13 najčastejších chýb začínajúcich podnikateľov

  • Naštartovať biznis nie je jednoduché a, ako vo všetkom, čo človek robí po prvý raz, aj tu sa dopúšťa chýb. Našťastie pre teba sa z tých, ktoré urobili tvoji ’kolegovia’ pri svojich startupoch, môžeš poučiť.
gifts-for-guys-1070×535
  • Naštartovať biznis nie je jednoduché a, ako vo všetkom, čo človek robí po prvý raz, aj tu sa dopúšťa chýb. Našťastie pre teba sa z tých, ktoré urobili tvoji ’kolegovia’ pri svojich startupoch, môžeš poučiť.

Väčšina podnikateľov nemá problém so stanovením si cieľov alebo jasnou víziou. Avšak biznis je tvrdá cesta, ktorá ti hádže polená pod nohy a aj tí najostrieľanejší môžu spadnúť, ak si nedajú pozor. Tu je 13 najčastejších a najbežnejších chýb, ktorých sa väčšina startupistov dopúšťa. Ak ich dokážeš včas rozpoznať a zasiahnuť, môžeš sa im vyhnúť. Ak si sa v nich našiel, porozmýšľaj nad zmenou.

 

  • Vybral si si nesprávneho obchodného partnera

Mať biznis partnera je bežné a aj rozumné. Avšak je ťažšie vybrať toho správneho. Iba to, že je niekto tvoj priateľ alebo člen rodiny, neznamená, že je pre teba tá správna voľba aj pri hľadaní obchodného partnera. V mnohých prípadoch je tomu práve naopak.

Ako vôbec vieš, že si si vybral dobrého obchodného partnera?

V prvom rade si treba uvedomiť, že partnerstvo v biznise je ako manželstvo. To znamená, že sa priprav na mnoho nezhôd a hádok, ktoré sú ale nevyhnutné. Čo musíš pochopiť je to, že aj tieto nezhody sa musia riešiť logicky. Je preto dôležité, aby ste si v prvý deň udali ten správny smer a stanovili tie správne očakávania, aby ste vedeli, čo treba robiť a čo nie.

 

  • Nesústredíš sa

Ak sa nedokážeš sústrediť, ubližuješ tým nie len svojmu podnikaniu, ale tiež svojim klientom a aj obchodnému partnerovi. Bohužiaľ, neschopnosť sústrediť sa je pre niektorých ľudí reálnou hrozbou, a nie vždy je jednoduché tento problém prekonať.

Miesto toho, aby si sa kvôli tomu cítil zle, skús svoju neschopnosť sústrediť sa premeniť vo svoj prospech. Pozri sa na Richarda Bransona a všetky jeho produkty a spoločnosti, ktoré dosiahol vďaka diverzifikácií. Dnes je najbohatším Britom. Ak máš teda problém sústrediť sa alebo nájsť ’to pravé orechové’, skús tento biznis model.

Sir-Richard-Branson

foto: storypick.com

  • Priveľa plánuješ

Nedostatok plánovania je tá správna cesta k zlyhaniu, no príliš veľa plánovania môže viesť tým istým smerom. Príliš veľa plánov ťa môže v skutočnosti zaťažiť viac, ako zvládneš. Dobrý plán je ale niečo, čo vedie k rozhodnutiu. Takže, ako vytvoriť plán, ktorý ťa dovedie k jasným rozhodnutiam?

Zameraj sa na pár kľúčových tém, miesto toho, aby si sa snažil všetky problémy riešiť okamžite. Pred tým, ako sa rozhodneš riešiť drobné problémy, posilni oblasti, ktoré tvojej spoločnosti už prinášajú príjmy.

 

  • Máš nesprávneho investora

Rovnako, ako je potrebné nájsť správneho obchodného partnera, je dôležité nájsť pre svoj biznis aj toho správneho investora. Ale iba preto, že má niekto veľa peňazí, neznamená to automaticky, že je tou správnou osobou pre tvoje podnikanie.

Ako môžeš nájsť toho správneho investora?

Celé to začína pochopením investičných možností. Takže si preštuduj všetky možnosti pred tým, než si jednu vyberieš. Druhá dôležitá vec je nebáť sa investora spýtať, čo ti môže poskytnúť. Toto rozhodne, ako veľmi bude investor zapojený do tvojho podnikania alebo projektu. A, samozrejme, daj si pozor, aby si svoju víziu a obchodný plán poriadne vysvetlil.

 

  • Podceňuješ reklamu

Chceš, aby sa tvoj biznis rozvíjal a rástol, ale nechceš míňať na reklamu? V tom prípade veľa šťastia, aby si vydržal aspoň mesiac. Reklama je dôležitá. Na to nezabúdaj. Ak chceš zarobiť, musíš do toho najprv niečo aj vložiť.

yesware

foto: yesware.com

  • Všetko robíš sám

Výskum už ukázal, že multitasking má na tvoj mozog negatívny vplyv a tiež negatívny dopad na tvoju produktivitu. Ani v tomto prípade ti multitasking nepomôže. Nepomôže tvojej firme rásť, ani ti nezvýši príjmy. Naopak, môže mať presne opačný efekt, pretože, keď budeš robiť všetko sám, zničíš sa skôr, ako sa ti tvoj biznis podarí rozbehnúť.

 

  • Najímaš zamestnancov príliš rýchlo

Aj keď nie je rozumné, aby si robil všetko sám, najať niekoho príliš rýchlo môže dopadnúť tiež katastrofálne.

Kedy je správny čas na to, aby si niekoho najal?

Jeden z najlepších spôsobov je pozrieť sa na rast svojho biznisu. Hoci si sa práve rýchlo vytiahol, neznamená to nevyhnutne, že potrebuješ hneď prijať niekoho nového. Najprv sa uisti, že práca, ktorú mu môžeš ponúknuť teraz, tu preňho bude aj o mesiac.

 

  • Ignoruješ financie

Podnikanie a financie idú ruka v ruke. Pravidelne preto kontoroluj, ako na tom stojíš s financiami. Zisti, kde míňaš priveľa a zbytočne, a kde financie práve treba.

Entrepreneur

foto: businessinsider.com

  • Zanedbávaš značku spoločnosti

Tvoja značka odráža tvoju dôslednosť. A keď si nedôsledný, ľudia v teba stratia dôveru.

Ako svoju značku ničíš?

Ignorovanie zákazníkov, nepočúvanie kritiky a spätnej väzby či odmietanie zmeny sú všetko skvelé spôsoby, ako zničiť to, čo sa snažíš vybudovať.

 

  • Nepočúvaš zákazníkov

Recenzie výrobkov a feedbacky tu nie sú iba tak pre srandu. Pomáhajú ti zistiť, čo funguje a čo nie. Ak zákazníci vidia, že sa zaujímaš o ich názor, dokážeš si získať ich vernosť. Len si spomeň na to, ako funguješ, keď napríklad nakupuješ cez internet a vidíš negatívne recenzie. Asi si nepovieš, že presne od tejto firmy chceš produkt kúpiť, však?

 

  • Snažíš sa byť dokonalý

Vieš, ako sa hovorí, že nikto nie je dokonalý. Ak to potrebuješ počuť znovu, tak – áno, je to pravda. Každý máme nejakú chybu. A rovnako je na tom aj biznis. Čiže je prirodzené urobiť niekedy chybu. Chybám sa nevyhneš. A keď už nejakú spravíš, zodvihni sa a zisti, kde je problém, vytvor novú stratégiu, začni odznova. Urob, čo treba. Dôležité je neopakovať rovnaké chyby.

2744040362_6265e8f9f3_b

foto: master-test.net

  • Tvojím zamestnancom chýba zodpovednosť

Efektívni lídri a úspešne firmy sú zodpovedné. Kde nie je zodpovednosť, tam nie je ani štandard, ktorý meria výkony zamestnancov. To má za následok, že dobrí zamestnanci nie sú ohodnotení a ocenení a zlí nie sú „potrestaní“. Tak sa stane, že dobrí zamestnanci sú frustrovaní a spoločnosti opustia. Skús si tipnúť, ktorí zamestnanci ti tam zostanú.

 

  • Príliš dlho čakáš so spustením projektu/produktu

Veľmi jednoducho sa môže stať, že sa pri väčšom rozsahu projektu veci vymknú spod kontroly. Ale tvoj produkt na prvý raz nemusí byť dokonalý. Keď sa produkt dostane na trh, vždy sa môžeš spoľahnúť na feedback a podľa neho upraviť čo treba, pretože ešte stále nie je neskoro. Avšak čakať príliš dlho môže vyústiť do premárnenej príležitosti. Čo ak ťa niekto predbehne? Nečakaj. Konaj.

Dúfam, že ak si sa tu našiel, už vieš, čo treba robiť a tvoj biznis sa rýchlo otočí tým správnym smerom. Ak ti ide všetko ako po masle, gratulujem. V každom prípade si dávaj pozor na vyššie spomínané veci. A keď toho budeš mať dosť, nezabudni, prečo si s biznisom vôbec začal. Predsa si mal tiež víziu niečoho svojho. Tak pokračuj.Veľa šťastia.

zdroj: lifehack.org, zdroj titulnej fotografie: techbloke.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá