Úspešná cesta slovenského zľavového portálu

  • Vybudovať niečo vlastné nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hlavne, ak si človek vyberie čistú hru.
collagezlava
  • Vybudovať niečo vlastné nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hlavne, ak si človek vyberie čistú hru.

Tŕňom v oku môžu byť pre niekoho práve zľavové portály, ktoré poskytujú zákazníkom produkty alebo služby za výhodné ceny. Ako ale takéto portály fungujú?

Odrazovým mostíkom zľavových portálov bol americký Groupon, ktorý vznikol v roku 2008 v Ilions. Pôvodne šlo o internetovú stránku, na ktorej sa zoskupovali ľudia so záujmom o konkrétnu zľavu. Keď sa nazbieral dostatočný počet ľudí, zľava im bola uplatnená. Začínali s polovičnou zľavou na pizzu, s ktorou sídlili v rovnakej budove, okrem toho ponúkali výhodné vstupenky na rôzne kultúrne či športové podujatia. Začiatky neboli jednoduché, no úspech sa dostavil pomerne rýchlo.

najznámejším portálom tohto typu patrí od roku 2010 aj ZľavaDňa. V auguste vznikla myšlienka, v októbri už portál fungoval. Za týmto úspešným portálom stojí z veľkej časti aj CEO Zdenko Hoschek. Cesta bola však neľahká a v portóliu bolo veľa stránok ako obedovat.sk či relaxovať.sk.

zdenko_face

 

Niektoré portály boli úspešné, niektoré nie. V čom leží podľa teba tajomstvo úspešného projektu?

„Podľa mňa neexistuje zaručený návod na úspech. Ten sa často dostaví až nečakane a iba spätne si človek kladie otázky, vďaka čomu sa to podarilo. Jedinou cestou je skúšať a nenechať sa odradiť zlyhaniami. Tak sme na to šli aj my a až ZľavaDňa, ktorá bola náš desiaty, či pätnásty projekt, zaznamenala významný úspech. Dôležité však je obklopiť sa šikovnými ľuďmi a pracovať s vášňou. Ak niekto robí produkt, ktorému neverí, môže to rovno zabaliť.“

Začiatky ZľavaDňa neboli vôbec jednoduché. Vyžadovali si nie len čas, ale aj investície. Zdenko asi rok fungoval z vlastných úspor, všetko dával firme a jej potrebám. Na svoju výplatu mu jednoducho nezostali peniaze, všetko zhltol portál.

Prvá zľava, ktorú ponúkali sa v momente vypredala, mali z nej obrat tisíc eur a boli to kupóny na pizzu. Postupne sa portál rozrástol a zľavy sa dnes dajú aplikovať vo všetkých kútoch Slovenska, nie len v Bratislave. Dnes je možné nakupovať kupóny na jedlo, cestovanie, ubytovanie, wellness, služby a tak ďalej.

533w8141

V zahraničí zľavové portály dokážu poskytnúť až 90%-tnú zľavu, čo je dosť vysoké percento. Je to možné aj na Slovensku?

„Skôr nie, ako áno. Nie je to však nemožné. ZľavaDňa totiž funguje veľmi dobre aj ako marketingový kanál. Ak si teda náš klient povie, že nás uprednostní pred inými možnosťami, môže takúto zľavu poskytnúť aj v rámci marketingového rozpočtu. Musím povedať, že to funguje naozaj efektívne.“

Na Slovensku sa vyvinulo niekoľko podobných portálov, ktoré časom zanikli. V čom je ZľavaDňa taká silná, že tieto turbulencie ustála?

„Vypichol by som asi 3 faktory: lokálne poznanie trhu, šikovní ľudia a poctivá práca. Keď sme zakladali ZľavaDňa, mali sme už pomerne dobré vzťahy s reštauráciami aj hotelmi z predchádzajúcich projektov ako bolo Obedovať.sk. To nám nesmierne pomohlo aj pri medzinárodnej konkurencii. Šťastie sme mali aj na ľudí. Som hrdý na náš tím, ktorý za viac než 6 rokov posunul náš portál na profesionálnu úroveň aj v európskom meradle. No a v neposlednom rade to bolo veľa poctivej práce. Na rozdiel od mnohých sme si veľmi strážili financie, nemali sme úvery, ani sme sa nespoliehali na investorov, čiže sme mali zdravý a udržateľný rast.“

nahlad-novy-zlavadna-notebook-1

Pred časom ste spustili kampaň #ObjavteSlovensko, ktorá zaznamenala veľmi pozitívny ohlas. Čo vás motivovalo ísť práve do takejto kampane a ako ju zatiaľ hodnotíš?

„Nad touto myšlienkou sme uvažovali už dlhšie. V prvom rade nás štvalo, že Slovensko nemá poriadnu propagáciu u nás doma. Väčšina ľudí ide možno do Tatier, ale potom už cestuje k moru. Bolo nám to ľúto, pretože Slovensko má toho nesmierne veľa, čo môže ponúknuť. V druhom rade je to samozrejme fakt, že cez ZľavaDňa ponúkame práve služby, teda ubytovanie, reštaurácie a podobne. Vieme ľudí nie len vyzvať a inšpirovať, aby cestovali po Slovensku, ale im túto skúsenosť aj sprostredkovať. Chceli sme pomôcť cestovnému ruchu, a tým pádom aj podnikateľom u nás. Je to beh na dlhé trate, ale myslím, že sa kampaň naozaj vydarila a oslovila množstvo ľudí. Z letnej kampane sme sa rozhodli dokonca spraviť dlhodobý projekt.“

Ak sa človek prelúska množstvom biznis modelov, ktoré ekonomická teória ponúka, s istotou narazí aj na takzvaný win-win biznis model. Dôvodom je skutočnosť, že ide o situáciu, kedy získajú obe strany. Nemusí ísť nevyhnutne o peňažný profit, no žiadna strana nesmie ťahať za kratší koniec. Pri zľavových portáloch sa ponúka model win-win-win, keďže sú zapojené tri strany.

Aplikuješ to aj pri svojom biznise? Je biznis zľavových portálov výhodný pre všetky zúčastnené strany?

„Nemôžem hovoriť za celý trh, no bez férových vzťahov a podmienok by dnes ZľavaDňa nebola jasným lídrom na trhu. Ak v podnikaní človek nehľadá výhodné ponuky pre všetky strany, skôr či neskôr ho to dobehne. Vždy sa snažíme spraviť ponuku výhodnú pre všetky zúčastnené strany.“

zdenko_oblek

Slovenský trh je viac menej už saturovaný z pohľadu objemu všetkých zliav. Žiaden biznis nemôže rásť donekonečna, a tak je tomu aj tu. Preto sa tisne otázka, aké sú ďalšie plány s portálom ZľavaDňa do budúcna? Vidíš ty sám ešte potenciál na rast? 

„Určite áno, inak by sme to tu mohli zabaliť :) Momentálne sme investovali veľa času do posilnenia našej značky. Zmenili sme našu vizuálnu identitu, redizajnovali celý web a podobne. ZľavaDňa nám takpovediac dospela a chceli sme to dať najavo aj takto. V podobných aktivitách chceme pokračovať, pretože je ešte stále dosť ľudí, ktorí nevyužívajú naše služby. Okrem toho ešte existujú na trhu segmenty, ktoré sme na stránke nemali. Budeme pokračovať v poctivej práci a verím, že bude pokračovať aj rast.“

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá