Airbus vs Boeing. Alebo ako sa z dvoch nezávislých spoločností stali rivali na život a na smrť

  • Airbus a Boeing sú dvaja najznámejší výrobcovia špičkových lietadiel a zároveň najväčší rivali
  • Nebolo to tak vždy. V minulosti bola konkurencia podstatne väčšia a žabomyšie vojny neexistovali. Ako to všetko začalo?
airbus
flickr
  • Airbus a Boeing sú dvaja najznámejší výrobcovia špičkových lietadiel a zároveň najväčší rivali
  • Nebolo to tak vždy. V minulosti bola konkurencia podstatne väčšia a žabomyšie vojny neexistovali. Ako to všetko začalo?

Vedel si o tom, že Európa a Amerika súperili nielen v oblasti výskumu vesmíru, ale aj v oblasti leteckej dopravy? Konkurenčné boje však majú svoje plusy a to rýchlejšie napredovanie. História moderného letectva vo svete sa začala písať po roku 1960. V tom čase existovalo v Európe množstvo výrobcov lietadiel. Briti začali vyrábať lietadlá Hawker Siddeley Trident a The de Havilland Comet. Francúzi brázdili oblohu v Sud Aviation Caravelle. Američania však nespali na vavrínoch a na oblohu vyslali stroj Douglas DC-8 a Boeing 707.

Práve model od Boeingu preklopil misky váh na stranu Ameriky. Toto lietadlo začalo lietať po celom svete a letecké spoločnosti sa predbiehali v tom, kto bude mať masívnejšiu letku pozostávajúcu práve zo 707-čiek. Po úspechu sa Boeing rozhodol priliať benzínu do ohňa a svetu v roku 1969 priniesol Boeing 747, ktorý  poznáš pod názvom Jumbo Jet. Pokojný vietor rozvírila aj spoločnosť Lockheed s lietadlom L-1011 TriStar.

Európania rozmach letectva v Amerike sledovali zo zatajeným dychom. Vedeli, že ak niečo neurobia Američania nadobro preberú žezlo. V roku 1969 sa preto nemecká a francúzska vláda rozhodli postaviť do čela spoločenstva, ktorého cieľom bolo vyrobenie lietadla s názvom A300B. V prvom rade sa začalo pracovať na vytvorení spoločnosti Airbus, ktorá bola oficiálne založená 18. decembra 1970. Následne sa začalo naplno pracovať na dokončení lietadla. Všetko šlo ako po masle, až na jednu vec. Airbus mal problém nájsť vhodný motor pre svoj premiérový stroj.

Pôvodne chcel použiť motory od spoločnosti Rolls-Royce, ale nakoniec celá dohoda padla. Ostalo tak lietadlo, ktoré nevedelo lietať. Airbus však našiel náhradu a motory si zaobstaral od spoločností GE a Pratt & Whitney. Airbus A300B1 bol na svete. Od svojej konkurencie, ktorou v tom čase nebol Boeing, ale L-1011 TriStar  sa odlišoval špičkovým technickým vybavením a inovatívnou konštrukciou.

Obsadenie Ameriky spustilo konkurenčné boje

V septembri 1970 prejavili o nový stroj záujem francúzske aerolínie. Mali však jednu podmienku a to zvýšenie počtu sedadiel z 250 na 270. A tak vznikol model A300B2. Záujem o lietadlo celosvetovo vzrastal, avšak Američania ho bojkotovali. Všetko sa zmenilo v roku 1978. Airbus dodal štyri kusy lietadla prepravcovi Eastern Airlines, ktorý sídlil v Miami. Ak by sa mu lietadla nepáčili, jednoducho by ich vrátil a vec by bola uzavretá. Eastern Airlines využívali stroje presne pol roka a zamilovali si ich. Po ukončení testu si okamžite objednali 23 kusov. Airbus tak prenikol na územie Ameriky. Vojna sa mohla začať.

V tom istom roku prišiel Airbus s novým modelom A310, ktorý bol oproti svojmu predchodcovi kratší, ale mal dlhší dolet. Na tento krok zareagoval aj Boeing, ktorý uviedol model 767-200. Ani jedna spoločnosť však nedokázala strhnúť víťazstvo na svoju stranu. Všetko sa zmenilo v roku 1987, keď Airbus uviedol zbrusu nový model A320, ktorý sa stal najpredávanejším lietadlom sveta. Digitálny kokpit a bezpilotné ovládanie lietadla zmenili svet lietania.

Airbus sa postavil na čelo vývoja komerčných strojov

Veľkou posilou spoločnosti bol John Leahy, ktorého si Airbus najal v roku 1985 na pozíciu šéfa predaja v Amerike. V roku 1994 sa stal globálnym šéfom predaja. Pri propagácií využíval nezvyčajné postupy a s úspechom preťahoval zákazníkov Boeingu na svoju stranu. V roku 1992 uviedol Airbus model A330.

V roku 1996 sa podaril Boeingu husársky kúsok. Podpísal dvadsaťročný kontrakt s American Airlines, spoločnosťou Delta a Continental. V roku 1997 kúpil Boeing spoločnosť McDonnell Douglas, ktorá bola hlavným americkým výrobcom lietadiel. Airbus medzitým potichu pracoval na obrovskom lietadle, ktoré malo šokovať celý svet. V roku 2007 uviedli Airbus A380, ktoré je najväčším dopravným lietadlom sveta. Predaje sú však priemerné. Airbus dodnes predal 335 kusov týchto lietadiel. Viac ako polovicu kúpila letecká spoločnosť Emirates, ktorá obrovské A380-tky miluje.

Súperenie medzi oboma spoločnosťami ešte nekončí, práve naopak. Airbus pripravuje modernizáciu lietadiel z rodiny A320neo a A220. Okrem toho chystá zbrusu nový model A330neo. ktorý by mal byť predstavený už tento mesiac.

zdroj: businessinsider.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech