To najlepšie z londýnskej scény: Mind Candy + 10 rád ako vybudovať killer startup

  • Ak máte v Británii rodinu s deťmi od šesť do štrnásť rokov, vaši príbuzní sa s nimi už pravdepodobne stretli. Mind Candy s vlajkovou namotávkou menom Moshi Monsters porovnávajú k fínskym Rovio, ktorí stoja za kultovými Angry Birds.
image_1396546102.png
  • Ak máte v Británii rodinu s deťmi od šesť do štrnásť rokov, vaši príbuzní sa s nimi už pravdepodobne stretli. Mind Candy s vlajkovou namotávkou menom Moshi Monsters porovnávajú k fínskym Rovio, ktorí stoja za kultovými Angry Birds.

 

V súčasnosti majú Moshi Monsters na celom svete viac ako 80 miliónov registrovaných užívateľov, pričom viac ako 66 % ziskov pritieklo z UK trhu, zvyšok sa delí medzi USA, Austráliu a ostatný svet.

Moshi Monsters je virtuálnym svetom, v ktorom si deti môžu adoptovať malého monstera, „vytuniť“ ho k obrazu svojmu a starať sa oňho v meste zvanom Monstro City. Tomuto svetu nechýba sociálna rovina – majitelia malých príšerok sa môžu skamarátiť s inými majiteľmi alebo svojimi doterajšími kamarátmi pomocou blogov, newsfeedu, či pinboardov. Môžu sa pochváliť samotným monsterom alebo ukázať kamošom  jeho domov. Pridajte kopu hier, veselé farby, zlatučký výzor malých príšerok a máme produkt, ktorému deti ťažko vedia odolať.

 

Úspech Moshi Monsters neprišiel zo dňa na deň. Prvých 18 mesiacov od spustenia sa dokopy nič nedialo. “Magic” nastal v lete 2009, keď si tvorcovia uvedomili, čo deti v online svete naozaj chcú – sociálne interakcie, predvádzať sa pred kamarátmi a deliť sa o svoje zážitky – čiže to isté, čo môžeme vidieť na každom ihrisku. Toto zlomové precitnutie a možnosť upravovať hru podľa feedbacku od používateľov posunuli Moshi Monsters tam, kde je teraz (farebné obrázky a podivnosť postavičiek tiež dopomohli k úspechu).

 

Mind Candy sa však nespolieha iba na úspech v online svete a s veľkou vervou presahuje aj do offlinu – pod hlavičkou Moshi Monsters vychádzajú knihy v rešpektovanom vydavateľstve Penguin, magazíny, hračky, zbieracie kartičky alebo dokonca aj hudobné albumy a 80-minútový film. V skutočnosti, predaj licencovaných produktov prináša momentálne väčší zisk ako platení užívatelia. Pre ilustráciu – Moshi Magazine je najpredávanejším detským mesačníkom vo Veľkej Británii a hudobný album Moshi Monsters Music Rox, vydaný v marci 2012, predal len za prvý rok viac ako 100-tisíc kópií, za čo získal zlatý certifikát od BPI (organizácia zastupujúca britský hudobný priemysel, ktorá okrem iného založila aj BRIT Awards a jej členmi sú predstavitelia najvýznamnejších vydavateľských spoločností – Warner Music UK, Sony Music Entertainment a Universal Music).

Z offline sveta sa Mind Candy snaží vyťažiť čo najviac, nie však za každú cenu. “V každej kategórii, do ktorej ideme, chceme nájsť to ´Moshi´ v nej a urobiť ju špeciálnou,” hovorí CEO Mind Candy, Michael Acton Smith*.

 

 

Minulosť – prekomplikované Perplex City

V súčasnosti zažívajú Moshi Monsters úspechy pomaly na každom poli, na ktoré sa vyberú. Pred nimi ale všetko také ružové nebolo a ani Mind Candy sa nevyhol svojmu veľkému „failu“.

Starší a tajomnejší brat Monstro City niesol meno Perplex City a bol určený hráčom od 16 do 30 rokov. Perplex City bola Michaelova prvá vízia o alternatívnej realite s presahom do reálneho života. Nie však v podobe licencovaných produktov, ale hier a hádaniek naviazaných na udalosti zo skutočného sveta. Myšlienku podporili aj Spark Ventures s investíciou 700-tisíc libier, ktorú Mind Candy použili na prenájom kancelárií v londýnskom Shoreditchi a na počiatočný vývoj hry.

 

Projekt bol spustený v júli 2005, podporený reklamou v Guardiane a súťažou, v ktorej mohol výherca získať 100-tisíc libier, ak by našiel tajomnú kocku, okolo ktorej sa točila celá prvá séria hry. Do pol roka malo Perplex City 13-tisíc užívateľov, o rok ich už bolo 70-tisíc. Raketovému nástupu pomohla aj významná investícia od Index Ventures vo výške 1,5 milióna libier – vôbec prvá investícia takejto výšky v oblasti alternatívnej reality. Ďalšieho financovania sa Mind Candy dočkali o rok neskôr, keď im spojenie Accel a Spark Ventures prinieslo 4,5 milióna libier. V tej dobe bola hra medzi užívateľmi natoľko obľúbená, že sa dočkala nominácie na BAFTA 2006.

 

Kde teda nastal spomínaný fail?

 

Tím okolo Michaela už dlhšie cítil, že všetko nie je, ako má byť. Projekt nemal ani jasný obchodný plán, ani šéfa obchodu a potenciálni predajcovia boli komplikovanými pravidlami hry zmätení.

Namiesto očakávanej druhej série Mind Candy ohlásilo koniec a 600-tisíc libier, ktoré im zo všetkých investícií zostali, presunuli do nového projektu – Moshi Monsters. Hádankové jadro a pekné obrázky zostali aj pri zaostrení na užšiu cieľovku. Navyše sa pridal aj sociálny prvok, o ktorom dnes už vieme, že bol viac ako dobrým nápadom.


Budúcnosť – tablet pre každé dieťa

Budúcnosť Mind Candy vidí Michael Acton Smith jednoznačne v smartfónoch a tabletoch. Tablety budú podľa neho dominantnou formou zábavy pre deti v nasledujúcich rokoch. Výskumy trhu jeho vízie podporujú – podľa výskumov z roku 2013 vlastní aspoň jeden tablet 24 % britských domácností. 91 % rodičov, ktorí tablet majú, vraví, že aj ich deti tablet používajú – či už rodičovský alebo svoj vlastný. Podľa autorov Moshi Monsters sa veľmi rýchlo blížime do doby, kedy každé dieťa bude mať svoj vlastný tablet. Toto samozrejme otvára nevídané možnosti pre rast v oblasti tabletov a appiek, aj keď zatiaľ aplikácie pre deti veľa peňazí neprinášajú. “Keď sa tablet stane dominantným, uvidíme niekoľko pozoruhodných success stories,” predvída Acton Smith*.

 

 

Na záver si prečítajte 10 tipov ako vybudovať “killer startup” od Michaela Actona Smitha:

 

1. Robte chyby, pretože na tom, že niečo pokašlete, nie je nič zlé. Najkrajšie chyby sú tie, ktoré urobíte rýchlo a rýchlo sa z nich spamätáte.

 

2. To najhlavnejšie je, urobiť to najhlavnejšie tým najhlavnejším. Zdá sa vám to pomotané? Zjednodušene – sústreďte sa na to, čo robíte, nenechajte sa rozptyľovať a nedávajte priestor vedľajším myšlienkam.

 

3. Držte sa svojho príbehu, dajte doň emócie a rozprávajte ho z ľudského uhla, najmä, ak chcete upútať médiá. Nepodceňujte silu dobrého príbehu a nenuďte ľudí číslami a štatistikami.

 

4. Snívajte vo veľkom.

 

5. Hovorte áno žúrkam. Stretávajte nových ľudí, networkujte a vypadnite z officu.

 

6. Pracujte tvrdo a buďte milí k ľuďom, pretože biznis je hlavne o ľuďoch. Ich sa snažíte presvedčiť, aby si váš produkt kúpili, pracovali pre vás, alebo do vás investovali.

 

7. Stay hungry, stay foolish – Smith naplno uznáva Jobsove slová a dodáva, že musíte byť vášniví a zapálení pre to, čo robíte. Čítajte všetko, čo príde, staňte sa posadnutými. “Čím viac kúskov skladačky máte, tým bližšie ste k tomu, aby ste videli celý obrázok.”

 

8. Dôverujte svojim inštinktom, aj keď vás to niekedy nabáda urobiť opak. Smith ľudí povzbudzuje k tomu, aby sa naučili veriť svojmu telu a spôsobom, akými nám posiela podvedome dôležité informácie.

 

9. “Keep it simple.” Nepreháňajte to s navrhovaním vecí, namiesto pridávania fukncií radšej uberte tie nepodstatné. Za príklad si berte dizajn a jednoduchosť Googlu, Applu a Instagramu.

 

10. Pýtajte si odpustenie, nie povolenie. Ale to už asi dávno máte odskúšané, nie?**

 

Bonus číslo 2: Niektorí tvrdia, že Mind Candy má najcoolovejší office v Británii. Osobne neviem o žiadnom inom, v ktorom by zamestnanci používali kĺzačku namiesto schodov, no posúďte sami.

 

PS: Keď budete v niektorý piatok v Londýne, stavte sa na pravidelnom networkingovom evente pre startupistov Silicon Drinkabout, ktorý založili práve Mind Candy!

Credits:

*http://blog.mipworld.com/2013/10/liveblog-moshi-monsters-boss-michael-acton-smith-talks-apps-movies-and-more/#.Uz17yq1dWZc 

**Voľne preložené z http://www.rudebaguette.com/2013/10/31/acton-10-tips-for-building-a-killer-startup/

 Fotky: mindcandy.com

 

Sim Kusalova 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá