Ak chce App­le ovlád­nuť tele­víz­ny prie­my­sel, mal by kúpiť Netf­lix

Dárius Polák / 2. novembra 2016 / Business

Minu­lý týž­deň App­le odha­li­lo svoj veľ­ký plán na pod­ro­be­nie tele­ví­zie a to pomo­cou novej apli­ká­cia App­le TV, kto­rá bude mať všet­ky fil­my a seriá­ly na jed­nom mies­te. Znie to pove­do­me?

Tento nápad dáva zmysel. Apple si myslí, že aplikácie sú budúcnosťou televízie a, že nakoniec bude mať každý používateľ predplatné pre Netflix, HBO, Showtime, Hulu atď. - čo už aj niektorí majú teraz. V tejto predstave bude otravné navigovať sa cez niekoľko rozhraní a menu. Preto to Apple urobí za teba prostredníctvom aplikácie nazývanej "TV," ktorá okrem Apple TV bude fungovať aj na iPhone a iPad.

Aplikácia TV ti poskytne jedno miesto, kde nájdeš všetky svoje obľúbené šou, budeš môcť pokračovať v ich pozeraní tam, kde si skončil a poskytne ti možnosť kúpiť si epizódy alebo celé série z iTunes. Slovami výkonného riaditeľa Apple Tima Cooka je to "jedno miesto pre prístup všetkej televízie." S touto aplikáciou môžeme vidieť náčrt ambície Apple pre Apple TV - univerzálna platforma pre hľadanie, prehliadanie a odporúčanie, ktorá ti doručí správny obsah čo najrýchlejšie sa bude dať. Je tu však jeden veľký problém s víziou Apple - Netflix a Amazon nie sú na palube. Ani jedna spoločnosť nebude zatiaľ súčasťou tejto aplikácie.

1

A prečo? Obe spoločnosti vidia snahu Apple v tom, že ich chce len využiť pre poskytovanie kvalitného obsahu, pričom by spoločnosti nešlo ani o žiadne zákaznícke vzťahy - to je priamy opak stratégie, ktorý dostal Netflix tak ďaleko - udržovať vzťah so zákazníkmi prostredníctvom zabezpečovania najlepšieho používateľského zážitku.

Pre Netflix je priamy vzťah so zákazníkmi veľmi hodnotný a nemieni sa ho vzdať. Problém pre Apple je, že bez Netflixu a Amazonu aplikácia TV nie je ničím extra. Pokiaľ na súčasnom trhu televízie nevlastníte ani jeden z týchto gigantov, neposkytujete "zjednotený zážitok z televízie," ako povedal Tim Cook. Toto nie je obvyklá pozícia, v ktorej sa Apple nachádza. Keď sa pozrieme na odvetvie hudby v ktorej dominuje, tu sa to vyvinulo úplne inak. Podľa odborníkov je exekutíva Apple zaseknutá v iPod/iTunes dobe, kedy predaj 70 % prehrávačov hudby viedlo ku konkurenčnej výhode nad hudobnými vydavateľstvami.

2

Lenže Apple TV je iba ďalšie streamovacie zariadenie a Netflix už toto dokáže prostredníctvom svojej vlastnej aplikácie. Predávať hardvér v tomto segmente pre Apple neznamená žiadnu výhodu. A práve preto by sa Apple malo sústrediť na kúpu Netflix. Touto kúpou by Apple mohlo využiť Netflix na vytvorenie konkurenta pre Amazon Prime bundle (streamovacia služba Amazonu) a tak zmeniť biznis model Apple z transakčného na predplatný. Pokiaľ by sa však Apple rozhodlo kúpiť Netflix, muselo by na to vynaložiť obrovskú sumu a Netflix nie je v pozícii, kedy by bol nútený prijať túto ponuku.

Súčasná stratégia Apple však nemá na to, aby ovládla televízny priemysel bez Netflix a Amazonu. Potrebuje niečo iné. Zdá sa to, alebo Apple je už čoraz menej tou spoločnosťou, ktorá predstavila a ovládla trh s iPod, iPhone a iPad?

3

zdroj: businessinsider.com, zdroj fotografií: businessinsider.com

 

Pridať komentár (0)