Mám geniálny nápad. Založím startup. A čo potom?

  • Veľa startupov vzniká, pretože ich zakladatelia vymyslia tú prelomovú Next Big Thing, ktorej naozaj veria. Niektorým z nich sa podarí svoju myšlienku dotiahnuť a vytvoriť firmu, ktorá potrvá dlhšie ako počiatočné nadšenie zakladateľov.
image_1403013704.jpeg
  • Veľa startupov vzniká, pretože ich zakladatelia vymyslia tú prelomovú Next Big Thing, ktorej naozaj veria. Niektorým z nich sa podarí svoju myšlienku dotiahnuť a vytvoriť firmu, ktorá potrvá dlhšie ako počiatočné nadšenie zakladateľov.
Kým sa pustím do toho, čím by to mohlo byť, že niektoré nápady zapadnú a okolo iných sa vytvorí úspešná firma, nezľaknite sa – začnem zopár asi nepríjemnými, ale nie úplne prekvapujúcimi, údajmi o prežití firiem1 . Viac ako polovica všetkých nových firiem, ktoré majú zamestnancov, neprežije piaty rok svojej existencie2.
 
Tri štvrtiny firiem, do ktorých vstúpil venture capital, investorom nevrátilo ani ten vložený kapitál. Každá z týchto firiem má asi iný konkrétny príbeh a iný špecifický dôvod, prečo to zabalila. Keď sa však pozriem po firmách, ktoré sme s kolegami navštívili, mám isté podozrenie, že jeden faktor by mohol byť spoločný: Ľudia, ich správanie, zdieľané postoje, spoločné hodnoty – skrátka firemná kultúra.
 
Alisha Outridge, podľa všetkého úspešný človek pohybujúci sa vo svete médií, sa z konca svojho startupu naučila toto: „Dobre si vyberajte svojich spoluzakladateľov. Potrebujete ľudí, ktorí s vami chcú vybudovať firmu, a nie len samotný produkt.“ Ak sa na budovanie firmy pozrieme z dlhodobej perspektívy desiatich a viac rokov, zdá sa, že hlavnou úlohou manažéra je starať sa o rozvoj firemnej kultúry.
 
Iste, vývoj produktu (appky, weboviek, služby…) je naozaj zábavný, stratégia firmy zásadná, ale ako hovoril jeden guru manažmentu: „Kultúra zožerie stratégiu na raňajky.“3
 
Stratégia firmy môže byť najgeniálnejšia na svete, bez toho, aby ju ľudia vedeli a chceli realizovať, je takmer určite odsúdená na neúspech. Ich vôľa obetovať úsilie pravdepodobne závisí hlavne od toho, či sa ich osobnostné nastavenie zhoduje s kultúrou firmy, a ich schopnosti realizovať stratégiu zase od vzájomného vyladenia kultúry a stratégie. V tomto blogu asi nie je miesto popísať všetky súvislosti, neskôr sa k tomu však vrátim.
 
Zdroj: Connect

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá