Mal Uber správne načasovanie alebo dokonalú exekúciu výborného plánu ?

  • Posledných pár rokov počúvame od každého druhého podnikavca jedno a to isté klišé: „náš nápad je ako Uber pre...“. Naše mobily a smartfóny sa stali diaľkovými ovládačmi pre čokoľvek, po čom túžime. Nakúpiť potraviny, vyprať šaty alebo osobný šofér sú len na ťuknutie ďaleko. Uber spravil poriadnu revolúciu medzi taxíkmi, mali by sme sa snažiť o podobné aj v iných smeroch ?
Uber
  • Posledných pár rokov počúvame od každého druhého podnikavca jedno a to isté klišé: „náš nápad je ako Uber pre...“. Naše mobily a smartfóny sa stali diaľkovými ovládačmi pre čokoľvek, po čom túžime. Nakúpiť potraviny, vyprať šaty alebo osobný šofér sú len na ťuknutie ďaleko. Uber spravil poriadnu revolúciu medzi taxíkmi, mali by sme sa snažiť o podobné aj v iných smeroch ?

Problém je v tom, že mnohí sa ich snažia slepo napodobniť. Áno, príležitosť na vylepšenie odvetvia pomocou nových technológií sa im naskytá veľká, no to je iba časť celkového obrazu. Čaro Uberu spočíva v dvoch dôležitých veciach. Jednou je, že desaťnásobne vylepšili produkt, ktorý tu už prakticky existoval. Na druhú stranu to dokázali za zlomok nákladov a teda cena pre koncového používateľa mohla isť rapídne nižšie. Dôležitá je synergia týchto dvoch bodov.

Fenomén Uber pre X

foto: inc.com

 

Zabralo im to tri roky aby uskutočnili svoj plán. A síce, ako všetci dobre vieme, spustili svoju službu čiernych áut na požiadavku. Vychytali príležitosť od začiatku a pritom bola ich služba akýmsi luxusom. Potom v Júli roku 2012 si troška požičali nápad od Lyftu a spustili UberX. Ten bol desaťkrát lepší ako taxíky no stál viac. Dôležitým bolo až opätovné spustenie tejto služby v Californii za nižšie ceny, s titulkou: „Nový UberX: Lepší, rýchlejší a lacnejší ako TAXI“.

Toto ich heslo dodržiavajú dodnes, no v roku 2013 boli len o 10% lacnejší ako taxíky. O rok neskôr však dokázali stiahnuť svoju cenovú výhodu až na 40% oproti staromódnej konkurencii. Týmto si získavali ohromné množstvo priaznivcov. To bola finálna rana pre taxikárov. Uber dokázal vyťažiť z dynamického obchodu, modelu zdieľanej ekonomiky a prístupu k lacnému kapitálu za účelom rastu na trhu. Znižovanie cien bolo ako prilievať benzín do ohňa.

Tu sa dostávame k ich biznis modelu „na požiadavku“. Kedy výhodou Uberu oproti konkurencii je aj to, že kým bežný, klasický taxikári sa svojej práci venujú niekedy celé dni aj noci, a všetci vieme, koľko z toho času sedia len tak bezcieľne na parkoviskách. Vodiči Uberu sa ponúknu práve vtedy, keď majú čas. Určite si nájdu nejakého pasažiera, teda nie sú celkom odkázaný na takýto zdroj príjmu.

Protest taxikárov proti Uberufoto: wikipedia.org

 

Chcel by som niečo, čo je pre mňa pohodlnejšie? Určite. Ale koľko som ochotný zaplatiť? Tí najbohatší môžno zaplatia aj 20€ za odvoz v dopravnej špičke, ale takých ľudí nie je veľa. Nakoľko sa teda zmenia odvetvia, keď budete musieť na funkčnosť svojej „on demand“ appky platiť dosť dopravcom na to, aby s vami spolupracovali, ale nie príliš veľa, aby si vašu službu nemohli dovoliť iba ľudia z vrchného 1%?

Postupom času dokázal Uber znížiť ceny a predpokladá sa, že všetky appky, ktoré o sebe tvrdia, že sú „Uberom pre X“ sa budú o to snažiť tiež. Ich jedinou šancou je rozrásť sa, využiť svoj dosah a pokúsiť sa presunúť náklady zo zákazníkov na malé podniky, ktoré ich služba podporuje.

K tomu aby ste vybudovali úspešný biznis, ponúknuť pohodlie nestačí a dokonca ani dokonalé načasovanie. Biznis musí dávať ľuďom hodnotu a ideálne im šetriť peniaze.

Uber voda

foto: iO.uber.com

Zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: uber.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá