Ako sa Snapchat stal kultovým pojmom

  • Pôvodne to malo byť médium ideálne na diskrétny sexting – posielanie si inkriminujúcich fotiek medzi ľuďmi demograficky podobnými zakladateľom, mladým študentom zo Stanfordu. Dnes Snapchatu veľké firmy platia milióny za reklamu, prezentujú sa na ňom celebrity, politici, či dokonca významné svetové udalosti. A v priebehu toho všetkého Snapchat stihol aj odmietnuť Zuckerberga a jeho tri miliardy.
rtr4t55e
  • Pôvodne to malo byť médium ideálne na diskrétny sexting – posielanie si inkriminujúcich fotiek medzi ľuďmi demograficky podobnými zakladateľom, mladým študentom zo Stanfordu. Dnes Snapchatu veľké firmy platia milióny za reklamu, prezentujú sa na ňom celebrity, politici, či dokonca významné svetové udalosti. A v priebehu toho všetkého Snapchat stihol aj odmietnuť Zuckerberga a jeho tri miliardy.

Pojmy ako Snapchat sa rodia len raz za krátku generačnú dobu, ktorú novým vynálezom poskytujú priestory internetu. V minulom desaťročí to bol Facebook, ktorý suverénne pochoval všetky konkurenčné pokusy o virtuálne prepojenie (najmä) mladých ľudí. Postupne sa z nevinného vysokoškolského projektu vyvinula platforma, na ktorej sa stretávajú miliardy užívateľov z celého sveta, pričom na veku už takmer vôbec nezáleží. Pointa úspechu sa skrývala v jednoduchosti konceptu, ktorý bol zároveň ľahko premeniteľný na realitu. Ostatné už bola len nadstavba. Priam mrakodrapová.

 

Snapchat takisto začal v univerzitných priestoroch. Plán sa zrodil v hlavách skupiny študentov, z ktorých sa jeden časom stal CEO. Evan Spiegel šéfuje svojmu technologickému dieťaťu od založenia v roku 2012, keď tento koncept predstavil len ako školský projekt. Onedlho pre jeho realizáciu sekol so štúdiom a zdá sa, že zatiaľ ľutovať nemusí. Snapchat zrejme bude sociálnou steťou tohto desaťročia. V čom teda spočíva jeho výnimočnosť?

gallery_evan-spiegel-4

 

  1. Miznúce fotky – statement teenagerov

Takmer každá sociálna sieť začína výlučne ako vec teenagerov, keďže nikto iný ju nedokáže vystreliť ku hviezdam tak rýchlo. Postupne sa môže a nemusí vyprofilovať do rôznych smerov a zaujať aj iné vekové kategórie. Ak sa tak stane, najmladšia generácia skočí na ďalší produkt, ktorý – ako si želá – by mal byť iba ich, pretože žiaden poriadny teenager nechce tráviť čas s kamarátmi v tých istých priestoroch ako jeho rodičia. Snapchat im v tomto vyhovel viacerými spôsobmi. Poskytol im priestor, ktorý si staršia generácia zatiaľ stále neprivlastnila, a naviac do toho zakomponoval službu maximálnej diskrétnosti. (Pokiaľ neviete o existencii screenshotov.)

tumblr_n4wbkeqy2v1r3kmkso1_1280

Zatiaľ čo každá sociálna sieť funguje z časti aj ako zberač dát a informácií, ktoré jeho užívatelia viac a menej ochotne zverejnia (a ktoré sa nedajú len tak vymazať), Snapchat sa rozhodol vydať opačným smerom. Snap sa zobrazí každému adresátovi na maximálnu dobu desiatich sekúnd a potom navždy zmizne do nenávratna. (Opäť, len pokiaľ ho nejaký dobrák nescreenshotne.) Síce to nie je funkcia nepriestrelná, no svoju psychologickú rolu zohráva. Najviac sa totiž podobá autentickému spôsobu života. V ňom veci vidíme, počujeme, cítime, no v drvivej väčšine prípadov si tieto zážitky nedokumentujeme, čím sa nám po bezprostrednom prežití nadobro stratia. Zachovanú sa len v rámci spomienok.

 

Za prvý rok existencie Snapchat nazbieral desať miliónov aktívnych užívateľov.

 

  1. Stories a geo-filtre

Ak niekto považoval 24-hodinové príbehy zložené z ľubovolného množstva snapov za zbytočnú deviáciu od identity sociálnej siete, zrejme myslel príliš katastroficky. Nikoho by donekonečna nebavilo len snapovať. Hru bolo treba posunúť na vyššiu latu. Takto sa snapchatovanie dostalo od obyčajného vymieňania fotiek medzi dvomi ľuďmi na vytváranie vlastnej identity v rámci aplikácie, ktorú sme mohli zdieľať s ľubovoľným počtom kontaktov. Vytvárali sme si vlastné poviedky, dokumentovali dni doposiaľ jedinečnou formou a bolo to zábavné, dynamické a plné prekvapení. Snapchat sa v miere autentickosti posunul ešte bližšie k bežným životom dychtivých mladistvých.

snAPCHAT_StORIES

  1. Discover – veľké mená v jednej malej aplikácii

Ten najpodstatnejší krok (zatiaľ) ho však len čakal. Kým fungoval len na báze posielania fotiek, mohol zarábať na vlastnej invenčnosti, no keď na scénu dorazila funkcia Discover, všetko sa zmenilo. O svoj priestor začali bojovať svetové média. National Geographic, Buzzfeed, Daily Mail, MTV, CNN… ich počet stále rastie. Nedávno sa do klubu pridal dokonca aj Biely dom a uchádzač o prezidentské kreslo, Bernie Sanders, vedie kampaň aj v rámci Snapchatu. Netreba vysvetľovať, do akej miery sa zmení tvár spoločnosti, keď nadviaže spoluprácu s menami týchto rozmerov. Snapchat sa stal pojmom s ktorým spolupracovali ešte väčšie pojmy.

6discover_0

Spolupráca s médiami je pritom niečo, čo náramne spopularizovalo napríklad Twitter (aj Facebook, ale v menšom rozsahu). Snapchat sa Twitteru podobá v obmedzenosti obsahu (140 znakov vs. 10 sekúnd) a preto vie byť veľmi stručný, čo je dnes pre väčšinu ľudí rozhodujúce. Chceme informácie hneď, chceme ich rýchlo a nechceme sa v nich veľmi pitvať. A neostalo len pri médiach. Stories zaujali aj významné podujatia – sviatky, odovzdávania cien, športové stretnutia, či jednoducho zachytenie atmosféry istej oblasti unikátnym spôsobom. Na vytváraní týchto príbehoch sa angažujú viac aj menej obyčajní ľudia. A aj keď všetko prebieha formou hry, potenciál Snapchatu nepodceňujú ani významní politici, známi umelci, celebritné tváričky, či mienkotvorné osoby. A užívatelia im to nadšene kvitujú.

 

Okrem toho po uvedení Discover zmenám podľahla aj navigácia v rámci aplikácie, čo bolo spočiatku mierne chaotické. Niektorých to popudilo, no väčšina si rýchlo zvykla.

 

  1. Lenses

Zábavné premeny jednuduchých selfies nie sú len skvelým spôsobom ako zabíjať čas, ale zároveň aj prvý (voliteľne) platený obsah aplikácie. Isté lenses sú zadarmo, za iné si treba priplatiť. Prirodzene, túto funkciu neuvíta každý, no istá cieľová skupina sa nájde. Nikto nie je ochotenejší platiť za blbosti než teenageri.

maxresdefault-5

A netreba zabúdať ani na viacfarebné filtre, ktoré fotku môžu a nemusia skrášliť, geolokačné „nálepky“ viazané na konkrétne miesta (už je medzi nimi dlhšie aj Bratislava, hurá), možnosť zrýchliť či spomaliť videá, chatovať, pridať k fotke údaje o miestnom čase, teplote, stave baterky, či rýchlosti pohybu. Sú to v podstate bezvýznamné maličkosti, no ľudia sú z nich nadšení. Podobne je na tom aj samotná aplikácia – využila niečo, čo robí snáď každý z nás (posielanie fotiek), upravila to do unikátnejších rozmerov, postupne pridávala zábavné funckie a dnes je z nej potenciálne mienkotvorná platforma, ktorá spája ľudí po celom svete. Jej potenciál už pred pár rokmi rozpoznal aj Mark Zuckerberg a podobne ako Instagram ju chcel odkúpiť. Spiegel nesúhlasil, ani keď do hry prišľa suma troch milárd dolárov. On sám sa pritom môže popýšiť hodnotou dvoch milárd.

 

Doteraz sa Snapchat hlavne snaží (viac-menej) držať svojej hlavnej devízy – miznutia obsahu. A přitom taková blbost, no nie?

snapchatlolz

Zdroj: medium.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá