Ak chce Apple ovládnuť televízny priemysel, mal by kúpiť Netflix

Dárius Polák / 2. novembra 2016 / Business

Minulý týždeň Apple odhalilo svoj veľký plán na podrobenie televízie a to pomocou novej aplikácia Apple TV, ktorá bude mať všetky filmy a seriály na jednom mieste. Znie to povedome?

Tento nápad dáva zmysel. Apple si myslí, že aplikácie sú budúcnosťou televízie a, že nakoniec bude mať každý používateľ predplatné pre Netflix, HBO, Showtime, Hulu atď. – čo už aj niektorí majú teraz. V tejto predstave bude otravné navigovať sa cez niekoľko rozhraní a menu. Preto to Apple urobí za teba prostredníctvom aplikácie nazývanej „TV,“ ktorá okrem Apple TV bude fungovať aj na iPhone a iPad.

Aplikácia TV ti poskytne jedno miesto, kde nájdeš všetky svoje obľúbené šou, budeš môcť pokračovať v ich pozeraní tam, kde si skončil a poskytne ti možnosť kúpiť si epizódy alebo celé série z iTunes. Slovami výkonného riaditeľa Apple Tima Cooka je to „jedno miesto pre prístup všetkej televízie.“ S touto aplikáciou môžeme vidieť náčrt ambície Apple pre Apple TV – univerzálna platforma pre hľadanie, prehliadanie a odporúčanie, ktorá ti doručí správny obsah čo najrýchlejšie sa bude dať. Je tu však jeden veľký problém s víziou Apple – Netflix a Amazon nie sú na palube. Ani jedna spoločnosť nebude zatiaľ súčasťou tejto aplikácie.

1

A prečo? Obe spoločnosti vidia snahu Apple v tom, že ich chce len využiť pre poskytovanie kvalitného obsahu, pričom by spoločnosti nešlo ani o žiadne zákaznícke vzťahy – to je priamy opak stratégie, ktorý dostal Netflix tak ďaleko – udržovať vzťah so zákazníkmi prostredníctvom zabezpečovania najlepšieho používateľského zážitku.

Pre Netflix je priamy vzťah so zákazníkmi veľmi hodnotný a nemieni sa ho vzdať. Problém pre Apple je, že bez Netflixu a Amazonu aplikácia TV nie je ničím extra. Pokiaľ na súčasnom trhu televízie nevlastníte ani jeden z týchto gigantov, neposkytujete „zjednotený zážitok z televízie,“ ako povedal Tim Cook. Toto nie je obvyklá pozícia, v ktorej sa Apple nachádza. Keď sa pozrieme na odvetvie hudby v ktorej dominuje, tu sa to vyvinulo úplne inak. Podľa odborníkov je exekutíva Apple zaseknutá v iPod/iTunes dobe, kedy predaj 70 % prehrávačov hudby viedlo ku konkurenčnej výhode nad hudobnými vydavateľstvami.

2

Lenže Apple TV je iba ďalšie streamovacie zariadenie a Netflix už toto dokáže prostredníctvom svojej vlastnej aplikácie. Predávať hardvér v tomto segmente pre Apple neznamená žiadnu výhodu. A práve preto by sa Apple malo sústrediť na kúpu Netflix. Touto kúpou by Apple mohlo využiť Netflix na vytvorenie konkurenta pre Amazon Prime bundle (streamovacia služba Amazonu) a tak zmeniť biznis model Apple z transakčného na predplatný. Pokiaľ by sa však Apple rozhodlo kúpiť Netflix, muselo by na to vynaložiť obrovskú sumu a Netflix nie je v pozícii, kedy by bol nútený prijať túto ponuku.

Súčasná stratégia Apple však nemá na to, aby ovládla televízny priemysel bez Netflix a Amazonu. Potrebuje niečo iné. Zdá sa to, alebo Apple je už čoraz menej tou spoločnosťou, ktorá predstavila a ovládla trh s iPod, iPhone a iPad?

3

zdroj: businessinsider.com, zdroj fotografií: businessinsider.com

 

Pridať komentár (0)