Ako bude vyzerať spravodajstvo 21. storočia z pohľadu Facebooku?
- Pred pár dňami sa na internete objavila strategická Správa o inovácii novín New York Times. Dokument hovorí o digitálnej stratégii týchto novín. Nejde o verejnú správu, no niekto sa postaral o to, aby sa dostala do médií. Na portáli Scribd má už cez stotisíc videní. V duchu tejto správy dostáva krok Facebooku – spustenie FB Newswire v spolupráci so Storyful – oveľa väčší význam.
- Pred pár dňami sa na internete objavila strategická Správa o inovácii novín New York Times. Dokument hovorí o digitálnej stratégii týchto novín. Nejde o verejnú správu, no niekto sa postaral o to, aby sa dostala do médií. Na portáli Scribd má už cez stotisíc videní. V duchu tejto správy dostáva krok Facebooku – spustenie FB Newswire v spolupráci so Storyful – oveľa väčší význam.
Facebook chce ponúkať novinárom a redakciám viac relevantného obsahu, ktorý by mohli využívať pri svojej práci. Aj z toho dôvodu ohlásil koncom apríla vznik FB Newswire – novú platformu na zdieľanie najaktuálnejších správ. Spolupracovať na tomto projekte budú odborníci na „social news“ agentúry zvanej Storyful.
Fotky z nepokojov na Ukrajine alebo video zo smartfónov tých, čo prežili nehodu trajektu v Južnej Kórei – to sú informácie, ktoré človek nezíska inak ako od priamych účastníkov udalosti. Klasické novinárske domy nemajú kapacity, aby dokázali pokryť všetko, čo sa vo svete deje. V dobe sociálnych sietí ako Youtube, Twitter či Facebook však takýto obsah nie je problém zdieľať, a teda nie je ani problém k nemu sa dostať. V prípade, samozrejme, ak o ňom ako novinár viete a viete si ho overiť. To už je namáhavejšie a najmä časovo náročnejšie, takže kým si fakty overíte, už môže byť po aktuálnosti.
Práve preto je ohlásenie FB Newswire, ale najmä existencia projektu Storyful, v oblasti spravodajstva skutočným krokom vpred. Odteraz sa dostanete k overeným a aktuálnym informáciám bez problémov práve cez stránku FB Newswire. Alebo ju môžete obísť a priamo skúsiť spoluprácu so Storyful.
Agentúra Storyful bola založená ešte v roku 2010 so sídlom v Dubline. V roku 2013 ju odkúpil News Corp, za ktorým stojí mediálny magnát Rupert Murdoch. Na čele tímu aj celej spoločnosti Storyful je CEO Mark Little. Celý tím pozostáva z veľkého množstva novinárov, editorov či reportérov. Spolu je v ňom 38 ľudí, čo môže byť skutočne zárukou kvality.
Ich hlavným cieľom je informácie vyhľadávať, overovať, získavať autorské povolenie, a potom zhromažďovať a posúvať ďalej. Častokrát je to až práca detektíva. Stačí si pozrieť niektoré prípadové štúdie, ktoré majú uvedené na webe. Keď chceli overiť a získať práva na Youtube video, prešli cez troch ľudí a viaceré stránky až sa dostali ku konkrétnej osobe. Celý proces trval 40-60 minút.
Robert Thomson, výkonný riaditeľ News Corp, pre The Guardian povedal: “Storyful vnáša tradičné novinárske hodnoty do súčasného videa, pričom oddeľuje to podstatné od povrchného a skutočné od falošného.“
Storyful je skutočne jedinečný projekt, ktorý posúva novinárčinu do novej éry 21. storočia. V časoch, keď klasické noviny padajú a hľadajú spôsoby ako sa udržať na trhu a zostať pre čitateľa zaujímavé (či už prostredníctvom platenia za obsah ako je napríklad Piano Media alebo súhrnom aktuálnych udalostí na webe, a analytikou a hlbším zameraním na tému v tlačenej verzii), zakladateľ Storyful a ľudia okolo neho pochopili, kadiaľ vedie cesta.
Facebook potrebuje inovovať a prinášať užívateľom to, čo ich na tejto sociálnej sieti udrží. Preto bola dohoda na spolupráci so Storyful možno až nevyhnutným krokom smerom k zatraktívneniu toho, čo na sociálnej sieti užvateľlia nájdu. Ako Facebook vo svojom vyhlásení uvádza, médiá a novinári sa stali integrálnou súčasťou tejto sociálnej siete, preto je dôležité udržať si ich záujem a pozornosť. Myslím si, že týmto krokom sa to Facebooku darí.
Celú správu novín New York Times nájdete na tu.
Zdroj: blog.cirrusmedia.com.au, onmedia.dw-akademie.de, thegetsmartblog.com