Open space kancelárie: Áno, či nie?

  • Kancelárie, v ktorých zamestnanci pracujú sami za zatvorenými dverami, čoraz viac ustupujú do úzadia. Najmä veľké zahraničné spoločnosti siahajú po výhodách veľkokapacitných open space kancelárií, ktoré zažívajú svoj boom už aj na Slovensku.
os3
  • Kancelárie, v ktorých zamestnanci pracujú sami za zatvorenými dverami, čoraz viac ustupujú do úzadia. Najmä veľké zahraničné spoločnosti siahajú po výhodách veľkokapacitných open space kancelárií, ktoré zažívajú svoj boom už aj na Slovensku.

Hlavným dôvodom, prečo začali tieto otvorené „open space“ kancelárie vznikať, bolo zlepšenie vzájomnej spolupráce a komunikácie medzi zamestnancami. Prvá takáto kancelária bola vytvorená už v roku 1950 v nemeckom Hamburgu, a od 70-tych rokov začala ich popularita na celom svete postupne rásť. Napríklad v Spojených štátoch amerických v súčasnosti pracuje v open office až 70% zamestnancov. V posledných rokoch sa však otvorené kancelárie stávajú trendom už aj na Slovensku.
oszdroj: usblog.kaspersky.com

Pracoviská, ktoré umožňujú vzájomnú spoluprácu medzi zamestnancami, sú vraj úspešnejšie. Medzi ďalšie výhody open space kancelárií patrí aj viac prirodzeného sveta a šetrenie miestom, keďže zaberajú menej priestoru na osobu než klasické uzavreté kancelárie, čo má nielen pozitívny dopad na náklady zamestnávateľa, ale nepochybne aj svoj význam najmä vo veľkých preľudnených mestách.

office2foto: garancedore.fr

Otvorené kancelárie taktiež ponúkajú všetkým zamestnancom rovnocenný priestor na prácu. Vďaka tomu, že zamestnancov rôznych pracovných pozícií nedelia žiadne bariéry a múry, dostávajú sa do vzájomnej interakcie a nielenže sú lepšie oboznámení s chodom spoločnosti ako celku, ale rovnako majú možnosť kedykoľvek prispieť svojím názorom, a inšpirovať tak aj svojich kolegov z iných oddelení.

os4zdroj: officelovin.com

Nie každý však vidí v koncepte open space pozitívne benefity. Open space kancelárie majú aj veľa odporcov z radov zamestnancov, ktorí v takýchto priestoroch dennodenne pracujú, a ktorí medzi ich najväčšie nevýhody uvádzajú najmä nedostatok osobného priestoru a súkromia, priveľa hluku a s tým spojenú zníženú schopnosť sústrediť sa.

os2zdroj: sesizolasyonu.com.tr

Existujú však určité tipy, ktorými možno prispieť k úspešnému fungovaniu a zvýšeniu produktivity otvoreného pracoviska, ako napríklad vyčlenenie špeciálnych priestorov pre meetingy, miestností určených na oddych a šálku kávy, či vyhradenie takzvaných tichých miest, na ktorých treba dodržiavať zákaz rozprávania. Určite pomôžu aj kreslá s vysokými opierkami, ktoré navodzujú dojem väčšieho súkromia a zredukovanie všetkých rušivých elementov na čo najnižšiu možnú mieru. Vzájomný rešpekt medzi zamestnancami urobí tiež svoje – ak má kolega na ušiach slúchadlá, zrejme to treba považovať za znak toho, že momentálne nechce byť rušený.

office4foto: thealexandergroup.com

Pri formovaní open space priestorov je dôležitá aj flexibilita zo strany zamestnávateľov, keďže každý zamestnanec je jedinečný – kým niekto je produktívny najmä v doobedňajších hodinách, inému sa najlepšie pracuje až popoludní. Je to spôsobené tým, že počas dňa sa nachádzame v rôznych pracovných režimoch, najmä pokiaľ ide o sústredenie, schopnosť učiť sa a spolupracovať, či chuť socializovať sa.

os1zdroj: codingacrossamerica.com

Podľa prieskumov práve tie spoločnosti, ktoré ponúkajú zamestnancom možnosť vykonávať určité dni v mesiaci prácu z domu, rastú až štyrikrát rýchlejšie v porovnaní s ostatnými spoločnosťami, pretože zamestnanci, ktorí majú možnosť rozhodnúť sa, kedy a kde budú pracovať, sa cítia viac zžití so svojim pracoviskom. Takáto sloboda voľby vraj zvyšuje spokojnosť zamestnancov až o dvanásť percent, a rovnako má pozitívny vplyv aj na ich pracovný výkon.

zdroj článku: quill.com zdroj titulnej fotografie: datalab.stanford.edu

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá