Aj mozog potrebuje tréning. Toto je 6 tipov, ktoré naštartujú tvoju kreativitu

  • Mozog denne vyprodukuje okolo 50-tisíc myšlienok, ale to, akým spôsobom pracuje, dokážeme ovplyvniť my sami
  • Zdokonaliť dokážeš nielen produktivitu, ale aj kreativitu a pamäť
zdroj: pixabay.com
  • Mozog denne vyprodukuje okolo 50-tisíc myšlienok, ale to, akým spôsobom pracuje, dokážeme ovplyvniť my sami
  • Zdokonaliť dokážeš nielen produktivitu, ale aj kreativitu a pamäť

Pravá sa aktivuje vďaka emóciám a situáciám či činnostiam, ktoré nás inšpirujú. Pravej hemisfére teda ďakujeme za predstavivosť, priestorovú orientáciu, schopnosť vytvárať obrazy, ale aj sny. Dlho panoval názor, že sa ľudia delia na dve skupiny na základe využívania pravej alebo ľavej hemisféry. Ale toto tvrdenie vyvrátilo množstvo výskumov, ktoré prebiehajú už niekoľko desaťročí. Mozog je riadiacim centrom celého tela a tak platí, že aktívne využívame obe hemisféry.

Kvalitný spánok

Dlhodobý spánkový deficit ovplyvňuje celé naše telo. Na mozog môže mať skutočne fatálne následky. Kreativita v tomto prípade odchádza medzi prvými. Nasledujú problémy s rečou a môžu sa objaviť aj halucinácie. Ideálne je, ak človek spí aspoň osem hodín denne a ráno sa zobúdza oddýchnutý.

Kreatívnym profesiám pomáha aj to, ak si uprostred dňa na chvíľu zdriemnu. Spánkovou depriváciou trpia predovšetkým ľudia pracujúci v noci, či ľudia pracujúci na meniace sa smeny. Tejto téme sa aktívne venuje vedecký magazín Brain blogger.

spánok
zdroj: pixabay.com

Ignorujte stres

O tom, že stres má na ľudský organizmus neblahé účinky niet pochýb. Vplyvu na samotný mozog sa venuje aj jeden z článkov na Medical News Today, ktorý sa opiera o výsledky niektorých štúdií. Cirkulácii kortizolu sa venoval aj tím vedcov z Harvardu. Dlhodobý stres môže viesť k chronickému stresovému ochoreniu. Človek, ktorý je vystavený nadmernému stresu, dlhodobo trpí nespavosťou, stratou chuti do jedla a všeobecne o ňom vieme povedať, že neprospieva. Priamy vzťah však existuje aj medzi stresom a ľudskou kreativitou. Vo všeobecnosti platí, že kreativite neprospieva ani dlhodobý stres, ale dobre sa neznáša ani s nudou. Zdravé pracovné nasadenie a pútavé prostredie dokážu človeka motivovať nielen k lepším výkonom.

Snívanie 

Vplyv na rozvoj kreativity má aj detská zábava akou je snívanie. To, že si vytvárame vlastnú fikciu a „snívame“, štartuje tvorivé procesy a trénuje mozog. Výskum na Institute of Technology v americkom meste Georgia odhalil, že ľudia, ktorí sa v priebehu dňa oddávajú snom, sú inteligentnejší a schopnejší. Lepšie výsledky dosiahli nielen na kreatívnej úrovni, ale aj v bežných testoch.

„Zvýšená mozgová kapacita vedie k vyššej efektivite mozgu. Pre týchto ľudí je zastaviť snívanie nemožné,“ vyjadril sa v štúdii Eric Schumacher, profesor psychológie na Institute of Technology Georgia.

Schumacher spolu so študentmi, kolegami a hlavnou spoluautorkou Christine Godwin, merali mozgové vzory na viac ako 100 ľuďoch, ktorí ležali pod prístrojom na magnetickú rezonanciu. Od účastníkov vyžadovali, aby sa sústredili na pevný bod po dobu piatich minút. Tím vyhodnotil údaje na základe častí mozgu, ktoré pracovali v súzvuku.

Pokiaľ tvoju myseľ zatemňujú témy, ktoré potrebuješ vyriešit, vytvor si ich zoznam. Následne sa snaž myslieť na veci, ktoré sa ich netýkajú. Hoci na ne vedome nemyslíš, tvoj mozog ich stále spracováva.

knižnica
zdroj: pixabay.com

Hranie hier 

Medzi hry, ktoré stimulujú mozog, patrí väčšina tých, ktoré poznáme už z detstva. Pexeso podporuje pamäť a napríklad Activity rozvíjajú kreativitu a rýchlosť reakcií. Hranie hier totiž nie je len o zábave, ale predovšetkým o zlepšovaní kognitívnych schopností.

Vďaka hrám sa zlepšuješ v už nadobudnutých  zručnostiach a učíš sa nové. Tejto téme sa venuje aj odborná publikácia, ktorá vznikla na Katedre psychológie na univerzite v Pittsburgu. Kolektív autorov sa v publikácii z roku 1972, ktorá vyšla vo vydavateľstve Academic press, zaoberá procesmi, ktoré spracuvávajú vizuálne informácie. Pozitívnemu vplyvu hrania sa sa venuje aj ďalšia štúdia z roku 2013, ktorá sa sústredila na skúmanie vplyvu hier na pacientov trpiacich demenciou.

Vzťahu medzi hravosťou a rozvojom kognitívnych schopností u detí, ale aj dospelýchl venovali piatu kapitolu v tejto publikácii. Ak sa potrebuješ odreagovať, pomôžu akékoľvek hry, ktoré ťa bavia a udržia tvoj mozog aktívny. V práci si s môžeš s kolegami skúsiť jednoduchú hru Hádaj na čo myslím.

Spoznávanie nového a zvedavosť

Fantastický spôsob, ako aktivizovať mozog, sú nové podnety. Vyber sa do neznáma autobusom, vlakom, alebo sadni do auta či na bicykel. Dôležité je, aby si sa vydal na miesta, ktoré nepoznáš. Neznáme miesta nútia tvoj mozog budovať nové mentálne mapy a produkuje hormóny šťastia. To je jedným z dôvodov, prečo toľko ľudí zbožňuje cestovanie.

Ak budeš svoj mozog udržiavať aktívny v súkromí, výsledky sa dostavia aj v práci. Postupne sa začneš na problémy pozerať z iného uhla pohľadu a budú ťa prirodzene zaujímať. Nezabudni, že nie je dôležité poznať odpovede, ale vedieť klásť otázky.

Stolové hry
zdroj: pixabay.com

Odlož smartfón

Smartfóny sú nenahraditeľnou súčasťou našich životov. Nie sú len zdrojom zábavy, ale stále častejšie ich využívame najmä pri práci. Ich vedľajší efekt je ten, že sa vďaka nim stávame lenivými a hlúpejšími. Nemusíme si viac pamätať cesty, adresy, ani telefónne čísla či názvy.  Hoci nám ponúkajú praktické riešenia a uľahčujú život, naše mozgy oberajú o dôležité stimuly. Skús stráviť bez telefónu zopár hodín, možno víkend a venuj sa len svojim myšlienkam.

Zdroj: Brain blogger, Medical News Today, Alphamedical.sk, News.gatech.edu, Ncbi.nlm.nih.gov, Scienceabc.com, Psychologytoday.com

Najnovšie video