Štát bude dotovať elektromobily sumou 5 000 eur. Vyrieši to niečo?

  • Už od konca minulého týždňa môžeš pri kúpe elektromobilu alebo hybridu požiadať o štátnu dotáciu.
collage
  • Už od konca minulého týždňa môžeš pri kúpe elektromobilu alebo hybridu požiadať o štátnu dotáciu.

Ministerstvo hospodárstva SR a Zväz automobilového priemyslu SR sa rozhodli podporiť nákup elektrických a hybridných áut celkovou sumou 5,2 milióna eur. Pri kúpe elektromobilu budeš môcť požiadať o dotáciu 5 000 eur, pri hybride to je 3 000 eur.

„Je to prvý krok na podporu elektromobility na Slovensku. Inšpirovali sme sa známym projektom šrotovného. Chceme dostať na naše cesty viac elektromobilov,“ povedal na tlačovej besede minister hospodárstva Peter Žiga.

gty_tesla_charge_jef_141231_16x9_992

foto: thelightnews.com

Prostriedky sa budú čerpať z Recyklačného fondu a z automobilového zväzu. O dotáciu budeš musieť požiadať priamo predajcu. Projekt bude trvať do konca roka 2017, alebo do vyčerpania vyčlenených peňazí.

V pláne je podporiť viac ako tisíc elektromobilov. Podporu môže získať iba nové doposiaľ neregistrované auto, predávané na Slovensku vo verzii plug-in. Priamo pri kúpe sa vyplatí iba časť dotácie. Zvyšok dostaneš počas dvoch rokov od registrácie. Štát tak chce zabrániť „špekulatívnemu vývozu za hranice“.

nissan-leaf-charging

foto: spuddey.wordpress.com

„Slovensko je automobilová veľmoc. Loptička je teraz aj na strane predajcov, ktorí môžu rozšíriť ponuku a motivovať zákazníkov aj cenou.“

A práve pri pohľade na cenu elektromobilov nastáva otázka, či plánované dotácie naozaj dokážu splniť to, čo sľubujú.

Najlacnejší elektromobil dostupný na Slovensku je Volkswagen e-Up!. Rozdiel medzi elektrickou a najvýkonnejšou klasickou verziou tohto auta je asi 15 000 eur. Po dotácii to bude 10 000 eur.

Nie je to málo, no podľa výpočtu portálu automix.sk si za túto sumu pri súčasných cenách kúpiš niečo vyše 8 100 litrov benzínu. Pri odhadovanej spotrebe okolo 5 litrov by sa cenový rozdiel vyrovnal po najazdení približne 162-tisíc kilometrov.

volkswagen-e-up-5

foto: autoimages.org

Elektromobily ešte jednoducho nie sú na cenovej úrovni, ktorá by umožnila masovú adopciu. A to je v poriadku. Každá nová technológia si musí prejsť týmto štádiom. Elektrické autá sú ešte stále viac ideologické ako praktické.

Otázkou ale je, či je správne aby sa na dotácie skladali všetci občania v mene ekológie. Kým si elektromobil nebude môcť dovoliť aj robotník, ktorý jazdí na starej škodovke s uhlíkovou stopou veľkosti krajiny tretieho sveta, môžeme naozaj hovoriť o ekologickom benefite na celoštátnej úrovni?

Alebo sa skladáme na podporu niekoho, kto si popri svojmu SUV kúpi elektromobil aby vyzeral dobre pred kamarátmi?

Propagácia zelených pohonných hmôt je určite pozitívna a môžeme argumentovať, že trh s elektromobilmi potrebuje nejakú počiatočnú formu štátnej podpory aby sa rozbehol. No ako pri všetkom čo sa týka štátu, treba sa zamyslieť či návrhy nie sú prijímané iba preto, že na prvý pohľad znejú dobre, no ich reálny efekt je mizivý.

zdroj titul­nej foto­gra­fie: commons.wikimedia.org/mashable.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá