Karol Gogolák G4: Investujeme len do toho, čomu rozumieme

  • Karol Gogolák je stálicou slovenskej startupovej scény. Ako jeden zo zakladajúcich členov investičného klubu G4 už investoval do desiatok slovenských projektov. Karol si našiel chvíľku aj na startitup, aby zodpovedal na pár mojich otázok a zároveň aj bližšie predstavil klub G4. Enjoy.
image_1406498522.png
  • Karol Gogolák je stálicou slovenskej startupovej scény. Ako jeden zo zakladajúcich členov investičného klubu G4 už investoval do desiatok slovenských projektov. Karol si našiel chvíľku aj na startitup, aby zodpovedal na pár mojich otázok a zároveň aj bližšie predstavil klub G4. Enjoy.

Karol, predstav nám prosím ťa G4 investičný klub. Kedy vznikol a čo bolo jeho dôvodom?

Vznikol v roku 2010, kde sme si ako majitelia Azetu, tesne pred jeho predajom povedali ako ďalej s peniazmi, ktoré dostaneme za firmu. Dohodli sme sa, že ich chceme investovať, ďalej. Chceli sme diverzifikovať riziko a teda radšej dávať do viacerých projektov. Tiež sme nechceli ísť do projektov v rovnakej štruktúre ako sme boli v Azete. Preto som prišiel s myšlienkou investičného klubu, kde si investori vyberajú projekty a investujú len keď chcú a koľko chcú.

 

Ak to nie je tajné, ktorí investori participujú v G4? Predpokladám, že už určite nie ste štyria :).

Teraz sme deviati, mená nezverejňujeme. Z bývalých majiteľov Azetu fungujeme aktívne v G4 už len dvaja – ja a Roman Dzamko.

 

Na webe máte pre rok 2013  vyčlenenú sumu na investície vo výške 13 miliónov Eur. Akú sumu máte vyčlenenú pre tento rok? A koľko z nej sa už podarilo preinvestovať?

Práve robíme aktualizáciu webu, tento rok sme schopní investovať cca 10 mil. eur, ale dobrých projektov je žiaľ veľmi málo. Spolu doteraz máme preinvestovaných 20 mil. eur v 30 projektoch.

 

Do aký startupov ste už stihli investovať? A na aké startupy sa zameriavate?

Nezameriavame sa na nič, ale investujeme len do toho, čomu rozumieme. Konkrétne startupy nebudem menovať. Jeden z nich bol medializovaný, ale ostatne si ešte počkajú na výsledky, potom bude mať zmysel o nich hovoriť. Zhodou okolností sme v poslednom čase urobili par investícii do biznisu s potravinami.

 

Čo musí startup spĺňať a spraviť aby sa dostal do G4 a mohol odprezentovať svoj projekt a získať financie?

Budem veľmi jasný a stručný. Dáme ti peniaze ak:

 – Máš jasnú predstavu o svojom produkte alebo službe a ideálne je už táto vec aj na svete. Ak chceš peniaze na patent alebo vynález, tak to nerobíme.

Pôjdeš s biznisom za hranice Slovenska, inak nás to netrápi.

Musíš mať totálne zmapovanú konkurenciu a ak tvrdíš, že konkurencia neexistuje ani nepíš. Budeme chcieť prehľad o podobných veciach vo svete a tvoju totálnu znalosť a schopnosť dokázať v čom si iný a lepší. Nemusíš byť úplne inovatívny a jedinečný, ani Google nebol prvý vyhladávač na svete.

Dokážeš, že to vieš urobiť ty alebo ľudia okolo teba, ktorých poznáš a máš s nimi skúsenosť. Alebo si vieme najať firmu, ktorá to urobí. Skôr nás presvedčia ľudia, čo už v živote niečo dokázali a to v akejkoľek oblasti. Skús to dať do prezentácie.

 

Veľa sa hovorí o peniazoch, no oveľa menej o smart money. Čo okrem peňazí vie G4 poskytnúť?

Deväť investorov má rôzne skúsenosti a kontakty z rôznych oblastí. Čiže vieme poskytnúť couching, mentoring, kontakty, skúsenosti a prípadne synergie s inými firmami v portfóliu. Najviac skúsenosti máme asi v oblasti technológií, médií, realitného developmentu a teraz už aj potravín.

 

 

Ako podľa teba vyzerá dobrý/úspešný startup? Je dôležitejšie mať dobrú myšlienku, byť na správnom mieste, alebo niečo iné?

Tri základné veci:

– Myšlienka je len začiatok. Každopádne myšlienka musí vzniknúť  zažívaním niečoho, robením niečoho alebo zákazníckou skúsenosťou. Ak bude niekto niečo nasilu vymýšľať a nemá s tým žiadnu skúsenosť, určite to bude hovadina.

– Potom treba veľa robiť, makať na svojom nápade, na vytvorení služby, produktu, na zháňaní ľudí, partnerov, investorov, na salese a marketingu. Na to, aby z myšlienky bola firma treba veľa veľa práce. Väčšina ľudí na to zabúda.

A tretia základná vec, sústreďte sa na zákazníka, nie na peniaze. Drvivá väčšina startupistov nasilu vymýšľa nezmyselné appky a weby, lebo chcú byť ďalší Zuckerberg, strašne chcú, aby sa o nich písalo v médiách. Každý chce byť už dnes Richard Branson alebo Sam Wallton (Wallmart). Aj to boli startupisti a tiež sú dnes miliardári len nezbohatli za rok, ale postupnou prácou. A popri tom si obaja stihli užívať krásny život. Čiže najprv vytvorte produkt, sústreďte sa na zákazníka a ak bude dobrý, porastiete aj za hranice Slovenska. Ale ak sa sústredíte na to, že chcete byť zajtra miliardárom, tak to s veľkou pravdepodobnosťou nevyjde.

 

Ako hodnotíš súčasné startupové prostredie na Slovensku? Nie je tu už pomaly viac kapitálu ako kvalitných startupov, do ktorých sa oplatí investovať?

Za posledných pár rokov sa zo startupov na Slovensku stala módna vlna. Na jednej strane je super, že mladí ľudia majú kde chodiť, stretávať sa, majú lacné kancelárie, koučov atď… Postupne budú vznikať ďalšie akcelerátory. Je už aj dosť investorov a dávajú o sebe vedieť.

Na druhej strane považujem mediálny presah článkov o startupoch za kontraproduktívny. Viacere slovenské média v snahe získať nových čitateľov a tým pádom lepšie čísla pre inzerentov, začalo písať o startupoch. Recykluje témy a je to už kontraproduktívne. Veľa startupistov sa potom zameriava skôr na rannú publicitu, čo ich potom opije predstavou o miliónovej hodnote ich firmy. Radšej by sa mali sústrediť na zákazníka a dobrý produkt alebo službu.

 

A čo startupy vo svete? Máš niektoré fakt obľúbené?

Všetky firmy na svete raz boli startupy. Či nie? Veľa čítam o šikovných ľuďoch a v poslednom čase ma najviac oslovili životné príbehy Jeffa Bezosa, zakladateľa Amazonu a Sama Walltona – zakladateľa Wallmartu.

 

Karol, pomáhaš aj ty osobne s mentoringom startupov do ktorých investujete?

Áno, ale len tam, kde sme investovali.

 

Ako vychádzate s ostatnými venture capital fondami (Neulogy Ventures, Stengl Finance…), ťaháte za jeden povraz? Máte v pláne aj spoločné coinvestície?

Sme v kontakte. Často sa o niektorých investíciách bavíme spolu. Ale niekde sme aj konkurencia. Ale to je v poriadku.

 

Čo by si odkázal Slovenským startupom jednou vetou?

Work hard, play harder :).

 

 

Karol, Ďakujem za rozhovor!

 

 

Foto: etrend.sk, aktuality.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá