5 Slovákov, ktorí si splnili sen, odišli do exotiky, kde vedú úspešný biznis

  • Odišli zo Slovenska, no už sa nevrátili
  • Týchto Slovákov zlákali palmy, more či exotické plodiny natoľko, že si v cudzích krajínách založili vlastné biznisy
Ivan Ďurčány, pexels.com-Igor Starkov
  • Odišli zo Slovenska, no už sa nevrátili
  • Týchto Slovákov zlákali palmy, more či exotické plodiny natoľko, že si v cudzích krajínách založili vlastné biznisy

Rudo a Elena vybudovali na Bali vlastný hotel s potápačskou školou

Bali, to je ostrov s očarujúcou prírodou a stabilne teplým počasím, ktoré v posledných rokoch láka čoraz viac Slovákov. Očaril aj Ruda Hvizdoša s jeho manželkou Elenou. Tí na ostrove bohov žijú a podnikajú už takmer 10 rokov.

Rudo a Elena sú na Bali spolumajiteľmi vyhľadávaného rezortu OK Divers, kde sa môžeš ubytovať v priemere za 50 eur na noc. Ich biznis zahŕňa taktiež organizovanie potápačských dovoleniek, ktoré využívajú ľudia z celého sveta. V podnikateľskom portfóliu však majú dokonca aj reštauráciu. Podľa Rudových slov, prvotný impulz na odchod do exotiky bol celkom banálny. V Európe bola jemu aj jeho manželke jednoducho zima. 

Na Bali je dnes pretlak rôznych ubytovacích zaradení. OK Divers sa však na nedostatok záujmu určite nesťažuje. „Je pravda, že na Bali je veľa ubytovacích kapacít, no taktiež je tu veľa turistov. Tie 4 milióny návštevníkov ročne sa však musia niekde vyspať. Naša idea je celkom jednoduchá. Správame sa k našim hosťom tak, ako chceme, aby sa správali  k nám, keď sme hosťami my. Samozrejme máme jednoznačnú predstavu, v akom segmente trhu sa chceme profilovať, ale to nič nemení na princípe služby, úsmevu a pokory, ktorý aplikujeme všade, kde sa dá,“ vyjadril sa majiteľ rezortu pre Startitup.

Gepostet von OK Divers am Sonntag, 17. Juni 2018

Ak si cudzinec a chceš podnikať na Bali, podľa spolumajiteľov je veľmi dôležité robiť všetko legálne, aj keď to stojí veľa námahy. Kontrolám sa totiž cudzinci, ktorí tu podnikajú, nevyhnú.

 „Keďže podnikáme v Padangbai, v okolí je pomerne málo podnikov vlastnených ľuďmi zo zahraničia. Kontroly preto máme takmer každý týždeň. Často sa 10 až 15 ľudí pride pozrieť napríklad na to, ako narábame s odpadovou vodou. Naposledy nám prišla takáto družina skontrolovať či máme hromozvod. S rešpektom si sadneme, ponúkneme čaj a porozprávame sa. Je dôležité mať všetko v poriadku, no svoju prevahu nikdy nedať pocítiť. Skromne počúvať,” vysvetlil Rudo Hvizdoš. 

Košičanky rozbehli v Maroku surferský hostel 

V africkom Maroku našli svoju podnikateľskú cestu dve mladé Slovensky – Nikola a Michaela. Túžbou dvoch rodáčok z Košíc bolo poskytnúť najmä Čechom a Slovákom, ktorí sem zavítajú, akýsi pocit domova. 

Ich hostel s názvom Follow the Sun je riešením pre tých, ktorí si v Maroku nevedia až tak dobre poradiť, sú jazykovo menej zdatní alebo sa len nechcú naťahovať s miestnymi. Ceny izieb na jednu noc sa tu pohybujú od 15 eur až po 40 eur za rodinnú izbu. 

Oblasť, ktorú si pre svoj hostel a podnikanie vybrali, sa nachádza v známom surferskom raji Aourir. Na svoje si tu prídéš, ak sa chceš naučiť surfovať, no dostatočné vlny tu nájdu aj zdatnejší surferi. Táto oblast sa vyznačuje dlhými a takmer prázdnymi plážami, kde sa dá dokonale zrelaxovať. 

Follow the Sun ponúka okrem iného aj špeciálne balíčky pre surferov a nadšencov jogy, športové vybavenie, inštruktorov, transfery na pláž alebo aj z letiska priamo do hostela. Zaujímavé sú tiež výlety do známych marockých miest alebo zážitkové tripy ako napríklad 3-dňová výprava do púšte El Chigaga-Zagora.

Lukáš podniká na Jáve, kde pomáha aj lokálnym farmárom

Mladý Slovák Lukáš Ondrišák svoj osud našiel v ďalekej exotike aj keď najskôr mal skončiť v korporátnom svete. Precestoval viac ako 27 krajín a nakoniec zakotvil v Indonézii na ostrove Jáva. Založil tu vlastný Direct Fair Trade projekt s bio potravinami, ktoré predáva pod značkou Chute Indonézie. Zároveň ním pomáha domácim farmárom, aby si zarobili na živobytie. 

zdroj: archív Chute Indonézie

Jedným z najžiadanejších produktov z portfólia Lukášovej firmy je pravá vanilka. Už od roku 2013 spolu s jeho tímom ponúka čerstvú, ručne vyberanú, šetrne spracovanú pravú vanilku priamo od farmárov v exotickej Indonézii.

Sieť zákazníkov sa nám neustále rozrastá, keďže správy o kvalitnej vanilke priamo od farmárov sa šíria pomerne rýchlo. Prémiovej vanilky je za posledné roky nedostatok a na trhu je veľmi veľa nekvalitnej vanilky. O to viac si treba kvalitný zdroj ceniť a práve preto sme verní našim farmárom a naši zákazníci sú verní nám,” hovorí zakladateľ projektu pre Startitup.

zdroj: archív Chute Indonézie

Vanilka sa pestuje princípmi organického pestovania. Jedná sa o totálny fair-trade, keďže vanilkový farmári si sami udávajú ceny, za ktoré ju predávajú. Tým že dopyt je vyšší ako ponuka, sú farmári tak povediac „na koni”, nemajú čo stratiť a vedia, že ak by za ich ceny nenakúpila Lukášova firma, kúpili by to iní spracovatelia vanilky.

zdroj: archív Chute Indonézie

Čo sa týka certifikátov, niektoré produkty z portfólia Chute Indonézie sú bio certifikované ako napríklad bio nectar z kokosovej palmy, moringu, cejlonskú škoricu. Lukáš zároven upozorňuje, že napríklad taký certifikát Fair Trade priveľmi neuznáva. Ľudia podľa neho vedia vybudovať Fair Trade podnikanie aj bez zbytočných a najmä drahých pečiatok.

Adam si Kambodži si postavil úspešný eko rezort 

V gastro biznise bol Adam po predošlej skúsenosti ako doma, a po rokoch za barom a event manažmentu začal robiť v Xbionic resort v Šamoríne, kde pôsobil ako F&B manager pre celý rezort. Jeho vášeň pre varenie sa naplno prejavila neskôr, keď sa stal kuchárom pre Micho Gusto Tapas bar v Bratislave. V tom čase navštívil aj Áziu a Kambodžu, kde už mal v hlave nápad postaviť si niečo vlastné, zúžitkovať skúsenosti a vyskúšať vybudovať malý rezort priamo na pláži s reštauráciou, kde by podával morské plody a ďalšie špeciality.

Gepostet von Slovák v Kambodži am Dienstag, 15. Oktober 2019

Adam je vášnivý cestovateľ, ktorému však zo všetkých krajín, ktoré navštívil, učarovala práve Kambodža. Navštívil aj ostrov  Koh Rong Samloem, kde sa po rozhovore s miestnymi dostal k pozemku na pláži, ktorý mu majiteľ prenajal na 20 rokov. 

„Mal som víziu, okolo už pár rezortov stojí, tak som sa pustil do toho. Domov som sa vrátil už iba podať výpoveď v robote a behom pár dní som bol v stane na pláži v Kambodži a riešil povolenia, stavbu, zamestnancov. Tri mesiace potom trvalo, kým som si postavil malý domček z dreva. Na pozemku už pár bungalovov stálo, bolo potrebné ich revitalizovať a k tomu dostávať ďalšie, plus reštauráciu. Za pomoci miestnych Khmérov sme postavili niekoľko bungalovov a reštauráciu, a títo Khméri zostali so mnou až dodnes,” vyjadril sa pre Startitup Adam. 

Bamboo Jam Family 🧑👨🏽👩🏽👧🇰🇭…#family #cambodia #dream #adventure #wonderlust #experience #outdoors #beach #sand #sky #nolimits #travel #insta

Gepostet von Slovák v Kambodži am Mittwoch, 31. Juli 2019

Dnes tu na pláži vlastní ekologický rezort Bamboo Jam s najlepším hodnotením v okolí. Za jednu noc tu zaplatíš od 45 do 65 eur vrátane raňajok. V najväčšej sezóne, ktorá tu vládne od novembra do marca, to vyjde na cca 135-160 eur za noc.

Martina plánuje ľuďom zásnuby v Taliansku 

Slovenka Martina Udičová po skončení strednej školy odišla do Veľkej Británie a neskôr do Talianska s cieľom zdokonaliť sa v jazykoch. Taliansko sa jej však stalo osudným. Práve tu sa rozhodla založiť agentúru s nevšedným zameraním – na organizáciu zásnub.

zdroj: archív Martina

Po prvých úspešných zorganizovaných zásnubách prišiel ďalší klient s rovnakou požiadavkou a potom ďalší. A tu sa to všetko začalo. Rozhodla sa podnikať a ponúkať len túto službu nielen v Ríme, ale v celom Taliansku. Kompletnú ponuku jej služieb nájdeš na jej webe Proposal Planner in Italy.

Martinin biznis funguje síce len približne 2 roky, no už sa jej podarilo zrealizovať viac ako 60 úspešných zásnub v cenovom rozmedzí od 550 až do 15 tisíc eur.

zdroj: archív Martina

Rozbeh vlastnej značky nepatrí práve medzi najjednoduchšie úlohy, nie to ešte v cudzej krajine.„Začiatky sú samozrejme najťažšie, a to kvôli tomu, že o vás nikto nevie a vy sa musíte ukázať vo svete ako profesionál so skúsenosťami. Pri rozbehnutí každého biznisu treba čas a investície na tie správne miesta. Je dôležité, aby o vás ľudia hovorili, takže sa netreba báť rozprávať o tom, čo robíte,” hovorí Martina pre Startitup.

Najnovšie video