5 rozdielov medzi marketingom startupov a marketingom veľkých firiem
- Poznáte ten pocit? Vytvorili ste startup. Niekoľko mesiacov, v horšom prípade rokov, ste na ňom makali a zrazu zistíte, že nemáte žiadnych zákazníkov. Prečo? Vôbec ste totiž nemysleli na marketing. V tomto článku sa pokúsim priblížiť základné rozdiely medzi marketingom zabehnutých firiem a marketingom startupov a vysvetlím, ako tieto rozdiely využiť vo svoj prospech.
- Poznáte ten pocit? Vytvorili ste startup. Niekoľko mesiacov, v horšom prípade rokov, ste na ňom makali a zrazu zistíte, že nemáte žiadnych zákazníkov. Prečo? Vôbec ste totiž nemysleli na marketing. V tomto článku sa pokúsim priblížiť základné rozdiely medzi marketingom zabehnutých firiem a marketingom startupov a vysvetlím, ako tieto rozdiely využiť vo svoj prospech.
1. Máte nízky budget
Najväčším a najviditeľnejším rozdielom medzi startupmi a veľkými firmami je budget (alebo rozpočet, ak chcete). Kým zabehnuté firmy už majú určitý cash-flow a môžu si dovoliť budovať postupne značku, startupy veľkými peniazmi spravidla nedisponujú.
Zamerajte sa preto v prvom rade na predaj, výkonnostné a nízkonákladové kampane ako PPC, priame oslovovanie potenciálnych klientov a partnerov a tiež inbound marketing, pri ktorom nekomunikujete na všetky strany, ale len na svoju cieľovú skupinu.
2. Nikto vás nepozná
Zabehnuté firmy majú väčšinou vybudovaný určitý brand image a nemôžu si dovoliť riskovať, že si ho pokazia. Startupy majú oproti tomu obrovskú výhodu, pretože môžu riskovať a skúšať bláznivé nápady. Pokiaľ sa tieto nápady nechytia, aj tak ich prakticky nikto neuvidí.
Nebojte sa na seba vziať riziko a buďte nekonvenčný. Skúste sa odlíšiť od ostatných. Ste predsa startup, preto z vás musí sršať mladý bláznivý duch.
3. Neviete, čo vaša cieľová skupina chce
V prvých fázach startupu väčšinou potreby trhu len odhadujete. Môžete to trafiť úplne presne, ale je to ruleta – nemusí to výjsť.
Urobte si kvalitný prieskum trhu. Pýtajte sa cieľovej skupiny, aké má reálne problémy. Nájdite si ju na sociálnych sieťach a sledujte, o čom rozpráva.
4. Flexibilita
Kým v bežných firmách musí väčšina kampaní prechádzať schvaľovacím procesom, v startupe môžete celú kampaň zbúchať za jediný deň. Startupy sa dokážu hýbať niekoľkonásobne rýchlejšie ako bežné firmy.
Využite svoju flexibilitu a prispôsobujte sa potrebám trhu. Je to jedna z najväčších výhod, ktoré máte.
5. Chýbajú vám ľudia
Máte v hlave množstvo nápadov, ale nemôžete ich zrealizovať, lebo sa to jednoducho nedá stihnúť. Vyrovnajte skóre pomocou kreativity. V bežných firmách ľudia lenivejú, lebo nemajú dôvod naplno zapájať mozog a vymýšľať kampane. Ide sa viac-menej podľa štandardného postupu. Vy inú možnosť ako kreatívne riešenie nemáte.
Nebuďte zúfalí z nedostatku ľudí. Rozmýšlajte ako tento problém vyriešiť a snažte sa na veci pozrieť z iného pohľadu. Často krát vznikajú perfektné kampane práve vďaka obmedzeniam, ktoré startupy majú.
Nevnímajte rozdiely ako svoju nevýhodu a nebuďte zúfalí. Aj iní to zvládli a pritom sa potýkali s tými istými problémami. Ak chcete, aby bol váš startup úspešný, musíte ním žiť a naplno zapájať hlavu, aby aby ste našli riešenie v každej situácii. Ak chcete poradiť, ozvite sa nám a my vám dáme pár tipov, ako na to.
Chcete sa dozvedieť, aké sú základné pravidlá úspechu v marketingu? Ako a kde komunikovať vašu značku? Sledujte sériu ďalších článkov. Postupne v nich rozobereme témy od jednoduchých základov, až po detailné spracovanie kampaní. Keby ste nenašli, čo vás zaujíma a chceli by ste pomôcť, kontaktujte nás.
Zdroj: hype.sk/blog