Viktor Mikulášek: Startupy nie sú len cool, ale aj brutálna drina

  • Svoje názory na startupový ekosystém na Slovensku, ale aj na to, či startupová bublina skutočne praská nám poskytol Viktor Mikulášek z LAUNCHER-u. Zisťovali sme aj to, ako toto startupové a inovačné štúdio funguje, ktoré projekty zastrešuje a do čoho nového sa púšťajú.
_Z7_3315
  • Svoje názory na startupový ekosystém na Slovensku, ale aj na to, či startupová bublina skutočne praská nám poskytol Viktor Mikulášek z LAUNCHER-u. Zisťovali sme aj to, ako toto startupové a inovačné štúdio funguje, ktoré projekty zastrešuje a do čoho nového sa púšťajú.

Už je to viac ako rok, čo sme sa naposledy bavili. Čo nové v LAUNCHER-i, čo sa u vás za posledný rok zmenilo?

Tak to ten čas ale pekne rýchlo ubehol (úsmev)… Za ten čas sa v LAUNCHER-i udialo najmä to, že sme sa značne posunuli dopredu a viaceré firmy z nášho portfólia sa celkom pekne rozbehli. Z pohľadu počtu firiem síce nerastieme rýchlo, je to tak 2-3 za rok, ale personálne sme narástli skoro dvojnásobne na počet približne 70 ľudí v 8 firmách. V rámci našich firiem sme rozbehli viaceré zahraničné obchodné aktivity a darí sa nám aj podporovať ich biznis. Narástli sme aj priestorovo, keď sme koncom minulého leta zdvojnásobili naše fyzické priestory.

Počas posledných mesiacov sa pokúšame aj o hlbšiu spoluprácu medzi startupmi a veľkými podnikmi, zväčša z IT, Telco alebo aj energetického sektora. Púšťame sa aj do nových projektov, resp. snažíme sa aj o ďalší spin-off, s ktorým by sme mohli prísť niekedy v najbližších mesiacoch.

Takto sa za posledný rok zmenil LAUNCHER. Ako ale vnímaš zmeny v startupovom svete, čo sa zmenilo v startupovom prostredí na Slovensku?

Keď to porovnáme s predchádzajúcim rokom, je podľa mňa cítiť mierne ochladenie a startupy už nie sú taký „hype“. Je to vidieť aj na strane startupov a aj investorov. Oba tábory postupne dospievajú a posúvajú sa vo svojom cykle ďalej a ďalej. Startupy si v mnohom uvedomili, že nestačí len prísť s nápadom, ale že jeho exekúcia je často mega drina. Mnohé z nich, ktoré dostali investíciu sa po čase ocitli v ďalšom kole raisovania kapitálu a musia investorov presviedčať, že aj keď veci možno nejdú tak ako si naplánovali, zaslúžia si ich dôveru, podporu a ďalší funding. Dokázať to, vydržať, naďalej sa rozvíjať a neustále presviedčať seba aj ostatných, je náročné a nie je to pre každého. Je vidieť aj menej tých „študentským spôsobom“ rozbehnutých startupov. Aj keď nechcem týmto študentov nejako znevažovať, pretože na druhej strane niektoré projekty, ktoré som od nich za posledné roky videl, boli ozaj dobré a ich úroveň sa zvyšuje, čo mňa osobne vždy poteší.

_Z7_2516

Ďalším javom je, že vidieť viacero dobrých a zdravých firiem, ktoré sa možno nechcú nazývať startupmi, stoja na dobrých základoch, majú často obchodné zastúpenia vo viacerých krajinách a veľmi dobre sa im darí. Ide o firmy, ktoré sa zamerali skôr na výkon v biznise a nie úplne sa im páči startupová kultúra.

Čo startupovému ekosystému stále chýba? Je to hlavne lepšia spolupráca jeho aktérov, užitočnejšie zapojenie univerzít a dôležité je aj zapojenie veľkých podnikov. To by dalo inovačnému potenciálu väčší impulz, čoho by všetci mohli benefitovať. A možno sa dočkáme aj rozumnej podpory zo strany štátu, aj keď v tomto by som ja bol za, ak by to bolo hlavne v legislatívnej a daňovej oblasti.

A tiež potrebujeme ďalšie vzory, talenty a pozitívne príklady, aby sme tu nemali stále iba Eset, Sygic, Pixel Federation alebo Aeromobil. Je to pre náš ekosystém dôležité, aby si ďalší šikovní ľudia a talenty osvojovali tento náš smer.

Môžeme teda povedať, že startupová bublina pomaly praská?

Nepovedal by som, že praskla alebo že praská. Ide len o ochladenie alebo možno lepšie povedané ide o vytriezvenie. Toto je ale vždy pre dobro veci. Prichádza k racionalizácii a k stretu s realitou u viacerých aktérov ekosystému. Startupy si uvedomujú, že to nie len tak, pretože rozbehnúť dobrú firmu je hlavne brutálna drina. Skôr či neskôr prichádzajú na to, že okrem dobrého nápadu treba aj skvelú exekúciu, perfektný a naskillovaný tím, vedieť predávať, preukázať jedinečnosť a presadiť sa v ťažkých biznisových podmienkach. Treba dať do toho naozaj všetko, celý svoj život a mať aj šťastie. Po tomto zistení to pre mnohých to už nie je až také sexi a málo kto to výdrží.

Čo sa týka investorov, stále sa artikuluje, že je tu pretlak peňazí a že chýbajú dobré projekty. Do istej miery to tak aj je. Veľa investorov už má za sebou investície do startupov, ktoré im už aj nevyšli a museli ich odpísať. S mnohými sa trápia a museli pochopiť, že vytvoriť úspešnú firmu si vyžaduje dva a viac krát viacej času a aj peňazí, ako si pôvodne predstavovali. Niektorí vytriezveli, niektorí tento biznis opustili, ale našťastie stále prichádzajú ďalší. Dobré je, že sa postupne investori viac a viac profesionalizujú. Pre tých neorganizovaných vznikajú profesionálne platformy, ktoré menším investorom prinášajú rôzne investičné príležitosti, ako je to napr. aj v prípade jedného nášho projektu.

Vieme teraz porovnať české a slovenské startupy? Sme za našimi susedmi pozadu?

Dá sa povedať, že trochu áno. My máme u nás príklady už dnes veľkých firiem, ktoré sú úspešné a dobrým príkladom pre startupy. Keď sa ale pozrieme na české startupy za posledné 2 či 3 roky, vidíme ich viacero, ktoré raisli milióny a dobre sa im darí, napr. GoodData, SkyPicker, SocialBakers. Ma Slovensku máme za rovnaký čas asi len jeden a to Aeromobil. Na ďalšie ešte čakáme. Dalo preto povedať, že v tomto nás naši bratia trochu predbehli, ale verím, že nie nadlho.

Čo musí mať startup, aby bol pre Launcher zaujímavý?

Investujeme do startupov, v ktorých sa cítime byť užitoční a v kde vidíme synergie s našimi aktivitami. Cítime sa lepšie v myšlienkach, ktorým rozumieme, tak po stránke vecnej ako aj z pohľadu biznisu. U nás je dôležité, že my poskytujeme nie len financie, ale aj kapacitu, skúsenosti a energiu reálne rozbehnúť projekt alebo jeho časť. Aj preto viacero firiem z nášho portfólia sú spin-offy. Radi vidíme projekt, kde vieme prepojiť naše možnosti s biznisom, skúsenosťami a entuziazmom niekoho ďalšieho. Na hodnotení myšlienky sú pre nás veľmi dôležití ľudia stojaci za myšlienkou, ich schopnosť exekuovať myšlienku a presvedčiť nie len nás, ale aj zákazníkov.

Viktor-7987

Je to teda o ľuďoch…

Áno, ľudia sú veľmi dôležití. U nás to totiž znamená, že budeme spolu s nimi fungovať dlhší čas. Musia byť skilled, ideálne experti vo svojom biznise, schopní riešiť problémy, komunikovať a musia byť vytrvalí. Dôležitý je tiež, že si musíme sedieť aj ľudsky.

Hovorili sme o výdrži – na Slovensku mnohým ľudom chýba. Keď sa snažíte každému projektu ponúknuť viac ako len peniaze, nestrácate ju? Znamená to totiž, že do všetkého vkladáte kus seba.

Zatiaľ nestrácame chuť a sami na výdrž dosť vsádzame. Mať dlhý dych je súčasťou našej filozofie. Znamená to ale pre nás, že sa do projektov vkladáme, žijeme s našimi projektami a ak je treba, snažíme sa im aktívne pomáhať.

Aké sú momentálne najsilnejšie projekty LAUNCHER-u?

Posledné mesiace žijeme dianím v projektoch UAVONIC, Zelená Pošta, Crowdberry či Membery. Ťažko povedať, ktorý je najsilnejší, ale asi najviac z týchto sa zviditeľnili Uavonic a Crowdberry.

UAVONIC bola pre nás jedinečná príležitosť vybudovať spoločnosť vo Veľkej Británie na novovznikajúcom trhu a tak hneď vytvoriť relevantného hráča. Najskôr sme stavili na distribúciu, s ktorou sme sa trápili vo viacerých krajinách. Ale našťastie sa nám potvrdzuje potenciál v službách, kde sme vždy videli veľký potenciál. V prípade UAVONIC-u sme museli za posledný rok vyriešiť viacero zložitých problémov, ktoré zmenili naše pôvodné plány. Stále ale ideme dopredu, máme skvelý tím a rozbiehame ďalšie zahraničné pobočky.

CROWDBERRY, sme rozbehli v septembri minulého roku. Priniesli sme platformu, cez ktorú vieme ponúkať investičné príležitosti zo sveta startupov a aj malých a stredných firiem do bankového prostredia jednej konkrétnej banky. Tu sme za krátky čas odfinancovali 2 projekty a sľubne vyzerajú aj ďalšie. Podarilo sa nám nastaviť spoluprácu s bankou a tiež naštartovať komunikáciu s viac ako 200 potenciálnymi investormi. Momentálne sa pozeráme po ďalších projektoch a možnostiach rozvoja doma aj v zahraničí.

_Z7_2546

V čom vidíš silu ostatných projektov?

Zelená Pošta si rastie na relatívne neflexibilnom a biznisovo ťažkom trhu. Napriek tomu, že ľudia neradi chodia na poštu a považujú to skoro vždy za nepríjemný zážitok, nedarí sa nám výrazne akcelerovať, tak ako by sme možno potrebovali. Na druhej strane diskutujeme o spolupráci s viacerými zahraničnými partnermi, v čom vidíme zaujímavý potenciál. Rozšírili sme sa prirodzene do Českej republiky a pôjdeme aj ďalej.


Ďalej máme v portfóliu MEMBERY, kde sme už získal prvých skoro 20 platiacich zákazníkov, zväčša športových zväzov a v systéme evidujeme viac ako 100-tisíc aktívnych užívateľov. Pokúšame sa rozbehnúť aj medzinárodné aktivity, špeciálne v európskych športových organizáciách, kde máme podobné use-cases.

Je aj nejaký projekt, ktorý vám nevyšiel? Čomu sa nedarilo?

Samozrejme, bez toho to predsa nejde. A treba vedieť aj takéto rozhodnutie urobiť. V priebehu posledného roka sme sa rozhodli, že stopneme projekt SPORTYMOB. Niekoľko krát sme otočili biznis model, ale nedarilo sa nám. Rozpustili sme tím a aj keď ešte držíme systém kvôli existujúcim zákazníkom, postupne pracujeme na jeho úplnom utlmení.

No a potom projekt KEEPI, ktorý sme chceli pomôcť dostať na medzinárodné trhy, primárne V4, ale toto nám tiež nevyšlo. Bolo príliš skoro a nešli sme do toho. Za krátky čas sme prišli na to, že tu máme nesplnených viacero dôležitých domácich úloh a aj preto sme nepokračovali v spin-offnutí tohto projektu z jeho materskej firmy.

Takže áno, máme aj takúto skúsenosť za posledný rok.

Aké projekty sú v LAUNCHER-i v príprave?

Pripravujeme ich viacero. Radi by sme rozbehli jeden zaujímavý spin-off, volajme ho zatiaľ Google pre reality, prostredníctvom ktorého človek pohodlne nájde svoju nehnuteľnosť so všetkými potrebnými informáciami a príjemným UX-om. Niečo iné ako je už momentálne na trhu. Máme už prototyp, ktorý stále ladíme. Ďalej aktívne pracujeme na budovaní startupov, ktoré k nám priniesli ďalší investori, ale o tých nemôžem v tomto štádiu ešte hovoriť. Okrem toho sme v rokovaní aj s ďalšími, podľa mňa veľmi zaujímavými kandidátmi na investíciu, ale z toho uvidíme, čo sa podarí.

_Z7_6938 

Spomínal si, že rozbiehate projekt založený na spolupráci startupov a korporácií – o to sa snaží veľa firiem, vy to však robíte celkom inak. Dá sa povedať, že ste na Slovensku jediní, kto realizuje biznis prepojenie korporácií a startupov?

Jediní určite nie, ale snažíme sa osloviť niektoré korporácie s ponukou spolupráce a s niektorými sa nám to aj darí. Už sme priniesli viacero startupov, nie len našich, do tohto prostredia a učíme tak korporácie, že vedia nájsť inovačný a biznis potenciál v startupových končinách. Viacerí aktéri startupového ekosystému sa snažia o spoluprácu s korporáciami, avšak len málokto má možnosti a podmienky na to, aby to vedel robiť takým štýlom ako my. My nepredávame reklamný priestor na eventoch, ani netlačíme logá na reklamné letáky. My sa snažíme o reálne prepojenie biznisu veľkých firiem a startupov. Jednoducho pomáhame startupom k biznisu a korporáciám k inováciám tak, aby mala spolupráca prínos pre všetky strany. Tu si ale ešte na väčší rozbeh počkáme.

Ako teda presvedčiť silnú zabehnutú firmu, že začínajúci startup naozaj potrebuje?

Je to rôzne, ale najlepšie to asi vystihuje fakt, že je to beh na dlhú trať a aj pri tomto treba vytrvalosť. Musíme ich presvedčiť o tom, že v startupovom a inovačnom ekosystéme sa nachádza talent, ktorý oni vedia biznisovo využiť. Vieme im priniesť inovácie pre ich IT, ale hlavne aj pre ich zákazníkov. V tomto sa oni často veľmi trápia, nevidia za hranice svojho biznisu, potrebujú sa pozrieť na ich problémy „out of the box“ a o tomto sa s nimi rozprávame. Chodíme za nimi a prezentujeme služby a inovácie, nosíme im startupy. Takto nachádzame vzájomné synergie a vtedy skutočne pochopia, že takáto spolupráca by mohla byť pre nich prínosná.

_Z7_3309

V LAUNCHER-i sa často skloňuje slovo synergia – hľadáte ju pri prepájaní biznisov s veľkými firmami, ale aj medzi vlastnými projektami. Biznisovo, zdá sa, všetko skvele funguje, ako ale medzi sebou vychádzajú jednotlivé tímy vašich projektov?

Samozrejme sa snažíme udržať v Launcheri dobrú atmosféru a kultúru. Ľudia v tímoch a startupoch sú skvelí a vychádzajú medzi sebou dobre. Aj my sa im snažíme v mnohom pomôcť, zdieľame know-how a snažíme sa navzájom inšpirovať. Tiež mávame pravidelné aktivity, kedy vybehneme na pivo, dáme napr. u nás na terase grilovačku, mali sme brutálny karneval, ale o tom nemôžme hovoriť takto verejne. :-) Robíme aj ďalšie akcie kde občas zavoláme aj ďalšie spriatelené startupy a zaujímavých ľudí.

Otázka nakoniec – kde vidíš LAUNCHER o rok?

Vedel som, že táto otázka príde a keď si spomeniem, čo som si myslel takto pred rokom, aj sa mi ťažko odpovedá. Sme vo veľmi dynamickom prostredí a ja len verím, že LAUNCHER bude ďalej rásť, že sa nám podarí posunúť naše firmy na vlastné nohy a rozbehnúť ďalšie dobré firmy. Mohlo by sa nám podariť otvoriť bránu startupom k synergiám a biznisu a korporáciami.

Chceli by sme naštartovať spoluprácu s univerzitami, zabehnúť biznis model pre spoločnosti, ktoré tu máme, fungovať viac medzinárodne a rozbehnúť ďalšie nové projekty. Nápadov máme dosť. :-)

P1060733

Fotografie v článku boli vytvorené fotoaparátom Nikon D 5500.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá