Michal Pastier: Z blogera kreatívny riaditeľ

  • Na začiatok týždňa som rád, že vám môžem priniesť rozhovor s Michalom Pastierom, ktorý je aktuálne kreatívny riaditeľ a spolumajiteľ dvoch reklamných agentúr. Som mu vďačný, že si na mňa našiel čas a osobne sme sa mohli stretnúť.
image_1433137851.jpeg
  • Na začiatok týždňa som rád, že vám môžem priniesť rozhovor s Michalom Pastierom, ktorý je aktuálne kreatívny riaditeľ a spolumajiteľ dvoch reklamných agentúr. Som mu vďačný, že si na mňa našiel čas a osobne sme sa mohli stretnúť.

 

Som si vedomý toho, že rozhovorov s Michalom už bolo niekoľko. Za zmienku určite stojí aj to, že ste ho mohli vidieť na titulke slovenského vydania magazínu Forbes.

B_p6VjbXEAE8kTr

AJ KEĎ CIEĽOM BLOGU BOLO UČENIE SA, PARADOXNE SOM SI PRI TOM ZAROBIL AJ NA NOVÉ SUV.

 

Ahoj Michal. Aké boli tvoje začiatky v agentúre?

Do Istropolitany som sa dostal už počas vysokej školy. Mal som šťastie, že mi škola umožnila študovať a aj pracovať naraz už od druhého ročníka. Je to podstatné, pretože ľudia majú pocit “falošného porozumenia” pri reklame ako pri filme. Môžeš vidieť milión filmov a mať pocit, že im rozumieš, ale to platí až do chvíle, kým sa jeden nepokúsiš natočiť. Až pri každodennej práci s reklamou začneš odhaľovať, čo a prečo funguje. Začneš rozlišovať archetypy, pozicioningy, segmentácie, kontexty… Mal som šťastie, že som sa mohol zapájať do veľkých projektov od prvého dňa a nemusel som sa k nim roky prepracovávať. Aj vďaka tomuto prístupu sme vyhrali jeden veľký medzinárodný tender.

 

Si známy tým, že si niekoľko rokov písal blog a bolo len veľmi málo dní, ktoré si nič nenapísal. Prečo si začal písať?

Môj prvý blog bola Adarena.blogspot.com, ktorú som spustil niekedy v apríli 2006. Pôvodný úmysel bol, aby som sa zdokonaľoval v anglickom jazyku a mal prehľad o nových kampaniach. Páčilo sa mi učiť sa učením a pritom pomôcť aj iným. To bolo pre mňa veľmi dôležité.

Pamätám si, ako som na Zlatom Klinci rozdával s priateľmi letáčiky s texom: “Lepšie reklamy nájdete na AdArena.blogspot.com.” To bolo celkom drzé od mladého študenta :). Neskôr som založil aj iné blogy a experimentoval s obsahom. Aj keď cieľom bolo učenie sa, paradoxne som si pri tom zarobil aj na nové SUV. Dobrý kontent sa dá speňažiť.

 

Keď sa ti tak darilo, prečo si skončil?

Za 8 rokov popri blogovaní sa zo študenta stal copywriter, z copywritera kreatívny riaditeľ a spolumajiteľ dvoch reklamných agentúr. Čas je vzácny a chcel som vyskúšať niečo iné. Ľudia sa ma pýtali, prečo som blogy nepredal, ale to som nechcel. Boli osobné. Tou novou vecou bolo spustenie prvej naming agentúry v SR BigNameTheory.

Podieľaš sa na rôznych projektoch, si teda viac už podnikateľ alebo kreatívny riaditeľ?

Verím, že človek by nemal byť definovaný len jednou profesiou, “väčšinovou” prácou. Žijeme v dobe, keď musíš zvládať viac vecí a kombinovať ich. Navyše, vždy je dobré predstaviť si človeka bez pozície, ktorú práve obsadzuje. Uznávali a rešpektovali by ste ho aj bez nej, alebo je chránený aurou svojej pozície?

 

AK DÁTE DO HOBBY PENIAZE, UŽ SA MU JEDNODUCHO “MUSÍTE” VENOVAŤ.

 

No, to je určite otázka na zamyslenie. Čo ale teraz chystáš nové?

Aktuálne sme zo Zaraguza Digital urobili multichannel agentúry Zaraguza (Bratislava, Praha). Pomáhame navrhovať a produkovať komplexné kampane. Nechceme už byť len digitálnou agentúrou, ale “media neutral agency”, kde riešenie marketingového problému môže byť aj mimo online sveta.

BigNameTheory sa vyvíja z naming agentúry na štúdio, ktoré rieši celý branding, od mena, loga, identity, ochrannej známky, ale aj napríklad získanie investora. Snažíme sa pomôcť slovenským spoločnostiam neopakovať chyby začínajúcich firiem, ale preskočiť tieto “prúsery” a byť novou firmou s 10 desaťročnými skúsenosťami v marketingu :).

Nedávno som tiež investoval do hernej spoločnosti a pripravujeme svetový titul. Aspoň som “nútený” hrať hry a “investícia” funguje ako skvelá výhovorka. Ak dáte do hobby peniaze, už sa mu jednoducho “musíte” venovať :).

Samozrejme ako každého kreatívca, tiež ma každý týždeň napadne niečo nové. Minulý víkend som napríklad riešil, aké by malo byť “najlepšie tričko na svete” až som bol vo fáze, že by som sa do toho pustil. To je nebezpečné :) .

Ale asi najväčšou ambíciou je nezastaviť sa a stále sa učiť.

 

To znie ako super nápad, ale stalo sa ti niekedy, že si na projekte pracoval dlho a potom sa to všetko pokazilo?

Asi ani nie tak úplne. Stalo sa nám, že sme robili nejaké tendre a zrušili sa. Napríklad, vedenie u klienta sa stále menilo a my sme prinášali nové a nové nápady a nakoniec z toho nič nebolo, pretože lient nakoniec všetko zrušilo.

Ak sa niečo kazí tak je to vtedy, keď chceš byť na dvoch miestach naraz. My sme rozbiehali Zaraguzu v dvoch krajinách a cestovať hore dole autom kvôli stretnutiu u klienta, ktoré má hodinu je peklo. Skončilo to až tak, že som mal šoféra, aby so mohol na diaľnici pracovať.

 

38

 

Na čom si sa poučil pri Zaraguze v dvoch štátoch?

Treba si pravidelne dávať kontrolné otázky. Napr.: Keby sa tento člen tímu ešte raz prihlásil k nám do firmy, zobrali by sme ho znovu? Ak je odpoveď nie, tak je niekde problém. Nikto nie je vyslovené zlý, len je možno vhodný na niečo iné. Treba preto nájsť to, čo ho bude baviť, v čom môže excelovať, alebo mu pomôcť s miestom v inej spoločnosti, na ktoré sa viac hodí. Tiež platí, že aj keď máš vo firme hviezdu a je toxická pre svoje okolie a kolegov, musí ísť rýchlo preč. Prijímaj pomaly, vymieňaj rýchlo. Len keby to bolo také ľahké :).

 

Čo by si odporučil marketingovým riaditeľom?

Najväčšia chyba marketingových riaditeľov je, že zabudnú, že ich úlohou je motivovať a dostať zo svojho teamu to najlepšie, čo v nich je. Agentúra je ich tím, ale niektorí nevedia byť team leadrami a správajú sa ako hostia v reštaurácii a nie ako šéfkuchári. Sám som klientom v niektorých projektoch a dávam si na to veľký pozor. Podstatný je tiež úvod spolupráce, určenie si očakávaní a cieľov. Meno v týchto kruhoch máte len jedno, peniaze nevyhrávajú, ale vzťahy áno.

 

Čítal som o tebe, že máš rád čaje. Aké sú tvoje obľúbené pre zvýšenie kreativity?

Najčastejšie pijem pu-erhy. Kvôli stretnutiam cez deň začínam pracovať na scenároch a konceptoch často až od 20:00 do 2:00 rána. Vtedy je pokoj, ľudia mi nepíšu maily. Ešte mám rád matchu. Áno, matcha s citrónom je fantastická vec.

Najdôležitejšie je ale popri náročnej práci spánok. Keď nespíš, strácaš empatiu! A robíš si zbytočné problémy.

fofola-tuna

 

Moja posledná otázka. Máš rád Fofolu?

Áno, Fofolu aktuálne milujeme. Sme veľmi radi, že teraz robíme veľkú ATL kampaň pre Kofolu. Dôkazom úspechu kampane je aj 8 miliónov videní spotov za necelé dva týždne a to nie sme ešte ani v polovici kampane. Je to chytľavé a kampaň obsahuje všetko čo má obsahovať, aby bola úspešná. Charakter, vlastný jazyk, hlášku, napojenie na produkt, chytľavý slogan, ktorý zľudovel. Je ťažké prehovoriť klienta na takéto odvážne projekty s online celebritami, ale v tomto prípade to trvalo asi tak 13 sekúnd.

 

zdroj: sketcher.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá