330 ľudí, tovar za 55 miliónov eur a teplota -24 °C. Na vlastné oči sme videli, ako Lidl zásobuje svoje predajne
- Z centra v Seredi Lidl zásobuje celé západné Slovensko
- Skladuje tu všetok tovar – od keksíkov cez ovocie až po mäso
- V niektorých častiach je až mínus 24 stupňov Celzia

- Z centra v Seredi Lidl zásobuje celé západné Slovensko
- Skladuje tu všetok tovar – od keksíkov cez ovocie až po mäso
- V niektorých častiach je až mínus 24 stupňov Celzia
Plné regály ovocia či naložené palety keksíkov. Takýto pohľad sa denne naskytne státisícom Slovákov, ktorí prídu nakúpiť do Lidlu – len málo ľudí si však vie predstaviť, koľko ľudského úsilia je za tým, aby boli predajne každý deň plné.
Aj keď supermarkety a diskonty poznáme primárne ako obchodné reťazce, v skutočnosti sú to do veľkej miery aj logistické firmy. Iba Lidl samotný na Slovensku prevádzkuje až 3 obrovské logistické centrá, z ktorých pomocou kamiónov zásobuje svoje predajne.
Vďaka tomu, že všetok tovar (s výnimkou čerstvého pečiva) prechádza cez logistické centrum, dokáže reťazec lepšie dohliadať na kvalitu a čerstvosť produktov. Startitup sa bol pozrieť, ako to vyzerá vnútri logistického centra značky Lidl v Seredi.
Tovar za 55 miliónov eur
Prvé, čo pri návšteve logistického centra udrie do očí, je jeho rozsiahlosť – na dĺžku má približne pol kilometra.
Obrovská hala má pôdorys obdĺžnika – pri jednej z dlhších strán zastavujú kamióny, ktoré tovar privážajú – z brán na protiľahlej strane zas tovar odvážajú do konkrétnych predajní.
Logistické centrum v Seredi dáva prácu 330 zamestnancom a pri rozlohe 62-tisíc štvorcových metrov sa doň zmestí 39 500 paliet. Zamestnanci v centre sú zodpovední za to, aby sa naskladnený tovar dostal do 70 predajní, najmä na západnom Slovensku. Zo Serede je zásobovaná každá predajňa v Bratislave aj v širokom okolí.
„Denne sa tu zastaví vyše 100 kamiónov, ktoré vozia viac ako 3 000 paliet – do jedného sa ich zmestí 33. Každá Lidl predajňa denne spotrebuje aspoň jeden kamión tovaru,“ vysvetľuje vedúci logistického centra v Seredi Michal Kiaba.
Najviac im prekvapivo nedajú zabrať bratislavské predajne, ale tie v Trnave či v Nitre. Vyhráva Lidl na Fatranskej ulici v Nitre, kam cestujú aj 3 kamióny denne.
„Ak by som to mal odhadnúť, máme tu tovar aspoň za 55 miliónov eur,“ vysvetľuje obrovskú škálu vedúci logistického centra Kiaba. Pracovné ponuky v logistickom centre →
Tony čokolády aj arktická zima
Seredské logistické centrum je rozdelené na viacero kľúčových častí, líšia sa typom uskladneného tovaru či teplotou. Čím ďalej od vstupu kráčame, tým sú miestnosti chladnejšie.
Najväčšia časť je jednoznačne „Block“, teda sústava viacposchodových regálov určených na potraviny, kde Lidl skladuje napaletovaný tovar – čipsy, toaletný papier, keksíky alebo čokoľvek iné, čo na paletách cestuje až do samotnej predajne.
Takýchto kartónov sa v seredskom centre každý týždeň nakompletuje vyše 1 milión – alebo viac ako 16-tisíc paliet.
Výnimku majú čokoládové výrobky, ktoré sú o pár regálov vedľa, v o čosi chladnejšom prostredí, aby sa neroztopili.
Tesne vedľa čokolády sa nachádzajú 2 sklady ovocia a zeleniny – rozdelené podľa toho, akú teplotu sú potraviny schopné zniesť. „Pri ovocí a zelenine musíme navyše udržiavať až 90-percentnú vlhkosť vzduchu,“ podotýka Kiaba.
V ešte väčšom chlade Lidl skladuje mlieko a mäsové výrobky, ktorým je venovaná takzvaná „Mopro“ časť. Opačným smerom je zas oddelená hala nepotravinovaného tovaru, ktorú tu Lidl sprevádzkoval len pred 5 rokmi.
Na samotnom konci je ešte „TIKO“, tepelnou bránou oddelená mraziareň, kde Lidl drží arktických -24 °C a ani bundami vyzbrojení zamestnanci sa tu nemôžu zdržiavať viac než 30 súvislých minút.
Predajne si tovar zo skladu objednávajú „ako z e-shopu“
Pôdorys centra je vymyslený dômyselne – v podstate ide o veľký obdĺžnik, po ktorom sa zamestnanci presúvajú na elektrických vozíkoch, ktoré po práci odložia do nabíjacej stanice. Na jednej strane je asi 70 kamiónových brán pre príjem, na druhej 70 určených na výdaj – a k obom sa každý deň pristaví približne stovka kamiónov, a to v presne naplánovaných hodinových oknách.
Keď na jednu stranu príde kamión s konkrétnym tovarom od dodávateľa, zamestnanci ho v rýchlom tempe skontrolujú a tovar uložia do príslušných regálov v správnych častiach skladu. Druhá časť tímu zas vychystáva pripravený tovar, ktorý vozíkom zložia a odvezú ich do kamiónov na druhej strane. Tie ich už dovezú do konkrétnych predajni.
Zaujímavé je, že to, čo kamióny odvezú z logistického centra do predajní, určuje pokročilý digitálny systém. Ten každej predajni „naobjednáva“ tovar podľa vyše 100 kritérií, medzi ktorými je napríklad i počasie. Ak napríklad bude cez víkend teplo, zmrzliny objedná viac než zvyčajne.
„Ak to mám zjednodušiť, zásobovanie každej jednej predajne si vyžaduje prácu 3 zamestnancov v sklade,“ odhaduje vedúci logistického centra Michal Kiaba, ktorý pracuje v logistike už od roku 2008. „Keďže plánujeme expanziu, s tým súvisí aj prijímanie nových kolegov.“
Výzvou je aj odpadové hospodárstvo – v logistickom centre sa snažia vytriediť absolútne maximum, od papieru cez plastové fólie až po drevo. „Plus, čo môžeme, darujeme. Napríklad teraz čakáme na odvoz muškátov, odovzdávame ale aj drogériu či napríklad substráty,“ teší sa Kiaba a jedným hlasom dodáva, že hlavným cieľom je neprodukovať prakticky žiaden komunálny odpad. Pracovné ponuky v logistickom centre →
Ako vyzerá práca v logistickom centre
Lenka, kompletárka
Lenka pracuje v úseku kompletovania tovaru – pripravuje tovar, ktorý následne kamióny odvážajú na samotné prevádzky. Plní najmä úlohy na monitore, kde jasne vidí, aký tovar doniesť na aké miesto.
„Niektoré potraviny sú aj na 4. poschodí regála, kam zdola prakticky nevidíme. Preto majú všetky vysokozdvižné elektrické vozíky kameru – a automaticky sa vedia „načiahnuť“ na konkrétne poschodie, aby nedošlo k žiadnej nehode,“ vysvetľuje Lenka.
Tovar v logistickom centre nevyskladňujú náhodne, ale podľa dátumu spotreby. Lenka tak napríklad nehľadá „len čipsy“, ale konkrétnu paletu, označenú QR kódom.
„Napríklad teraz pripravujem objednávku pre Lidl v bratislavskej Dúbravke. Musím ísť po tyčinky a lupienky,“ smeje sa Lenka.
Miška, vedúca skupiny v logistickom centre Sereď
Michaela je dnes v práci už od šiestej ráno, aby skontrolovala denný objem a zistila, akú prácu zadeliť svojmu tímu. „Manažujem objednávky z predajní. Ráno prídem, zistím úlohy aj kapacity a následne plánujem.“
Na starosti má sklad suchého tovaru, a to konkrétne kompletáciu tovaru. Všetko sa snaží plánovať tak, aby práca bola počas dňa hotová na 100 %.
„V noci tu zvyčajne pracuje len asi pätina ľudí – oproti dňu.“ Nočné zmeny majú na starosti najmä kompletovanie zeleniny, ovocia a mäsa – tie sa Lidl v sklade snaží nedržať viac než deň.
Aj keď sa práca v logistickom centre môže niekomu asociovať najmä s mužmi, v Seredi pracuje aj veľký podiel žien. „Aby pre ne bola práca atraktívnejšia, majú možnosť pracovať aj na 6-hodinové zmeny, čo si veľa z nich cení.“
Na vedúcich pozíciách v Lidli vo všeobecnosti dominujú ženy, čo je jeden z ďalších smerov, v ktorých Lidl búra rodové stereotypy. Okrem logistického centra v Seredi to platí aj pre predajne, v ktorých naopak postupne rastie počet mužov.
Lukáš, kontrolór kvality
Aj keď nepresúvajú palety s tovarom, takzvaní „kvalitári“ sú dôležitou súčasťou logistického centra. Na starosť majú kvalitu potravín – z každého kamiónu vyberú niekoľko paliet a z nich niekoľko balení, ktoré následne podrobia kontrole v jednoduchom laboratóriu.
Každá potravina musí spĺňať hromadu parametrov – od zrelosti cez cukornatosť až po európske normy, prítomnosť plesne, veľkosť, ale aj správnosť etikety. „Napríklad banány musia prísť v zrelosti stupňa 3 alebo 4,“ vysvetľuje Lukáš, pričom ukazuje na tabuľku s nákresmi zrelosti, s ktorou banány porovnáva.
Najviac náročné sú ovocie a zelenina, ktoré sa snažia v sklade držať ideálne len jednu noc. „Pozor treba dávať napríklad na čučoriedky, jahody či jarnú cibuľku. Ideálne, nech to od nás odíde do 12 hodín.“
Lidl aj v súčasnosti do logistického centra v Seredi hľadá nových kolegov – okrem nadštandardnej mzdy ponúka aj kredit na nákupy v Lidli či benefity v ročnej hodnote 800 €.
- Vodič vysokozdvižného vozíka (muž/žena) →
- Skladník kompletácie tovaru, vratky, skrátený úväzok, (muž/žena) →
- Dispečer (muž/žena) →
- Skladník ovocia a zeleniny →
Na Slovensku sa Lidl otvoril v roku 2004, keď počas prvých mesiacov otvoril 39 predajní. Do roku 2025 ich počet narástol na 174, pričom ich zásobujú tri logistické centrá – v Nemšovej (pri Trenčíne), Záborskom (pri Prešove) a Seredi. Od roku 2012 má firma aj vlastnú centrálu, celkovo na Slovensku zamestnáva viac ako 6 700 ľudí.
V logistických centrách Lidl skladuje najmä privátne značky – sortiment Lidlu je totiž z vyše 70 % tvorený vlastnými značkami, čo im umožňuje zachovať dôraz na ceny a kvalitu.