21 neuveriteľných faktov o Tesla Gigafactory

Dárius Polák / 16. novembra 2016 / Business

Elon Musk má pre Teslu veľkolepé ambície.

Koncom roku 2017 má spoločnosť v pláne začiatok produkcie Modelu 3. A do roku 2020 plánuje zvýšiť produkciu na 1 milión áut ročne, čo je celkom ambiciózny cieľ, keďže spoločnosť tento rok vyrobí len okolo 80 000 – 90 000 vozidiel.

Aby tento cieľ bol možný, Tesla musí najprv dokončiť svoju Gigafactory, obrovskú továreň na batérie, ktorá sa nachádza na Electric Avenue v Sparks, Nevade. Hoci dokončenie továrne bude nejakú tú chvíľu ešte trvať, Tesla a Musk odhalili niekoľko veľmi zaujímavých detailov. Tu sú.

Továreň sa nachádza na pozemku s rozlohou 12 140 m2, vďaka čomu je 3x taký veľký ako Central Park. Pôvodná veľkosť bola 4 046 m2, ktorú spoločnosť v júni 2015 rozšírila. Rozšírenie umožní spoločnosti podľa Muska zväčšiť veľkosť továrne 50 až 100-násobne.

1

Gigafactory je sama o sebe veľkou a rozširuje sa. Pre porovnanie, na pozemok by sa zmestilo 100 Boeingov 747.

2

V skutočnosti je taká veľká, že je to najväčšia budova na svete v zmysle základov stavby. Momentálne je dokončená na 14 %.

3

Musk a zamestnanci Tesly dali továrni prezývku „alien dreadnought,“ čím odkazujú na vesmírnu bojovú loď.

4

Je stavaná tak, aby odolala zemetraseniam.

5

Jej výstavba výrazne zlacní cenu Tesla modelov. Potom, čo bude továreň v 100 % prevádzke do roku 2020 má redukovať cenu batérii o 30 %.

6

Železničné vozne budú do továrne transportovať surový materiál, ktorý bude premenený na batérie. Batérie budú pozostávať z veľkej časti i z recyklovaného materiálu.

7

Všetok použitý materiál sa bude recyklovať.

8

Tesla chce používať na poháňanie továrne obnoviteľné zdroje energie. Továreň bude sebestačná a všetku potrebnú energiu si vytvorí sama prostredníctvom solárnej, geotermálnej a veternej energie.

9

Okolo továrne sa dá bežne vidieť divá zver, ako tieto kone. Je to v súlade s ekologickou politikou Tesly.

10

Továreň bude mať nádrž s vyše 5,6 miliónmi litra vody. To je zhruba o 20x viac vody, aký má olympijský bazén.

11

Bude to najväčšia továreň na výrobu lítium-iónových batérii na svete. Tesla je už v súčasnosti najväčším spotrebiteľom lítium-iónu na svete, kedy prekonala Apple alebo Samsung. Čoskoro sa však stane aj najväčším producentom.

12

Výstavba továrni vyjde investorov na 5 miliárd dolárov. Samotná Tesla investuje okolo 2 miliárd dolárov. Panasonic, ktorý vyrába a dodáva lítium-iónové články Tesle investoval okolo 1,6 miliárd dolárov.

13

Výroba článkov bude extrémne rýchla.

14

V továrni bude pracovať viac ako 6 500 zamestnancov. V súčasnosti v nej už pracuje okolo 350 zamestnancov. Tesla momentálne hľadá ľudí na pozície, ako sú inžinieri alebo manažéri ľudských zdrojov.

15

Roboti budú na niektoré úlohy používaní taktiež. Pôjde hlavne o mobilné roboty, tzv. „automated guided vehicles,“ (AGV), ktoré sa používajú na presun vecí z bodu A do bodu B. Roboti sa navigujú po podlahe na základe magnetickej pásky, sú vybavení i senzormi a laserovým systémom. Okrem AGV využije Gigafactory robotické ruky, ktoré budú asistovať ľuďom pri výrobe článkov batérii.

16

Konferenčné miestnosti sú pomenované po prvkoch periodickej tabuľky, ktoré súvisia s výrobou batérii. Rozdané prvky sú lítium, kobalt, nikel, hliník a kremík.

17

Tesla plánuje vybudovať ďalšie Gigafactory a pravdepodobne to bude niekde v Európe. Držíme palce na to, aby si vybrali Slovensko.

18

Ak by bolo na svete 100 takýchto tovární, dokázali by vytvárať energiu pre celý svet. Toľko ich však Tesla v pláne vyrobiť nemá.

19

Tesla plánuje výrobu článkov v roku 2017. Niektoré súčasti batérie sú v továrni vyrábané už teraz. Do roku 2018 spoločnosť plánuje vyrobiť lítium-iónové batérie v celkovej hodnote 50 GWh (gigawatthodín) a do roku 2020 dokonca 150 GWh. Pre porovnanie, v roku 2013 všetky továrne na svete vyprodukovali dokopy 30 GWh.

20

Továreň bude v tvare diamantu a bude esteticky uspokojujúca. Musk nechce len, aby továreň fungovala dobre, ale aby aj vyzerala dobre. Tvar diamantu je navyše aj pre okolitý tvar zeme vyhovujúci. Továreň bude takisto smerovať na sever, vďaka čomu môže Tesla presne zmapovať, kam jednotlivý materiál pôjde. Ako povedal sám Musk:

Myslím si, že je to trochu romantické, mať továreň v tvare diamantu a zarovnanú na sever, väčším dôvodom je však praktický účel.

0

zdroj: businessinsider.com, zdroj fotografií: businessinsider.com

Pridať komentár (0)