Crowdfunding s Culcharge – čo spraviť, aby si bol najlepší?

  • Culcharge je slovenským priekopníkom vo viacerých oblastiach. Vrhli sa na zahraničný crowdfunding, uskutočnili už dve úspešné kampane, vďaka ktorým vyzbierali najprv takmer 95 tisíc a druhý raz viac než 114 tisíc dolárov. Ako jeden z prvých startupov na svete spolupracovali počas crowdfundingovej kampane s medzinárodnou spoločnosťou Slovak Telekom. O ich skúsenostiach z crowdfundingu sa s nami podelil jeden zo zakladateľov, Viktor Reviliak.
image_1441873891.jpeg
  • Culcharge je slovenským priekopníkom vo viacerých oblastiach. Vrhli sa na zahraničný crowdfunding, uskutočnili už dve úspešné kampane, vďaka ktorým vyzbierali najprv takmer 95 tisíc a druhý raz viac než 114 tisíc dolárov. Ako jeden z prvých startupov na svete spolupracovali počas crowdfundingovej kampane s medzinárodnou spoločnosťou Slovak Telekom. O ich skúsenostiach z crowdfundingu sa s nami podelil jeden zo zakladateľov, Viktor Reviliak.

 

 

Viktor, cez crowdfunding sa Vám podarilo získať dokopy cez 200.000 dolárov. Môžem ťa už volať crowdfundingovým expert?

Crowdfundingovým expertom by som sa nenazýval, vo svete sú oveľa väčší znalci ako my. Skôr by som povedal, že s danou formou financovania máme dosť skúsenosti na to, aby sme vedeli spraviť dobrú kampaň. Samozrejme, toto ide ruka v ruke s relevantným produktom. Mnoho ľudí má pocit, že vyzbierať plnú sumu v kampani je vrchol. Pritom je to iba prvý krok. Nasleduje realizácia, výroba, distribúcia – faktory, v ktorých aj kampane, ktoré vyzbierali milióny, zlyhali. Treba byť stále v obraze, crowdfunding prostredie sa progresívne mení a stále prichádzajú nové metódy a stratégie ako získať backerov (fanúšikov, podporovateľov, donorov kampane, pozn. autorky) a exposure (viditeľnosť, pozornosť, ktorú kampaň získa, pozn. autorky) na svoju stranu.

 

 

 

Kto Vás inšpiroval, ako ste prišli na nápad vyzbierať potrebné financie na realizáciu cez portál Indiegogo?

Na Slovensku pred dvomi rokmi ešte nebol touto metódou úspešne financovaný žiaden technologický projekt. S kolegom sme riešili small scale projekty a vždy sme sa pozerali po niečom novom. Fascinovala nás táto forma a chceli sme vedieť či projekt so Slovenska bude mať šancu na úspech.

 

Prečo ste si vybrali Indiegogo? Pre aké projekty sa podľa teba hodí najviac?

Indiegogo sme si vybrali z viacerých dôvodov. Kampaň sa dá spustiť zo Slovenska, čo pri väčšine ostatných crowdových portáloch nie je možné. Nemali sme zdroje riešiť firmu, študovať legislatívu a účtovníctvo, keby sme kampaň robili napr. cez pobočku v Amerike. Indiegogo tiež od začiatku dávalo možnosti predávať viac produktov naraz aj distribútorom. To pri Kickstarteri nebolo možné. Mám pocit, že to sa už teraz zmenilo a aj Kickstarter povolil predávanie distribútorom. My sme pri oboch kampaniach získali z B2B balíčkov (pre distribútorov, pozn. autorky) od 20-30% z celkovej vyzbieranej sumy. Preto bola táto možnosť pre nás naozaj zaujímavá.

 

Koľko času sa skrýva za prípravou úspešnej kampane? A urobil by si druhý krát niečo inak?

Obe kampane sme pripravovali mesiace. Ono sa to nezdá, ale keď sa človek dostane do hĺbky, zistí, že v hre je strašne veľa faktorov. Je na jednotlivcovi, koľko z týchto premenných je ochotný pretaviť vo svoj prospech. Naše kampane by sme mohli „tuniť“ doteraz. Vždy je čo zlepšovať, ale potom by sme to nikdy nespustili (smiech). Crowdfunding nám osobne vyhovuje. Dôkazom je aj to, že sme prednedávnom úspešne ukončili ďalšiu kampaň. Veľmi si pochvaľujeme spoluprácu so slovenským Telekomom, vďaka ktorému sme mohli ukázať jednu z prvých kooperácií medzinárodnej firmy a startupu počas crowdfundingovej kampane.

 

 

Kto bol u vás za celú kampaň zodpovedný? Ako ste mali podelené úlohy? Dá sa vôbec vyvíjať nový produkt a popri tom viesť úspešnú kampaň na Indiegogo? 

Za kampaň sme boli zodpovední 2 founderi a náš známy, externý konzultant. Ten predtým pracoval na 3 crowdfundingových kampaniach a dokopy vyzbierali pár stotisíc dolárov. Dali sme dokopy plán všetkých stratégií a časový harmonogram, kedy sa ktorá bude implementovať, rozhodili sme si úlohy. Mali sme výrobcu v Číne, mali sme prvotné prototypy hotové. Prakticky všetky dôležité veci sme zaistili pred kampaňou, marginálne veci dokáže človek riešiť simultánne aj počas crowdfundingu.

 

 

Čo ťa najviac prekvapilo pri vedení kampane? 

Za dva roky sa crowdfunding ako taký zmenil. Kampane sú kvalitnejšie a je ich podstatne viac. Toto všetko je vaša konkurencia, s ktorou počas bežania Vašej kampane súperíte v reálnom čase. Takisto to je aj s médiami, médiá nezaujímajú samostatné produkty, pokiaľ nie sú naozaj revolučné. Chcú story, príbeh, ktorý čitateľov zaujme alebo vyprovokuje, čo má následne spustiť lavínu na sociálnych sieťach.

 

 

Čo by ste poradili ostatným, ktorí nad takýmto spôsobom získavania financií ešte len uvažujú? Na čo nezabudnúť?

Googliť, vzdelávať sa v problematike, porovnávať úspešné a neúspešné kampane. Zamerať sa na to, čo je relevantné pre váš projekt a čo nie. Veľa ľudí si myslí, že stačí spraviť „videjko“, pekné fotky, „obkec“, zavesiť to na Indiegogo a ideme zbierať peniaze. Tak to nefunguje. Musíte mať pripravených desiatky metód ako doslova dohnať relevantných záujemcov, aby si všimli práve Vašu kampaň. Dá sa stiahnuť strašne veľa guide-ov a case studies, ktoré Vám pomôžu vypilovať Vašu kampaň. Na druhej strane je veľmi potrebné, byť pripravený na fázu po kampani. Treba si všetko poriadne vyrátať – výrobné náklady, logistiku, marže pre distribútorov a retail, operačné náklady a k tomu pridať celkom slušnú rezervu. Ak napríklad budete chcieť registrovať medzinárodnú ochrannú známku, tá samotná vás bude stáť tisíce eur.

 

Aké sú Vaše ďalšie plány? Čo sa teraz v CulCharge deje?

Finalizujeme veci pre masovú výrobu druhého produktu CulCharge – najmenšiu 1000mAh 3-v-1 nabíjačku, nabíjací a dátový kábel na kľúčoch. Ďalej plánujeme PR a výstavy na podporu predaja. V neposlednom rade pracujeme ešte na jednom zaujímavom biznis modely, ktorý by mohol byť istým spôsobom revolučný, ale to ešte pár mesiacov potrvá.

 

 

Kde Vás možno teraz stretnúť? Ešte na kúpaliskách a pri mori? Či ste stále zavretí v kancli a makáte?

Dovolenky spájame s obchodnými cestami – najbližšie nás čaká Čína a Ázia a potom Amerika. Idea spájať príjemné s užitočným nám je veľmi blízka. Inak sme väčšinou v kancli a keď je čas a pekné počasie, tak vybehneme na Wakelake. 

 

 Viktorovi ďakujeme za rozhovor a želáme ďaľšie úspechy!

 

zdroj foto: etrend.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá