Biznis v letectve z pohľadu slovenskej aerolinky – dlhodobý plán neexistuje

  • Aktuálne najstaršia slovenská letecká spoločnosť vznikla po krachu väčších a známejších predchodcov, iba v roku 2010, pod názvom AirExplore. Nie je ti tento názov známy? Nečudo, AirExplore sa totiž rozhodlo neopakovať chyby skrachovaných slovenských aeroliniek a prišlo s celkom iným biznis modelom, ktorý ho necháva tak trochu v úzadí. Svoje lietadlá dnes prepožičiava iným svetovým aerolinkám, pre ktoré sa tak stáva veľmi cenným partnerom. O príbehu firmy, minulosti, ale aj budúcnosti letectva, sme sa sa bavili s jedným zo zakladateľov a konateľov AirExplore, Martinom Štulajterom.
pred
  • Aktuálne najstaršia slovenská letecká spoločnosť vznikla po krachu väčších a známejších predchodcov, iba v roku 2010, pod názvom AirExplore. Nie je ti tento názov známy? Nečudo, AirExplore sa totiž rozhodlo neopakovať chyby skrachovaných slovenských aeroliniek a prišlo s celkom iným biznis modelom, ktorý ho necháva tak trochu v úzadí. Svoje lietadlá dnes prepožičiava iným svetovým aerolinkám, pre ktoré sa tak stáva veľmi cenným partnerom. O príbehu firmy, minulosti, ale aj budúcnosti letectva, sme sa sa bavili s jedným zo zakladateľov a konateľov AirExplore, Martinom Štulajterom.

Ako a kedy AirExplore vzniklo? Aký príbeh má firma za sebou?

Všetko to začalo v máji 2010, kedy sme dostali AOC – certifikát, ktorý leteckým spoločnostiam umožňuje používať svoje lietadlá na komerčné účely. Bolo to v dobe tesne po určitých markantných zmenách, ktoré sa stali, či už v slovenskom, alebo aj v medzinárodnom letectve.

V tom čase sme boli iba partia kamarátov a kolegov, ktorí predtým pracovali v rôznych iných leteckých spoločnostiach. Keď prišla kríza, vo veľmi krátkom časovom intervale ich veľa skrachovalo, no a na Slovensku vznikla veľmi veľká medzera na trhu – nebola tu skoro žiadna fungujúca letecká spoločnosť.

Skrachovali Slovenské aerolínie, potom Sky Europe, Seagle Air či AirSlovakia. Zrazu bolo množstvo leteckého personálu bez práce, či už to boli piloti, palubní sprievodcovia alebo technickí odborníci – na trhu bolo veľmi málo pracovných príležitostí. Naša prvá motivácia bola preto veľmi jednoduchá – nebolo sa kde zamestnať, tak sme hľadali robotu. Vtedy sme si hovorili, že by bolo fakt fajn, keby sme nejakú mali…

airexplore-titulna

foto: airexplore.sk

 

Ako to vyzerá dnes? Koľko slovenských aeroliniek aktuálne existuje?

Dnes existujú tri funkčnejšie slovenské aerolinky: Jedna sme my, sme v zásade najstaršia, čo je trošku vtipné povedať, keďže sme vznikli len v roku 2010, ale je to tak. Potom je tu spoločnosť Go2Sky, ktorej majiteľ je jeden z našich bývalých spoločníkov, s ktorým sme sa po roku rozišli. No a posledná je firma ACG, teda Air Cargo Global, ktorá prevádzkuje obrovské lietadla typu Boeing 747 „Jumbo“ na cargo dopravu. Toto sú teda tri slovenské firmy, ktoré reálne žijú z leteckej dopravy.

13886932_10153688395746366_5099049027611426375_n

foto: airexplore.sk

Kto teda AirExplore založil a koľko je vo firme spoločníkov dnes?

Spolu nás je dnes asi osem, s tým, že jeden prišiel až o niečo neskôr. Väčšina z nás sú pritom Slováci, no máme tu aj Srba, ktorý predtým pracoval pre inú slovenskú leteckú spoločnosť. Velký podieľ na zoležení spoločnsoti majú naši zamestnanci, ktorí v tom čase išli do nášho projektu aj napriek nie zrovna ružovým vyhliadkám. Išli do toho preto, lebo nám verili a bez nich by sme tu neboli. A to, že tu stále sme, je vďaka špičkovým ľuďom, ktorí pre nás pracujú.

 

Ste teda najstaršia slovenská letecká spoločnosť. Ste ale aj naša najväčšia pokiaľ ide o obrat?

Či sme najväčší, pokiaľ ide o obrat, to povedať neviem. Môžem povedať len to, že máme pravdepodobne najviac lietadiel.

_mg_6959

foto: airexplore.sk

Kde ste čerpali financie na rozbeh spoločnosti? Odkiaľ ste mali prvotný kapitál?

Fu, to bolo pomerne dosť komplikované, bola ešte doba, kedy banky na startupy a začínajúce firmy veľmi neverili. Nebolo ľahké získať peniaze, museli sme presvedčiť investorov, aby nám poskytli financie/vstupný kapitál.

 

Prečo by vám ich mali dať? Čím ste ich chceli presvedčiť?

Všetci sme vtedy robili v iných firmách. Spolu s druhým konateľom firmy sme najprv pracovali v Air Slovakia a neskôr v ďalších slovenských spoločnostiach, stále sme ale mali pocit, že sa to dá aj inak.

Mali sme na mysli úplne iný biznis model – ACMI, teda prenájom lietadiel, spolu s posádkou iným leteckým spoločnostiam. Toto bola len okrajová služba iných slovenských aeroliniek, pre ktoré sme v minulosti pracovali, no pre nás je to core biznis. Nesústredíme sa na charterovú dopravu pre rôzne cestovné kancelárie a nemáme ani žiadne vlastné pravidelné liniek ako Sky Europe, len zopár charterových letov.

Naša najsilnejšia aktivita je teda práve ACMI. Prenajímame leteckú techniku s posádkou, údržbou a poistením iným leteckým spoločnostiam, ktoré z rôznych dôvodov majú buď krátkodobé, alebo dlhodobé požiadavky na navýšenie svojej kapacity. Povedali sme si, že budeme robiť iba toto, keďže sa nám lietanie zo Slovenska neoplatilo, tým by sme sa uživiť nevedeli.

fleet-new

foto: airexplore.sk

Spomínal si Sky Europe. V čom vnímaš najväčšiu chybu tejto, predtým zrejme najznámejšej slovenskej leteckej spoločnosti?

Či Sky Europe spravilo nejakú chybu, ktorá by ich odpísala, alebo nie, o tom môžeme dlho polemizovať, pre nás to ale nie je zaujímavá téma. Nie sme v pozícií tých, ktorí by mali hodnotiť to, kto kedy spravil a kto nespravil chybu.

 

Rozhodli ste sa ale neísť cestou Sky Europe a zvolili ste celkom iný biznis model. Pravidelná charterová doprava zrejme nie je pre slovenské firmy to pravé…

Ťažko povedať. Vlastne svojim spôsobom robíme charterovú dopravu aj my – máme jedno lietadlo ktoré bázuje na Palauských ostrovoch za Filipínami. Taktiež lietame aj do Hongkongu, kde zabezpečujeme charterovú dopravu už tretí rok. Navyše stále robíme aj jednorázové lety. Niekedy si nás objednajú napríklad futbalové tímy, ktoré potrebujú niekam cestovať. Stále je to, ale iba takých 10-15% z našich letov, zvyšok je ACMI.

palau

foto: airexplore.sk

Máte skúsenosti aj s prepravou tovaru, alebo iba s prepravou ľudí? Koľko máte dnes lietadiel?

Prepravujeme a vždy sme prepravovali iba ľudí. Čo sa týka lietadiel, tých máme momentálne šesť: Sú to štyri Boeing 737-800, ktoré sú 189 miestne a dve 737-400, ktoré majú 168 miest.

 

Lietadlá AirExplore dnes často lietajú v exotickejších, niekedy trochu odľahlejších destináciách. Nie je pre vás už Európa až tak zaujímavá?

Práve naopak. Európa je stále hlavný motor tohto biznisu, ako aj priestor, kde sa dokážeme uživiť. Nie sme to ale tak úplne my, kto si vždy vyberá, kam budeme lietať. Celý ACMI funguje len kvôli sezonalite, to znamená, že v lete sú naše mašiny v Európe potrebné a v zime zas nie. Keby to bolo stále rovnako, letecké spoločnosti by stále naberali novú technológiu, ktorú by mali celoročne a pomocou nej aj zarábali. Lenže ten princíp je v tom, že v lete majú tieto spoločnosti veľa roboty a v zime jej naopak majú menej.

Takže namiesto toho, aby si kúpili ďalšie lietadlo a zamestnali ďalších ľudí len kvôli 4 či 6 mesiacom, si prenajmú nás. Dajú nám tú prácu na šesť mesiacov a spoluprácu potom ukončia. Ušetria a my tak dokážeme zarobiť. Naša úloha je preto nájsť si robotu v lete a zarobiť dostatočné množstvo peňazí, aby sme prežili aj zimu. Súčasťou našej práce je, ale aj hľadanie alternatívnych možností, ktoré nám znižujú náklady a stratu počas zimy.

_mg_6914

foto: airexplore.sk

Ako si spoločnosť fungujúca na ACMI biznis modely hľadá klientov? Ako to funguje u vás vo firme?

Dá sa povedať, že chodíme po svete a zisťujeme, kde sú pre nás možnosti zarobiť – preto sa voláme AirExplore. To nás doviedlo do rôznych prekrásnych destinácii. Boli sme približne rok a pol v Kambodži a teraz sú to už skoro dva roky, odkedy sme prevádzkovali lietadlo v Nigérii. Ďalej máme lietadlo už rok v Iraku, na ostrovoch Palau atď. V optimálnom prípade dokážeme nájsť robotu počas zimy v krajinách, kde je sezóna opačná, alebo tam len proste akurát chýba technika, ktorú my vieme dodať.

Letecký svet je celkovo veľmi malý. Firiem v ňom nie je tak veľa, preto prácu väčšinou hľadáme cez náš vlastný network ľudí. Často sa nám ozvú aj sprostredkovatelia, ktorých nejaká firma osloví, s tým, že potrebuje lietadlo. Ja sám robím v letectve od roku 2003 a ono sa to tak nejak v tomto leteckom svete rozkríkne, keď sa nejaké nové firmy budujú a následne existujú – máme preto dosť ponúk od ľudí či firiem, ktoré oslovujú nás.

 

Prejdime k tvojej histórii. Hovoríš, že si v letectve od roku 2003, čím všetkým si si odvtedy v tomto biznise prešiel?

Začal som v tejto oblasti pracovať veľmi krátko po strednej škole. Istú kratšiu dobu som ale ešte predtým pracoval ako čašník. Táto práca mi dala paradoxne dosť veľa a naučila ma jednu z najdôležitejších lekcií: Buď niečo rob poriadne, alebo to nerob vôbec. Mojim rodičom sa ale práca čašníka v bare veľmi nepáčila a chceli, aby som si našiel niečo slušnejšie. Bola to práve mama, kto mi vtedy vybavil brigádu v Air Slovakia. Keď som tam prišiel, strašne ma to oslovilo – vtedy mi zachutilo letectvo. Začal som teda robiť na prevádzke a učiť sa úplne novým veciam. Paradox pritom je, že som predtým ako čašník zarobil za mesiac nejakých 20 000 korún a v Air Slovakia mi prišla za rovnakú dobu práce suma iba 3700 korún. Napriek tomu ma to začalo baviť.

Začal som sa podieľať na tom, ako lietadlo v určitom čase, z určitého miesta odletí a celom tom cirkuse okolo toho. To bolo pre mňa niečo fascinujúce, a tak som tak nejak viac inklinoval k práci než ku škole. Na výšku som sa úplne vykašlal a zamestnal som sa na trvalo na prevádzke. Potom už to išlo samo, s tým, že som vyskúšal rôzne pozície: Začal som ako station manager, robil som aj na dispečingu a celkovo som toho vystriedal naozaj dosť. V spoločnosti Air Slovakia som bol približne do roku 2007, kedy firmu Slováci, ktorí ju vlastnili, predali Indom. Dostal som lepšiu ponuku v začínajúcom projekte Seagle Air, kde som nastúpil na pozíciu prevádzkového riaditeľa. Chcel som vyskúšať niečo nové, no táto firma vydržala iba 2 roky. Potom sme si už založili AirExplore.

 

Koľko má dnes AirExplore zamestnancov?

Toto je trošku komplikovanejšie. Máme veľa vyškolených ľudí, ktorí lietajú na našich lietadlách, ale my ich nezamestnávame – sú súčasťou posádky klienta, ktorému lietadlo prepožičiavame. Takže ten akoby druhotný efekt je obrovský, pretože tých ľudí je okolo 300.

Sami ale zamestnávame približne 200 ľudí. 90% z toho sú Slováci, máme ale aj zahraničných zamestnancov, napríklad z Poľska, Česka, niekoľko ľudí z Balkánu…

piloti

foto: airexplore.sk

Ako dnes vyzerá váš marketing? Na Slovensku o vás nie je príliš počuť, potrebujete ho vôbec?

Marketing sme doteraz príliš neriešili. My totiž nepredávame nejaký produkt, nepredávame letenky cestujúcim, skôr hľadáme iné letecké spoločnosti, ktoré potrebujú vykryť tú sezonalitu. Tie musíme presvedčiť o tom, že sme na vysokej kvalitatívnej a bezpečnostnej úrovni, a to žiadne billboardy ani iné reklamy nespravia.

U nás je to skôr o tom, že musíme vedieť klientom odprezentovať, kto sme, čo robíme a presvedčiť ich o tom, že naša firma je spoľahlivá. Teraz sa ale začíname viac venovať aj aktívnemu prezentovaniu, to sme doteraz v podstate ignorovali, nebolo to pre nás dôležité. Dnes už máme také rozmery, že sa tomu môžeme začať viac venovať.

 

AirExplore od svojho vzniku zaznamenalo jeden nepríjemný incident, o ktorom sa vtedy dosť hovorilo aj v médiách….

Áno, bolo to ešte v roku 2010, teda v čase, keď sme začínali. Celé nás to trochu vystrašilo, boli sme ešte traumatizovaní z krachov predošlých slovenských spoločností, mali sme len svoje prvé lietadlo a hneď aj prúser.

Tuším som bol práve s partiou v Tatrách, keď mi volali z Grécka, že nášmu lietadlu, ktoré tam práve pristálo, horí motor. Bol to brutálny šok. Nakoniec sa ale ukázalo, že celý ten problém bol triviálny: Keď sme to lietadlo zobrali, išlo z generálnej údržby. Nejaký mechanik tam pravdepodobne nedotiahol trubičku, z ktorej kvapkalo palivo rovno na handru, ktorú tam zabudol. Tá sa potom chytila a začala dymiť, na miesto museli prísť požiarnici a cestujúcich museli z lietadla evakuovať. Indikácia požiaru totiž nie je žiadna sranda. Po dvoch dňoch bolo ale lietadlo opravené, lebo mu vlastne nič nebolo, mohli sme teda hneď lietať ďalej…

maxresdefault

foto: youtube.com

 

Do akých krajín momentálne lietate?

Máme 6 lietadiel, každé v inej krajine: Prvé je už dlhodobo na spomínanom Palau, druhé prepožičiavame Národnej aerolinke v Iraku, tretie lietadlo máme v Malage, štvrté v Poľsku, v Katoviciach, piate v Albásnku, v Tirane a posledné na Casablance.

 

Ako vidíš budúcnosť AirExplore? Máte nejaký dlhodobý plán?

Budúcnosť nikdy nevieme úplne odhadnúť – príde ďalší polrok a zrazu nie je žiadna robota. Dlhodobý plán neexistuje práve kvôli tej sezonalite – každý nás potrebuje len na 6 mesiacov alebo menej. V zásade nikdy nevieme, čo bude, je to preto tak trochu rock’n’roll. Vieme predvídať akurát to, že v lete bude kopec roboty a v zime budeme trpieť.

Len teraz sme ale získali úžasný certifikát IOSA, od ktorého si veľa sľubujeme. Trvalo nám rok, kým sme ho získali, stálo nás to obrovské množstvo práce aj peňazí – tento certifikát nás ale dostáva do „klubu“ bezpečných aeroliniek ako British Airways či Lufthansa. Znamená to pre nás to, že sa dostávame o krok pred konkurenciu..

14045909_10153720144466366_6807830048649878171_n

foto: airexplore.sk

13938077_10153686072411366_3536119636987710761_o

zdroj fotografií: airexplore.sk, zdroj titulnej fotografie: airexplore.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá