Ako (ne)začať svoj pra­cov­ný deň

Alexandra Dulaková / 22. novembra 2015 / Lifehacking

Fakt, že je dnes pon­de­lok, je veľ­kým pred­po­kla­dom toho, že tie­to rady pad­nú na úrod­nú pôdu. Naše rána sú totiž chví­le, kto­ré urču­jú sme­ro­va­nie celé­ho dňa. A keď­že žia­den deň nech­ce­me pre­már­niť zby­toč­ným nega­ti­viz­mom, podráž­de­ním a níz­kou pro­duk­ti­vi­tou, posvie­ti­li sme si na desať základ­ný­ch chýb, kto­ré ráno robí­me a kto­ré nám náš cen­ný čas môžu zásad­ne zne­hod­no­tiť.

 

1. Meškanie do práce

Posteľ býva ráno tým najkrajším miestom na zemi a opustiť ju priam utrpením, no v tvojom najlepšom záujme by si sa to mal naučiť a to z veľmi prozaického dôvodu - nadriadení oneskorených zamestnancov vôbec nemajú radi. Na týchto zamestnancov sa zvyknú pozerať horšie a od toho odvádzajú aj svoje hodnotenia, odmeny a prípadné povýšenia. Dokonca je v tomto prípade irelevantné, či si meškajúci zamestnanci svoje resty vynahrázdajú po pracovnej dobe a v práci ostávajú dlhšie. Inak povedané, ak chceš mať na pracovisku dobré vzťahy s ľuďmi, ktorí toho môžu veľa ovplyvniť, treba chodiť načas.

 

 

2. Okamžité pitie kávy

Rýchla dávka kofeínu býva často naším každodenným rituálom, ktorý so železnou pravidelnosťou opakujeme krátko po zobudení - niekedy možno aj pred raňajkami. Odhliadnuc od toho, že káva na lačný žalúdok je úplná katastrofa, vedci odporúčajú kávu piť až po 9:30, čo je vo väčšine prípadov až po príchode do práce. Je to najmä preto, že telo si produkuje aj svoj vlastný druh "kofeínu", a síce kortizol, ktorý v nás reguluje stres. Konzumáciou kofeínu si jeho prirodzenú produkciu znižujeme a tým pádom si na kávu ešte viac navykáme. Kofeín skutočne potrebujeme až vtedy, keď sa hodnoty kortizulu znižujú, čo je práve okolo 9:30 ráno. Možno by preto bolo fajn vyhodnotiť, či kávu skoro ráno naozaj potrebuješ, alebo či ide len o opakovaním podmienený zvyk. V tom prípade by bolo lepšie ho posunúť na neskôr.    

 

 

3. Nezdravenie kolegov

Práca nebýva je len o individualizme, keďže väčšinou zvykneme fungovať v kolektívoch. Atmosféra, ktorá medzi zamestnancami panuje, dokáže do veľkej miery ovplyvniť pracovné nasadenie a konečný výkon. Už len taká maličkosť, ako stručné pozdravenie a opýtanie sa na deň, poprípade na predošlý večer, dokáže spôsobiť zásadný rozdiel. Ak si v tíme lídrom, záujem o kontakt so zamestnancami je dôkazom tvojej kompetencie a pozitívneho ľudského prítupu. V prípade, že zastávaš len radovú pozíciu, ťa asiociálny prístup ku kolegom môže odcudziť a vytvoriť medzi vami bariéry, ktorú ostatní nebudú chcieť/mať chuť prekonávať. 

 

4. Odpisovanie na každý jeden e-mail

Na začiatku dňa mávame často nutkanie aspoň chvíľu prokrastinovať a mechanické odpovedanie na e-maily sa javí ako tá ideálna aktivita. Múdrejšie však je maily akurát prebehnúť, odpovedať na tie urgentné a tie menej dôležité si nechať na neskôr, keďže na ne nepotrebujeme plné nasadenie. Je to vraj ten typ aktivity, pri ktorom máme mylný pociť, že niečo robíme, no pritom je to dojem mylný.

 

5. Púšťanie sa do práce bez rozvrhu

Väčšine ľudí viac než voľná ruka počas pracovnej doby vyhovuje rozvrh s jasnejšími kontúrami, a veľa úspešných ľudí, ako aj couchov, odporúča vopred si vytvoriť si zoznam s úlohami, ktoré je počas dňa treba splniť. Začať treba s najnevyhnutnejšími povinnosťami a deň môžeš zároveň ukončiť s tými menej významnými. Dôležité je, aby si sa počas dňa neocitol v tzv. pracovnom vákuu, kde nebudeš mať jasno v tom, čo treba urobiť, do čoho ďalej pichnúť a nakoniec skončíš pri prokrastinácii. Na trhu je obrovské množstvo multifunkčných kalendárov a plánovačov, ktoré ti s týmto môžu zásadne pomôcť, aby ťa počas dňa náhodou nezaskočila ani nuda, ani stretnutie, na ktoré si kvôli nedostatku disciplíny úplne zabudol. Pretože práca bez rozvrhu, to je väčšinou ako skladanie IKEA nábytku bez manuálu. 

 

 

6. Venovanie sa jednoduchým úlohám ako prvým

Prečo je toto chybným krokom snáď ani netreba vysvetľovať. Je všeobecne známe, že spolu s pracovným časom ubúda aj energia a chuť do práce, takže je vždy lepšie zahrýzť sa do toho najnáročnejšieho hneď zrána, než neodkladné povinnosti celý deň posúvať a nakoniec ich buď nestihnúť, alebo na ich zvládnutie nemať silu.  

 

7. Multitasking

Multitasking je vraj výsadou žien, ale odborníci sa zhodujú, že snaha zvládnuť tisíc vecí naraz len zriedka končí úspešne a kvalitne, bez ohľadu na pohlavie. Funguje to zrejme len v situáciach, v ktorých nemáme na výber, zato ak je jediným hnacím motorom zdanie, že máme neskutočne veľké množstvo energie a zvládneme všetko, možno by bolo múdrejšie ubrať z plynu. Jednoducho, radšej treba urobiť jedinú vec poriadne ako tisíc vecí naraz a nič nedotiahnuť z nich do cieľa. Aspoň prvých pár desiatok minút sa snaž sústrediť výlučne na jednu vec, samozrejme aj s ohľadom na to, čo presne máš na pláne. 

 

 

8. Zamestnávanie sa negatívnymi myšlienkami

Na efektívne odlišovanie medzi podstatným a nepodstatným (a následným vypustením z hlavy) sú vraj experti muži, ale rada platí pre všetkých. To najhoršie, čo pre svoju prácu môžeme urobiť, je preniesť si do nej negatívne myšlienky a zážitky zo súkromia. Či už ide o vstávanie ľavou nohou, hádku s kamarátom/polovičkou, alebo zápchu na ceste do práce, v práci sa nad týmito zážitkami netreba pozastavovať a zamýšľať. Ideálne by bolo vytvoriť si v hlave pomyselné regále, do ktorých nepotrebné myšlienky na dobu práce odložíme a venovať sa im budeme poprípade až po nej. Iste, nie je to jednoduché cvičenia a rovnako ako všetko, čo stojí za to, chce to čas a tréning.

 

9. Práca bez rutiny 

Rutina môže byť ubíjajúca, v práci ale napĺňa významnú úlohu, a síce odpútava pozornosť od vecí, ktoré nie sú dôležité a ktoré by nás len vyrušovali. Ak sa budeš v určenom čase sústrediť na vopred stanovené úlohy a aktivity, časom tento proces zautomatizuješ a tvoje telo sa bude vedieť sústrediť len na prácu, ktorú musí nevyhnutne vykonať, vďaka čomu ju dokončíš rýchlejšie, lepšie a v konečnom dôsledku ti ostane viac času aj na veci, ktoré by ťa pri uvoľnenom spôsobe práce len rozptyľovali. Je to triumf na všetkých frontoch.   

 

9. Ranné mítingy

V istých prípadoch sú doslova nevyhnutné, väčšinou však môže ísť o stratu drahocenného ranného času, počas ktorého sú naše kognitívne schopnosti nastavené na maximum, a teda by sa mali sústrediť len na tie najdôležitejšie veci. Ak nimi nie je míting, je lepšie ho presunúť na poobedie, keď pre nás nebude stratou času, a keď zamestnancov neunudí k smrti ešte pred začiatkom ich práce. 

 

Zdroj: Business Insider 

Pridať komentár (0)