Pavel Svitek: 5 najväčších fuckups, ktoré sme spravili v našom startupe

  • Ľudia sa ma často pýtajú, čo boli tie najväčšie chyby, ktoré sme pri budovaní nášho startupu Localization Guru doteraz urobili. A keďže je to náš prvý projekt s globálnymi ambíciami, verte mi, že tých chýb sme spravili celkom dosť.
Pavel Svitek
  • Ľudia sa ma často pýtajú, čo boli tie najväčšie chyby, ktoré sme pri budovaní nášho startupu Localization Guru doteraz urobili. A keďže je to náš prvý projekt s globálnymi ambíciami, verte mi, že tých chýb sme spravili celkom dosť.

Číslo 1 – Zasekli sme sa v bubline startupov

Všade samé startupy. Ak si otvoríte zelovoc na rohu ulice, je pravdepodobné, že budete svoje malé podnikanie volať startup :-) Aj keď tieto dve veci sú skutočne ďaleko od seba. Ale povedzme si pravdu, dnes je to realitou.

Ale naspäť k nám: Vo februári minulého roku sa nám podarilo dostať do startup inkubátora v Budapešti s názvom Digital Factory. Samotný inkubačný program ako taký, bol dobrý; zakladelia Digital Factory boli totiž skúsení podnikatelia, ktorí mali za sebou už poriadny exit.

Ale my sme boli namyslené zadubené hlavy a nepočúvali sme kopu vecí, ktoré nám radili, pretože sme si mysleli, že vieme všetko najlepšie. Nechápte ma v zlom, je veľmi dôležité, aby boli zakladatelia nových firiem sebavedomí, ale nemenej dôležité je, aby dokázali počúvať a učiť sa. A budete sa musieť učiť skutočne veľa.

Takže sa snažte zachovať aspoň štipku pokory a viac počúvajte.

Startupová bublina

foto: wordpress.com

 

Číslo 2 – Sústredili sme sa na získavanie investícií, nie na vytváranie obratu od zákazníkov

Toto ste už určite niekde počuli či čítali, ale úprimne si myslím, že je to u nás skutočne veľký problém. Takmer všetky startupy, s ktorými sa bavím sa primárne sústreďujú na získanie externého kapitálu.

Poviem vám, ako sme to zbabrali my. Podarilo sa nám získať investíciu 30.000 EUR, keď sme sa dostali do inkubačného programu v Budapešti. A áno, VŠETKY tie peniaze sme spálili v podstate robením ničoho.

Síce sa nám podarilo spustiť prvú verziu služby, ktorá mohla byť všetkým možným, len nie tým, čo trh skutočne chcel. Na produkte sme pracovali 4-5 mesiacov a po 2 mesiacoch skúšania na trhu sme ho pochovali. Bola to proste pohroma.

Dôvod? .. slabý prieskum trhu.

Po tomto bode sme sa rozhodli obrátiť celý biznis model doslova hore nohami a postaviť nové MVP tak jednoduché, ako to len pôjde. Toto bol jeden z prvých dobrých krokov, ktoré sme dovtedy spravili .. konečne aspoň niečo :-)

Localization Guru

foto: Connect Coworking

 

Číslo 3 – Najskôr sme programovali, potom sme predávali

Musím povedať, že toto bola pre mňa jedna z najdôležitejších lekcií minulého roka. Väčšina z vás bude pravdepodobne namietať, že najskôr musíte niečo vybudovať, až potom to môžete ísť predať. A nie naopak.

Ok, ja tomu rozumiem .. tiež som si to myslel .. ale viete, aký mám nato teraz názor? …KRAVINA

Momentálne rozširujeme svoje portfólio o ďalšie doplnkové služby a samozrejme už mám milión nápadov, čo by sme mohli naprogramovať. Ale teraz tie služby najskôr predávame (resp. aspoň predpredávame) a až potom budujeme.

Ak sa tohto budete držať, ušetríte si kopu času a energie budovaním niečoho, čo nikto nechce.

tumblr_n1rr53o21A1tubinno1_1280-1024x682

foto: startupshk.com

 

Číslo 4 – Okamžite vypadnite zo Slovenska do zahraničia

Ak chcete skutočne vybudovať projekt s globálnymi ambíciami, vaša lokálna mentalita vám v tom nepomôže.

Musím povedať, že v tomto bode sme až taký fuckup nespravili – po začatí projektu išiel hneď jeden co-founder bývať do Rakúska na cca. 4 mesiace. Potom sa nám podarilo dostať do spomínaného inkubačného programu v Budapešti, kde sme strávili ďalšie 3 mesiace. A nakoniec sme mali vopred dohodnutú spoluprácu s ďalším investorom, za ktorou sme sa mali presťahovať do Prahy.

Bolo dosť zaujímavé sledovať rozdiel mentality ľudí, ktorí bývajú len pár stoviek kilometrov od seba. (Bratislava – Viedeň, 70km; Bratislava – Budapešť, 200km; Bratislava – Praha, 300km).

Zdvihnite zadky a choďte do zahraničia, rozprávajte sa s ľuďmi z iných krajín, ktorí majú iný štýl myslenia či vyznávajú iné náboženstvo. Úprimne si myslím, že toto vám môže jedine pomôcť.

San Francisco

foto: cloudfront.net

 

Číslo 5 – Čím viac peňazí máte na účte, tým menej sa budete sústrediť na ich zarábanie

Takmer sme skrachovali .. dvakrát!

Prvý krát pred tým, ako sme sa dostali do inkubačného programu (na účte mal Slavo celých 200 EUR, ja o čosi viac..) a druhý krát, keď sme spálili všetky (ľahko zarobené) peniaze z tohto programu.

Keď sa to stalo, všimol som si na nás zaujímavý vzor správania. Keď sme mali na účte tých 30.000 EUR, tak sme sa sústredili na aktivity, ktoré nám neprinášali žiadne peniaze – chodili sme na startup konferencie, “networkovali” sme pri pive a robili sme veci ako bannery, redizajnovali sme web a podobné hlúposti.

Ale v momente, keď sme už mali dosť málo peňazí na účte (posledných 1000 EUR), konečne sme boli donútení premýšľať, ako peniaze zarobiť. Naše mozgy zrazu začali chŕliť rôzne nápady.

Ja som napríklad začal jazdiť na UBER, rozmýšľali sme nad založením e-shopu na báze dropshipping a ďalšie crazy nápady, ktoré radšej ani nejdem menovať :-)

Našťastie, okrem týchto crazy nápadov sa nám aj podarilo dostať s projektom na správnu koľaj a začali sme konečne zarábať peniaze. Od toho momentu doteraz úspešne bootstrapujeme (rozvíjame firmu zo zarobených peňazí bez externej investície) a stále rastieme.

Špeciálna poznámka pre slovenské startupy:

Na Slovensku sa stále oslavuje získanie investície, nie reálne zarábanie peňazí. Vykašlite sa na externý kapitál, málo z vás ho skutočne potrebuje. Viete, čo je prvá vec, ktorú vám povie founder po prvom exite? “Bootstrapujte tak dlho, ako je to len možné a ideálne vybudujte firmu bez investora.”

Zdroj: Tento článok bol uverejnený aj na medium.com, zdroj titulnej fotografie: Localization Guru

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá