7 návy­kov, s kto­rý­mi budeš spať ako nikdy pred­tým

Martin Halada / 24. januára 2016 / Tools a produktivita

Žije­me v rých­lej dobe s dôra­zom na výkon a efek­ti­vi­tu. Kva­lit­ný spá­nok však čas­to ide do úza­dia a mno­hí ľudia naň pri vyso­kom život­nom tem­pe zabú­da­jú, hoci je to jed­na z naj­dô­le­ži­tej­ší­ch čas­tí náš­ho živo­ta.

Nedostatok spánku spôsobuje okrem únavy aj poruchy sústredenia alebo sťaženú schopnosť rozmýšľať. Navyše, ľudia s nedostatkom spánku si často prestávajú uvedomovať, že spánok potrebujú. Počas spánku sa celé naše telo aj mozog zregenerujú a pripravia na ďalší úspešný deň. Okrem dĺžky spánku je dôležitá aj kvalita spánku, teda to, ako si pri spánku naše telo oddýchne. Dnes ti prinášame 7 tipov ako spať ako úspešní ľudia.

 

1. Zabudni na prácu

Práca pred spaním ti kvalitu tvojho spánku rozhodne nezdvihne. To posledné, čo chceš v posteli riešiť, je e-mail od rozzúreného šéfa alebo zoznam úloh, ktoré ťa čakajú na ďalší deň. Zbytočne ti to zvýši hladinu stresu a tepovú frekvenciu, čo ti neumožní zaspať. Navyše, pri spánku si potrebuje oddýchnuť najmä náš mozog. Keď mozog nie je zahltený myšlienkami, oddýchne si aj naše telo. Pracovný stav mysle je veľmi odlišný od ideálneho stavu mysle, ktorý chceš mať v posteli. Po zhasnutí stolnej lampičky by tvoj mozog nemal vnímať nič iné, ako to, ako je tvoje telo uvoľnené a aký príjemný je dotyk vankúša.

 

2. Vypni všetky obrazovky

bedroom-boy-hot-man-favim-com-2289600

foto:favim.com

Modré žiarenie z našich počítačov či mobilných telefónov nášmu telu pripomína slnečné žiarenie, a preto telo prestáva produkovať hormón spánku, melatonín. To môže viesť nielen k poruchám spánku, ale aj k problémom so zrakom, depresii, či dokonca rakovine. Hoci existujú aplikácie na reguláciu modrého žiarenia, úplne sa vyhnúť používaniu mobilného telefónu či počítača pred spaním je najlepšia voľba. Predsa, aj sociálne siete či rôzne hry udržiavajú tvoj mozog v strehu a neumožňujú úplné uvoľnenie. Osvojiť si tento zvyk je naozaj ťažké, ale v dlhodobom horizonte prinesie sladké ovocie.

 

3. Zamysli sa nad tým, čo si prežil

Ľudská myseľ hľadá problém, inak povedané, hľadá to, čo je zle, a snaží sa to vyriešiť. Preto je veľmi ľahké upadnúť do víru negatívneho myslenia. Pozitívni ľudia však vedia ako bojovať s negativitou. Ak chceš aj ty byť šťastnejší a efektívnejší, spíš si každý deň tri veci, za ktoré si vďačný, že sa stali. Nemusí to byť nevyhnutne nič veľké, dôležité je, naučiť svoju myseľ fungovať v tomto režime. Navyše, keď budeš mať každý deň takto spísaný, budeš mať oveľa lepší prehľad o svojom progrese a tvoj život ti bude z dlhodobého hľadiska pripadať plnší a zmysluplnejší. A samozrejme, keď si takto spíšeš poznatky z uplynulého dňa, vieš, že to najdôležitejšie si dostal na papier a že sa tým už pri zaspávaní naozaj nemusíš zaoberať.

 

4. Uvoľni sa

Pred spánkom potrebuješ vypnúť svoju myseľ a uvoľniť telo. Uvedomiť si, že v tom momente nezáleží na ničom inom, iba na ovečkách v našich snoch. Meditácia je výborný spôsob, ako dostať z hlavy všetky nepotrebné myšlienky, zamerať sa na svoje telo a uvoľniť sa.

 

5. Naplánuj si spánok

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto:pinterest.com

Spánok musí byť tvoja priorita. Toto môže byť problém pre niektorých workoholikov, ale spánok je popri vzduchu, vode a jedle jedna z najdôležitejších vecí v našich životoch. Je vhodné chodiť spávať každý večer v rovnakom čase. Naše telo aj myseľ si tak navyknú, že je čas ísť do postele. Pri plánovaní spánku je dôležité vedieť, kedy potrebuješ vstať, odpočítať počet hodín, ktoré stráviš spánkom a výsledok je čas, kedy musíš zaľahnúť do postele. Jednoduché. Taktiež môžeš zvážiť nastaviť si budík na čas, kedy pôjdeš spať, aby si nezostal hore dlhšie.

 

6. Sprav si víziu

Ďalší skvelý spôsob ako utíšiť svoju myseľ, je dostať všetky svoje plány na papier. Keď máš svoje ciele spísané, nemusíš ich ďalej držať v hlave. A ráno sa zobudíš a presne vieš, čo potrebuješ urobiť a dosiahnuť.

 

7. Vyhni sa alkoholu a tukom

Hoci alkohol ti rozhodne dokáže pomôcť so zaspávaním, vedci zistili, že v stave opojenia sa nedostávame do hlbších fáz spánku, ktoré slúžia na lepšiu regeneráciu organizmu. Kvalitu tvojho spánku zníži aj kofeín alebo mastné jedlá konzumované pred spaním.

 

Zdroj: www.businessinsider.com, zdroj titulnej fotografie: favim.com

Pridať komentár (0)