôsobil ako marketingový riaditeľ v spoločnosti Global24, kde som navrhoval stratégie pre spravodajské portály. Tento rok som sa na tri mesiace dostal do digitálnej agentúry ONLINE TORO. Z Bystrice sa však pre firmu v Bratislave maká dosť ťažko. Poučil som sa teda a rozhodol som sa naplno venovať vlastnej reklamnej agentúre. Napredujem tak v oblasti marketingu s úplne novým konceptom, ktorý na slovenskom trhu nie je veľmi známy. Nazýva sa gorila marketing – nízkonákladový, ale za to vysokoefektívny spôsob ako dostať organizácie, firmy a startupy s veľkými snami do pozornosti potenciálnych zákazníkov. Gorila marketing mi poskytuje možnosť myslieť maximálne kreatívne a ísť do marketingových kampaní, ktorých sa iné agentúry boja.

 

Nemáš náhodou na mysli guerilla marketing, ktorý je presne o tom, čo popisuješ? Aký je medzi nimi rozdiel?

Správne. Guerilla marketing je pojem, ktorý sa na Slovensku všelijako skomolil a získal si niekoľko rôznych podôb. Tak som sa to rozhodol všetkým trochu uľahčiť a nazval som ho Gorila. Gorila preto, lebo symbolizuje silné zviera, ktoré sa nám rýchlo uloží v pamäti. Takýto marketing je silný, inteligentný, vytrvalý a občas aj nečakaný.

 

Naozaj sa slovenské agentúry do takéhoto druhu marketingu boja ísť? Prečo?

Je časovo náročnejší a vyžaduje si častokrát otvorenú myseľ klienta. Dôvodov je však oveľa viac. Venovať sa im plánujem v najbližšej dobe.

 

Ľudia ťa poznajú aj z iných projektov. Ktoré sme mohli postrehnúť?

Medzi tie najvýznamnejšie určite patrí konferencia TEDxBanskáBystrica, ktorú som minulý rok s priateľmi zorganizoval. Ďalej podujatia ako Press Day či Hug Day. Aktívny som však aj v študentských kruhoch, založil som Radu študentov mesta Banská Bystrica a momentálne rozbieham s partiou šikovných ľudí aj regionálnu televíziu. Popritom píšem svoj prvý e-book.

 

O čom chystáš e-book? Si dosť mladý – už máš pocit, že chceš svetu niečo povedať?

V istej fáze života som zistil, že nie všetko sa zmestí na Facebook a tak som si založil blog. Dnes mám pocit, že blog je fajn, ale moje myšlienky a princípy, ktorými sa v živote riadim, si vyžadujú nejakú lepšiu formu. V e-booku vyrozprávam svoj životný príbeh, jeho kľúčové momenty a vďaka nim predstavím význam self-marketingu. Záujemcom poskytnem aj praktický návod, ako ho tvoriť.

 

Aké je tajomstvo tvojho timemanagementu, keď to všetko zjavne stíhaš?

Snažím sa využiť každú minútu svojho času. V prvom rade by som všetkým poradil, aby sa zamysleli nad tým, aká je hodnota ich času. To pomáha uvedomiť si, ktoré veci stoja za to, aby som im svoj čas venoval, a ktoré ním iba mrhajú. Ďalej som známy tým, že na všetky stretnutia chodím aspoň o 15 minút skôr. Ak niekto na pracovný meeting mešká, odchádzam z neho. Okrem toho, v dobe moderných technológii by každý hľadal kľúč v skvelých online appkách, ja však využívam klasický papierový diár a to do list.

 

Hovoríš, že ak niekto mešká, odchádzaš. Rypnem si – nikdy si nemeškal na stretnutie?

Rypni si. Áno, meškával som na stretnutia dosť často. Ale vďaka zásadovým priateľom som sa naučil chodiť načas. Rešpektujem, ak niekto mešká kvôli nepredvídateľnej situácii, ale zo srdca neznášam chronických meškáčov, ktorým prajem, aby ich vyhodili z práce a poučili sa na vlastných chybách.

 

 

 

„Najviac ma oslovilo Goldee, Sygic a sli.do.“

 

Určite si sa už stretol s nejakými ľuďmi zo startupového prostredia. Aký je tvoj vzťah k startupom?

Určite pozitívny. Startup scénu sledujem, často sa stretávam s mladými podnikateľmi, niekedy navštívim The Spot a jemu podobné coworkingy, v ktorých to žije. Pred pár dňami som sa dokonca dozvedel, že podobný priestor pre startupy má vyrásť aj v Banskej Bystrici. Viac však neprezradím, chalani na tom poriadne makajú. O jeden startup som sa pokúšal v roku 2012, avšak feedback, ktorý som dostal, ho skôr pochoval ako posunul. A preto som si uvedomil, že nemá význam púšťať sa do podobného projektu, pokiaľ neprináša niečo maximálne inovatívne. Skôr sa snažím pomáhať iným startupom v oblasti marketingu či PR.

 

Aký startup si zakladal?

Hlavnou myšlienkou bolo poskytnúť online vzdelávanie a prístup k exkluzívnym informáciám na jednej webovej platforme, v jasne predurčených formátoch. Video, foto a podcasty. Na jeden klik, s veľkou úsporou času.

 

Prečo si ho nakoniec pochoval?

Nebol to až tak inovatívny nápad, ako som si predstavoval. Na Slovensku by sa určite uchytil, v zahraničí by však veľký úspech nemal. Problém bol aj s financiami. Nebolo jasné, či majú za službu platiť čitatelia, inzerenti alebo firmy.

 

Čo hovoríš na slovenskú startupovú scénu?

Pri tomto slovnom spojení si predovšetkým spomeniem na Ivana Debnára a Maťa Ftáčnika, ktorí pre slovenskú startup scénu veľa urobili. Sú tu však aj iné projekty, ktoré sa dostávajú do popredia, nevynímajúc váš web, ktorý si aj vďaka prehľadnému dizajnu vždy rád prečítam. Som však znechutený z niektorých „prostartupových“ aktivít vlády a našich politikov, ktorí robia presný opak toho, čo by sme tu potrebovali. Začínam sa obávať, že chvíľu sa budú tváriť ako najväčší záchrancovia, potom otočia kartu a vymyslia nejakú špeciálnu daň zo startupov. Človek nikdy nevie.

 

Ktoré konkrétne aktivity politikov máš na mysli?

K tomu by som sa nevyjadroval v tejto chvíli.

 

Ak by si mal povedať tri, ktoré startupy vidíš – s istou mierou nadsadenia, samozrejme – ako budúci Facebook?

Také tu, úprimne povedané, zatiaľ nevidím. Na startupy sa skôr pozerám z hľadiska marketingových príležitostí, o takéto odhady by som preto radšej požiadal startup mentorov či úspešných investorov.

 

Tak inak – ktoré tri sa ti najviac pozdávajú?

Najviac ma oslovil určite Goldee. Ak považujeme za startup Sygic, tak 50-miliónová používateľská základňa je obdivuhodná. Mám však svojho favorita, čo sa týka napredovania na startup scéne a možností vývoja, či expanzie. Je ním sli.do. Podľa mňa dosiahnu väčší úspech ako Prezi a pokiaľ sa spoja s technologickými gigantmi, čaká ich pekná budúcnosť.

 

 

 

„Je potrebné investovať do marketingu už v začiatkoch.“

 

Darí sa slovenským startupom v marketingu? 

Je to veľmi individuálne. Spraviť dobrú kampaň neznamená zaplatiť si jeden PR článok na webe, natlačiť firemné tričká a spraviť jediné promo video. Treba mať vyššie ambície a túžbu odlíšiť sa od iných startupov niečím špecifickým. Tak, aby sa môj startup dostal do povedomia ľudí ako silná značka, hodnota či dokonca, aby sa stal súčasťou ich životného štýlu.

 

Aké najväčšie chyby sa robia?

Jednoznačne najväčšou chybou, ktorú robí neskutočne veľa začínajúcich startuperov, je skutočnosť, že o marketingu začínajú uvažovať až ako o jednej z posledných investícii. A tak to potom vyzerá. Kvalitný produkt, perfektný manažment, ale slabý marketing. Druhý veľký problém je to, že podnikatelia nerozlišujú medzi B2B a B2C. Taktiež nevyužívajú self-marketing, ktorý je finančne nenáročný.

 

Jednou z charakteristík startupu je práve to, že nemá finančné prostriedky na rozdávanie. Určite by ti na toto povedali, že keď potrebujú zaplatiť ďalšieho programátora, nedajú tie peniaze predsa na marketing. Aký by si mal pre nich argument?

Veď práve o to ide – finančné prostriedky netreba rozdávať, ale investovať ich prostredníctvom marketingu. Tento skvelý nástroj dokáže oceniť spomínanú prácu programátora. Niekedy by možno stačilo nekúpiť deň po založení s.r.o-čky 70-metrovú kanceláriu s najnovšou klimatizáciou.

 

Chystáš sa viac písať o marketingu. O tejto téme sa toho popísalo už naozaj veľa. Máš ešte čo nové povedať?

Je dobré, že sa o marketingu veľa píše. Vo svojich článkoch odhalím tajomstvo úspechu gorila marketingu. Predstavím úspešné kampane, na ktorých v súčasnosti pracujem, a pokúsim sa načrtnúť jeho základne princípy. Vznikajúcim startupom poskytnem akýsi návod, ako myslieť na marketing v každej fáze svojho vývoja. A hlavne, vysvetlím, prečo sa veľké agentúry obávajú gorila marketingu, a prečo ho zďaleka obchádzajú. Nie som vyštudovaný marketér, snažím sa však využiť svoj talent a čerpať zo svojich predchádzajúcich úspešných marketingových aktivít.

 

Na TEDx v Bratislave si hovoril, že vek je len číslo. Možno by bolo fér aj napísať, koľko máš rokov.

Už som sa obával, že mi túto otázku nepoložíš. Mám 19. Vek je len blbá formalita. Niekto môže mať 50 rokov, no napriek tomu je mizerný učiteľ, niekto môže mať 17 rokov a byť úspešným obchoďákom. Výnimočnosť človeka spočíva v hodnotách, ktoré má, v zručnostiach, ktoré nadobudol a v rozhodnutiach, ktoré robí.

 

Musíš to ľuďom, s ktorými sa dostávaš do kontaktu, vždy takto vysvetľovať?

Vďaka konferenciám, na ktorých pravidelne prednášam, ani nie. Už ma registrujú. Avšak nie vždy to tak bolo.

 

Na záver sa zvyčajne pýtam, či dotyčný pije kávu. O tebe viem, že ju piješ. A dosť. Tak daj ešte jedno číslo – koľko za deň? 

Ako píšem na svojom Twitteri,milujem coffein, Linkedin a Virgin“. Prispel k tomu aj tohtoročný Coffeefest. Od tejto udalosti pijem 5-6 káv denne.

 

Rozhovor pripravil Mišo Tomek.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá