Ako sa Uber vypracoval z nováčika na najúspešnejší startup sveta

Alexandra Dulaková / 14. septembra 2015 / Biznis

Uber je dnes notoricky známym svetovým pojmom s hodnotou vyše 50 miliárd dolárov. Aj keď ho mnoho ľudí oceňuje pre to, do akej miery zjednodušil a zlacnil taxíkovú dopravu, práve klasické taxi služby ho z toho istého dôvodu nenávidia. Spôsobil vo svojej brandži celosvetovú revolúciu a nevyhol sa preto ani protestom, napadnutiam, či žalobám. Ako sa vlastne tento revolučný koncept zmenil na skutočnosť a čo všetko ho na tejto ceste neminulo?

 

Všetko sa to oficiálne začalo pred piatimi rokmi, keď v San Franciscu na čele s Travisom Kalanickom vzniklo prepojenie medzi taxislužbami a tzv. „black car service“, do ktorej sa zaraďujú najmä luxusné limuzíny pre tých vyvolených. Je zvykom, že za podobné služby sa patrične pripláca. Startup vtedy niesol názov UberCab. Ale skutočné začiatky treba hľadať ešte o dvanásť rokov skôr.

 

Konkrétne v roku 1998. Vtedy odišiel dnes už známy CEO Travis Kalanick z University of California aby sa zapojil do startupu Scour. Ten sa zameriaval na vyhľadávanie informácií v časoch, keď ešte Google nebol celosvetovým gigantom, a za Travisovej prítomnosti sa mu podarilo získať pár lukratívnych investičných injekcií. Lenže ani to im dlhodobo nepomohlo a po niekoľkých žalobách za porušenie autorských práv v hodnote 250 miliárd dolárov v roku 2000 firma vyhlásila bankrot.

 

Travis Kalanick a Garret Camp 

 

Keď v roku 2001 Travis založil spoločnosť RedSwoosh, bol to z jeho strany akt pomsty voči tým, ktorí v minulosti zažalovali Scour a tým ho zničili. Teraz boli vďaka RedSwoosh Travisovi zákazníci. No ani táto práca ho nebavila večne, a tak ju v roku 2007 predal za 23 miliónov dolárov, čím sa sám stal milionárom. To mu umožnilo robiť veľké veci.

 

O rok neskôr načrtol počas technologickej LeWeb konferencie svoj prvý koncept Uberu. Pôvodne chcel touto službou znížiť ceny spomínaných „black car services“ prostredníctvom mobilu. Nešlo teda ešte o Uber, ako ho poznáme dnes.

 

Keď sa písal rok 2009, uzrel startup s menom UberCab konečne svetlo sveta. Zatiaľ to však boli len vývojové fázy nesprístupnené verejnosti. Travis Kalanick nebol celkom tvorcom, zastupoval rolu hlavného poradcu. Významnú rolu zohrali aj Garret Camp, Oscar Salazar a Conrad Whelan. Pomocou internetu a sociálnych sietí sa dopracovali aj k Ryanovi Gravesovi, ktorý sa neskôr stal CEO spoločnosti. Travis zverejnil tweet, v ktorom hľadal nových šikovných ľudí do rýchlo rastúceho tímu. Ryan naň odpovedal a tým sa medzi nimi dali veci do pohybu.

 

Garret Camp, co-founder

 

Výhody a nevýhody Uberu mohol svet okúsiť až v júni 2010, kedy ho uviedli na trh v San Franciscu. Rýchlo sa etabloval do každodenného života miestnych, a to aj napriek tomu, že stál o polovicu viac než bežné taxislužby. Ľuďom sa zrejme naozaj páčil koncept objednávania si odvozu cez mobil a obchádzania platenia v hotovosti. Do októbra UberCab vyzbieral 1,25 miliardy dolárov v seede fundingu a v decembri na pozíciu CEO zasadol Travis Kalanick, čím nahradil Ryana Gravesa a urobil z neho manažéra. Ani jeden sa na dohodu nesťažuje a tvrdia, že prebehla kamarátsky. 

 

Ryan Graves

 

Uber onedlho čakali veľkolepé zmeny. Na začiatku roka 2011 mal už hodnotu 60 miliónov dolárov a zbierali peniaze od investorov, kade chodili. Zrejme preto nabrali odvahu na expandovanie a v máji toho istého roku zahájili prevádzku aj v New Yorku. Dnes predstavuje NY jeden z jeho najväčších ziskov a denne sa tam cez Uber odvezie 82,000 ľudí. Na konci roku videli predstavitelia, že môžu zájsť ešte ďalej a rozhodli sa pre zahraničie – konkrétne Paríž. Investície sa hrnuli od mien ako Jeff Bezos z Amazonu, či Goldman Sachs.

 

V júli 2012 firma svetu predstavila Uber X, nízkonákladovú službu toho istého druhu, ktorá ale nefunguje na princípe „black car service“ a namiesto toho ľudí rozváža na dostupnejších vozoch, ako napríklad na ekologickom Priuse. Ceny tohto produktu sú až o 35 percent nižšie než ceny bežného Uberu. Ale aj tie sa onedlho znížili, pretože v San Franciscu vznikol Lyft a stal sa ich hlavnou konkurenciou. Začal sa medzi nimi boj o najvýhodnejšiu taxislužbu.

 

O rok neskôr Uber expandoval už aj do Afriky a jeho hodnota po injekcii od Google Ventures dosiahla 3,76 miliárd dolárov. Posilnení svojim rastom sa predstavitelia rozhodli na Manhattane vytvoriť bicyklovú donášku UberRUSH. V júli 2014 dokonca vstúpili aj na čínsky trh a ten sa teraz javí ako ich najsľubnejšia destinácia. Čína sa preukázala nielen ako skvelý zákazník, ale aj ako investor. Čínsky mobilový vyhľadávač Baidu do Uberu ivnvestoval 600 miliónov dolárov.

 

 

V tom istom roku začal vo veľkom fungovať aj UberPOOL, vďaka ktorému si účet v taxíku pasažieri môžu medzi sebou rozdeliť, poprípade sa spolu len zviesť, ak idú tým istým smerom. Nasledovala donášková služba v Hong Kongu menom UberCARGO a neskôr aj UberEATS. V rámci New Yorku, Chicaga, LA a Barcelony vám Uber za kátky čas dovezie už aj jedlo.

 

 

 

V roku 2015 Uber kupuje mapový startup deCarta, čo je vlastne jeho prvou podobnou investíciou. Odhaduje sa, že sa tým chceli dištancovať od Google Maps. V máji tohto roku začal Uber vo veľkom podporovať vývoj samoriadiacich áut, čím svetu jasne naznačil, že by sa týmto smerom v budúcnosti rád vydali. Dôvod? Cena. Vraj ak sú služby Uberu drahé, je to len preto, lebo časť ceny ide aj na účet vodiča. Bez vodičov by sa cena zredukovala. Čo na to vodiči? Nadšení neboli, ale ani to sa nestalo prvý krát.

 

 

Po celom svete majú zamestnanci bežných taxislužieb Uber už dlho v zuboch. Vo Francúzsku kvôli nemu taxikári dokonca protestovali – aké francúzske. Bohužiaľ neostalo len pri protestoch, pár vodičov, o ktorých si mysleli, že pracujú pre Uber, dokonca napadli a zranili. Ani na domácej pôde to nemali najľahšie, pretože na základe trestného oznámenia ich zamestnankyne Kalifornská pracovná komisia rozhodla, že zamestnanci Uberu nie sú len nejakí vodiči „na dohodu“, z čoho pre nich vyplývajú úplne iné podmienky. Toto rozhodnutie spochybnilo celý zaužívaný biznis model. Niet divu, že sa svojich zamestnancov Uber chce celkom zbaviť. Nebolo by to až také prekvapivé – revolučnými konaniami a službami sú predsa známi.

 

Od minulého mesiaca máme Uber aj v Bratislave a zatiaľ sa oproti iným službám preukazuje ako výhodnejší a celkovo ako spoľahlivý a pohodlný. Ak si ho ešte nevyskúšal, stiahni si aplikáciu a zaregistruj sa.

 

 

Zdroj: Business Insider

Pridať komentár (0)