Je v 3D budúcnosť web dizajnu?

  • Nedávno som sa dostal k článku od Wren Lanier s názvom "Os Z: Dizajn pre budúcnosť". To ma prinútilo naozaj rozmýšľať, kam sa webdizajn posúva. Veľa kreatívcov v poslednej dobe hovorí o Post PC ére. Google Glass, i keď zatiaľ nemajú až taký úspech, či iné nové technológie, lámu štatistiky. A tak, keď sa menia technológie, musí sa meniť aj webdizajn.
image_1401974104.jpeg
  • Nedávno som sa dostal k článku od Wren Lanier s názvom "Os Z: Dizajn pre budúcnosť". To ma prinútilo naozaj rozmýšľať, kam sa webdizajn posúva. Veľa kreatívcov v poslednej dobe hovorí o Post PC ére. Google Glass, i keď zatiaľ nemajú až taký úspech, či iné nové technológie, lámu štatistiky. A tak, keď sa menia technológie, musí sa meniť aj webdizajn.

 

Spočiatku bol web iba textový 2D priestor. Potom prišli farby, ilustrácie, neskôr animácie. Priestor však bol stále 2D. Aj keď sa dizajnéri snažili o 3D efekty, využívali iba os X a os Y. 

Neskôr začali prichádzať tiene a iné “priestorové” prvky. S príchodom paralax scroolingu sa ďalej rozširovala táto nie úplne priestorová realita. Paralax sa hrá s myšlienkou vrstiev.

V súčasnej ére mobilných technológií je čas na pridanie ďalšej dimenzie do webdizajnu, a tou je os Z.

Os Z rieši jednoduché aj zložitejšie konštrukčné problémy webov. Os Z je tretia dimenzia, ktorá dotvára 3D priestor. Pomocou osi Z pridávame hĺbku, môžeme pridávať nové vrstvy, približovať miesta pre viac detailov, otáčať strany papiera a mnoho iného. Zatiaľ síce z displejov nič nevychádza, takže nemôžeme hovoriť o klasickom 3D, ale o “optickom klame” spôsobenom novými možnosťami prelínania.

 

Aké problémy sa dajú vyriešiť pomocou osi Z?

Wren rozdelila príklady do dvoch hlavných kategórií: Vrstvy a prechody. Obe nám slúžia k vylepšeniu UX na webe.

Vrstvy sú super, ak ide napríklad o menu. Kliknutím na ikonu prekryuje menu celú plochu smartfónu a užívateľ nehľadá v malom riadkovom menu, ale v menu rozšírenom na celú plochu. Alebo menu môže byť úplne skryté a užívateľ ho ťahom do niektorej strany vytiahne. Prípadne nielen menu, ale aj inú časť, ktorá je v podstate vrstvou mimo obrazu.

Prechody slúžia mozgu hlavne na ľahšie pochopenie webu. Ľudský mozog potrebuje na chápanie nejakého deja určitý proces. Teda pohyb objektu z bodu A do bodu B, a práve tento pohyb nám skvelo vypĺňajú prechody medzi stanoviskami.

Všetky tieto prvky sa využívajú v mobilných operačných systémoch a aplikáciách. Uvidíme, ako sa uchytia vo webdizajne.

Ale aby sme len nerozprávali, tu je pár príkladov pekného využitia 3D efektov vo webdizajne!

axel-aubert.fr

signwithenvoy.com

Zdroj: webdesigning.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá