Lean Startup Machine Viedeň sa nezadržateľne blíži

  • Za necelé dva týždne privíta budova viedenského Microsoftu nadšencov lean prístupu. Pri tejto príležitosti vám prinášame exkluzívny rozhovor s dvoma členmi organizačného týmu, Ivom Radulovskym a Gerwinom Brunnerom.
image_1430257565.jpeg
  • Za necelé dva týždne privíta budova viedenského Microsoftu nadšencov lean prístupu. Pri tejto príležitosti vám prinášame exkluzívny rozhovor s dvoma členmi organizačného týmu, Ivom Radulovskym a Gerwinom Brunnerom.

 

Pre začiatok nám povedzte čím sa zaoberáte a ako ste sa stali súčasťou organizačného týmu pre Lean Startup Machine Viedeň. Ako sa zrodil prvotný nápad priviesť LSM do Viedne?

Ivo: Považujem sa za evanjelistu internetových technológií. Od roku 2007 sa angažujem v rôznych online a tech projektoch, prevažne v strednej a východnej Európe. Organizoval som niekoľko veľkých Open Source a Drupal eventov v Európe, ktorých sa zúčastnili aj výkonní riaditelia z viac ako 30 krajín. Ako speaker som vystúpil na niekoľkých konferenciách vo svetových metropolách ako Chicago, Londýn, Miláno alebo Istanbul. Zaoberám sa témami od podnikania, business developmentu a digitánych stratégií až po adopciu open source vo vládnych a podnikateľských štruktúrach. Aplikujem Lean metodológie v novo otvorenom akcelerátore “Segments Accelerator“, kde poskytujeme komplexné riešenia pre startupy. Tento akcelerátor integruje všetky rastové služby, ktoré poskytuje Segments Group a sprístupňuje ich disruptívnym startupom a firmám zameraným na inovácie. Vidíme sa ako „one-stop-shop“ pre motivovaných zakladateľov a nové podnikateľské divízie. Takisto poskytujeme podporu v oblastiach, kde naši klienti majú menej skúseností. Taktiež sprístupňujeme náš globálny network, zložený z viac ako 5000 investorov, business anlejov, VC, CXOs a dalších decision makerov. 

Nápad priniesť Lean Startup Machine do Viedne sa zrodil po tom, ako sme začali spolupracovať s rôznymi startupmi a pocítili sme potrebu priviesť sem workshop, ktorý by nám umožnil vytvárať a validovať nové myšlienky. Objavil som Lean Startup Machine vďaka Gerwinovi a Katarzyne, ktorí sa zúčastnili tohto workshopu v Bostone a začali vytvárať a organizovať LSM komunitu vo Viedni. Rýchlo som sa stal zástancom tejto myšlineky, začal som aktivizovať Viedenskú komunitu a chopil sa organizácie workshopu spolu s úžasným tímom (https://www.leanstartupmachine.com/cities/vienna).

 

  

Gerwin: Pohybujem sa v startupovom ekosystéme už pár rokov. Nápad na môj prvý reálny startup prišiel v roku 2007 a v roku 2009 som tento nápad spolu s mojim co-foundrom Andreasom pretavili do založenia firmy. Vtedy sme boli velmi naivní a robili sme veľa začiatočníckych chýb. Myslím si, že sa to na začiatku stáva mnohím ľuďom. Začal som sa preto zaujímať o spôsoby, ako robiť veci lepšie. To ma priviedlo ku myšlienke bootstrappingu ako aj ku lean prístupu k biznisu. Záujem priviesť Lean Startup Machine začal rásť po tom, ako som spolu s Katyou navštívil Bostonský LSM workshop. Obaja sme sa nadchli pre myšlienku priviesť Lean Startup Machine do Rakúska. Ako sme neskôr zistili, už existovala skupina ľudí s rovnakým záujmom. Tak sme sa stretli s Ivom, Oksanou, Kaloyan, Tanjou, Davidom a ďalšími úžasními ľuďmi, ktorí dnes tvoria organizačný tím.

 

Gerwin, ako si spomínal, zúčastnil si sa LSM workshopu v Bostone. Čo nám môžeš prezradiť o tejto skúsenosti? Akým spôsobom to prispelo k tvojmu osobnému úspechu? 

Gerwin: Lean Startup Machine v Bostone bolo jedinečné podujatie, kde som dostal príležitosť výjsť z mojej komforntej zóny a získať tak okamžitú skúsenosť s aplikáciou lean prístupu v praxi. Vedel som, že “nápad“ neprispeje k úspechu startupu viac ako dajme tomu 2-5%. Teóriu som poznal dokonale. Ale bol to práve LSM workshop, ktorý mi pomohol jej uveriť, pretože som si ju mohol overiť vo veľmi bezpečnom prostredí s myšlienkou, na ktorú som nebol naviazaný.

 

 

Lean Startup Machine sa stal známou značkou v globálnom startupovom prostredí. Čomu vďačí za svoj úspech?

Gerwin: Napadajú ma dva hlavné dôvody. Po prvé, LSM má skvelú štruktúru, ktorá pomáha účastníkom aplikovať hlavné princípy v reálnom svete a sledovať prvé výsledky už počas procesu aplikácie. Toto je veľmi nápomocné, ak ste na počiatku svojho podnikateľského snaženia. Po druhé, formát workshopu uľahčuje účastníkom naučiť sa základné zručnosti a hneď si aj vyskúšať, ako ich aplikovať v praxi. Toto je umožnené skrz vystaveniu pracovných projektov potenciálnym zákazníkom počas druhého dňa workshopu. Ľudia sú často vystrašení, keď majú komunikovať so zákazníkom, ale práve vtedy sa toho najviac naučia. Takže choďte do ulíc a zbúrajte steny svojej komforntej zóny! Nebudete to ľutovať!

 

 

LSM je zamerané na pomáhanie začínajúcum biznismenom s lean prístupom ku podnikaniu. Ako vyzerá Lean startup, čo robí a čoho sa vyvaruje?

Gerwin: To je veľmi zaujímavá otázka. Mám pocit, že na ňu neexistuje jedna správna odpoveď. Naozaj to záleží na niekoľkých faktoroch, ako trh na ktorom sa startup snaží inovovať, ľudia z ktorých je startup zložený, oblasti v ktorých sa startup pohybuje,… a tak ďalej.

Každopádne, toto sú zručnosti ktoré osobne považujem za veľmi prínosné pre tím:

 

  •        Multidisciplinárne zručnosti (tech, marketing, financie)
  •        Ochota počkať s výrobou a prvotne sa sústrediť na pochopenie zákazníka
  •        Sústredenie sa na dáta, nie na osobné domnienky
  •        Členovia tímu, ktorí sú ochotní vystupovať zo svojej komfortnej zóny (musia to urobiť tak či tak, ak chcú byť úspešní)
  •        Vôla učiť sa, učiť sa, učiť sa… a znova

 

Zoznam vecí, ktoré by lean statup nemal robiť je ešte náročnejšie zostaviť, pokiaľ nemenujem samozrejmé záležitosti. Najväčšia chyba, čo ma napadá, je slepé následovanie domnienok a predpokladov bez ich testovania. Ak to budete robiť, bude vás to stáť veľa peňazí, času a v konečnom dôsledku to zapríčiní neúspech vášho projektu.

 

Popri ostatných workshopoch zameraných na podporu startupov (ako napríklad Startup Weekend), čo robí Lean Startup Machine výnimočným?

Ivo: LSM je svojim obsahom komplementárny event ku ostatným eventom. Jeho hlavným prínosom je validácia business modelov, ktorá sa deje vo vonkajšiom prostredí pri potenciálnych klientoch. Cieľom Startup Weekendu je tvorba reálnych startupov so silným zameraním na product development. Ideálne by teda mali startupy navštíviť Lean Startup Machine pred tým, ako sa vyberú na Startup Weekend alebo Startup Live, aby si tu mohli validovať svôj produkt, ku ktorému budú potom vytvoriť MVP počas jedného z workshopov zameraných na product development.

 

Podujatie bude prebiehať počas troch dní. Akým aktivitám sa budú účastníci venovať a aká podpora im bude dostupná?

Gerwin: Začnete s nápadom, alebo zákazníckou skupinou a budete sa snažiť identifikovať zákaznické segmenty. Potom si vyberiete jeden z týchto segmentov a budete hľadať možné problémy, ktoré v ňom môžu nastať. Vyberiete si jeden z identifikovaných problémov a utvoríte si k nemu predpoklad, ktorý potom pôjdete otestovať za svojou cieľovou skupinou. Na podujatí budú prítomní mnohí mentori, ktorí budú tímom pomáhať a posúvať ich tak správnym smerom.

Podrobný časový plán podujatia nájdete tu (https://www.leanstartupmachine.com/cities/vienna)

 

 

A čo ceny pre víťazov?

Ivo: Vítazi budú prijatí do Segments Accelerator-a a vyhrajú balíček v hodnote 5000€, obsahujúci mentoring, tréning a pomoc pri tvorbe MVP.

 

Pri pohľade na svetovú mapu predošlých LSM workshopov, Viedeň stojí najdaľej na východ. Myslíte si, že sa toto podujatie v blízkej dobe uskutoční aj vo „východnejších“ krajinách, napríklad na Slovensku?

Ivo: Silno tomu veríme, aktívne pracujeme na tvorbe networku v krajinách strednej a východnej Európy.

 

Majú účastníci šancu spojiť sa s absolventmi LSM z iných miest, napríklad vo forme LSM Alumni eventu?

Ivo: Momentálne diskutujeme o možnosti usporiadať takýto event, takže je to možné.

 

Očakávate medzinárodnú účasť alebo bude Lean Startup Machine obsadený predovšetkým domácimi?

Ivo: Vyzerá to tak, že budeme mať veľmi zaujímavý mix účastníkov z rôznych krajín. Počet zahraničných účastníkov môže dokonca prekročiť počet tých domácich.

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM… STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá