Potrebujeme prepracovať smart notifikácie a to hneď!

  • Predstav si, že si niekde na ostrove, dosť ďaleko od civilizácie, s mobilom, ktorý sa už vybíja. Zapneš si telefón, aby si sa na mapách pozrel, kde vlastne si. A tvoju baterku dorazia notifikácie z Facebooku, Instagramu, Spotify. To fakt nie je super.
androidNotify
  • Predstav si, že si niekde na ostrove, dosť ďaleko od civilizácie, s mobilom, ktorý sa už vybíja. Zapneš si telefón, aby si sa na mapách pozrel, kde vlastne si. A tvoju baterku dorazia notifikácie z Facebooku, Instagramu, Spotify. To fakt nie je super.

Aj napriek pokroku, aký sme zažili za posledných dvadsať rokov, notifikácie sa zasekli v roku 1999. Množstvo článkov, spoločností, produktov a konferencií sa už venovalo tejto téme. Niet pochýb o tom, že smart notofikácie treba zmaniť.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 13.20.06

foto: twitter.com

Rozšírenie sociálnych médii mení aj spôsob zdieľania osobných dát, nikomu sa už nechce vypĺňať prihlasovacie údaje. Každý si proste zladí učet s facebook alebo twitter účtom.

Aj keby produkt nebol naklonený zbieraniu dát, mnoho informácii sa dá vyextrahovať zo spôsobu, ako ich ľudia používajú. V akom čase sa zvyknú prihlásiť? Koľko času tam strávia? Je prepojenie medzi timeframes a vysokou angažovanosťou? Aké sú iné záujmy tohto používateľa? Aké iné produkty používa a ako? V novom Google smart autoreply nemajú ľudia možnosť čítať všetky odpovede, stroje však áno. A to môže byť budúcnosťou smart notifikácii.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 13.35.58

Ako by vyzerali smart notifikácie, keby sme mohli zhromaždiť a analyzovať všetky tieto dáta? Minimálne by boli nápomocné, osobné, časovo prispôsobené a relevantné.

Smart Timing

Jednou z najzaujímavejších a podľa mňa aj najefektívnejších noviniek na nedávno spustenom Basecamp3, je možnosť „Práca môže počkať“. Dáva možnosť užívateľom, aby si vybrali čas, kedy chcú notifikácie dostávať . Lebo uprostred noci, keď už konečne spíš, nechceš počuť, ako ti príde notifikácia od kolegu, ktorý sa nachádza v inom časovom pásme. Notifikácia v zlom čase je horšia, než žiadna notifikácia. Konečne to niekto nie len pochopil, ale aj aplikoval.

Nie len, že na túto notifikáciu neklikneš, časom z toho budeš aj frustrovaný a začneš nenávidieť zvuk oznámenia, to asi nebude tá správna cesta k zvýšeniu produktivity. Toto by mali notifikácie budúcnosti automaticky zvládnuť. Vedieť, kedy je ten vhodný čas, aby si dostal notifikáciu, aby si na ňu aj reagoval. A nie len neustále počúval otravné oznamy.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 13.47.49

Smart Location

Ak si zrovna na dovolenke niekde v Škandinávii, asi nepotrebuješ dostať upozornenie o tom, že Tesco v Bratislave má dnes zľavu na vybrané produkty. Mnoho appiek už ale využíva Geodata dosť rozumne. Môj obľúbený príklad je Foursquare. Vždy, keď sa vyskytnem niekde, kde som ešte nebol, príde mi ponuka toho, čo ostatní užívatelia už skúsili a čo odporúčajú. Keď idem okolo miesta, kde som sa už checkol, hneď mi napíše, aká je aktuálna ponuka, aké sú novinky a podobne.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 13.55.29

Smart Grouping

Toto je neľahká výzva pre sociálne média. Ak vytvoria príliš veľký tlak, užívateľom to bude liezť na nervy a  odhlásia sa. Dobrým príkladom je Facebook. Keď ti viac ľudí dá like na fotku, upozornenie ti vypíše dve mená a niekoľko čísel. Keď chceš, môžeš ísť viac do hĺbky, pozrieť sa kto čo, ďalej nemusíš riešiť. Zatiaľ čo Quora ťa donúti pozrieť si každé takéto upozornenie zvlášť, aj keď sú úplne rovnaké.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 14.05.05

Smart targeting

Je dôležité neustále komunikovať so zákazníkmi, najmä keď sa robí product research. Vtedy treba posielať target správy ľuďom, o ktorých vieme, že sú najlepšie situovaní pre tvoj problém. Ak ale plánuješ importnúť exporting functionality, je najlepšie sa pýtať ľudí, ktorí exportovali dáta v posledných dvoch dňoch. Tí majú všetko v čerstvej pamäti, vedia ti povedať, či sa tam vyskytli nejaké blockers.

Keď správu zašleš správnym ľudom, response rate bude omnoho vyššia a dostaneš užitočný feedback. Vďaka smart notifikáciam, by sa vedela appka sústrediť na správnych používateľov a neotravovať ostatných.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 14.46.48

Smart notifications vs System notifications

Smart bude pôsobiť, ako keby ti písala iná ľudská bytosť, zatiaľ čo System príde ako malé upozornenie v hornej hranici na tvojom displeji. Mali by sa podobať? Mali by mať rovnaké „balenie“? A mali by sme personalizovať produkty?

Pareidolia je úžasný psychologický fenomén, ktorý majú ľudia. Spočíva v tom, že obyčajným predmetom dávame ľudskosť, ako napríklad, keď vidíme tvár v oblakoch. Rovnaké je to však aj so zvieratami v rozprávkach, ktoré hovoria ako ľudia, alebo sci-fi roboti, ktorí vyzerajú ako ľudia. Preto je nám omnoho príjemnejšie dostať note od niekoho „ľudského“. 

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 15.04.53

Feedback

Nezáleží na tom, ako inteligentne sa správa appka, ako veľa dát si zozbieral, feedback bude vždy potrebný. Zima Blue, krátky, ale pekný príbeh od britského spisovateľa, Alastaira Reynoldsa ponúka priestor na vysvetlenie. Príbeh je diskusiou o povahe prediktívnej inteligencie. Predstav si, že si na letné dopoludnie s priateľmi vyberieš biele víno namiesto červeného, zažiješ mnoho zábavy a budeš šťastný.

Algoritmus nedokáže zachytiť všetky tieto pocity, bude mať uloženú len túto tvoju zmenu správania, ak si zvykol piť červené. Bude ti aj tak ponúkať červené, aj keď tebe ostanú v pamäti tie dobré pocity, preto si ho možno zvolíš aj nabudúce. Nikdy nedokážeme predpokladať ľudské správanie, preto sú feedbacky nevyhnutné.

Je teda jasné, že notifikácie sa musia zmeniť, keďže teraz sú väčšinou otravné a nikto ich nemá rád. Všetky dáta na vytvorenie potrebných notifikácii dostupné sú, stačí sa sústrediť na tvorbu čo najlepších notifikácii.To môže byť ten zlom, ktorý dokáže pomôcť tvojmu produktu priblížiť sa užívateľom.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 15.17.04

zdroj:medium.com zdroj fotografií:medium.com, zdroj prezentačnej fotografie:huffingtonpost.com

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá