Ako sa Uberu darí na Slovensku – Pohľad vodičov a zákazníkov

  • Appku Uber máme na Slovensku od augusta a stihla už spôsobiť celkom veľký rozruch. Vyšetruje ju Európska komisia, v Bratislave proti nej hromadne štrajkovali taxikári, no zároveň sa v našom hlavnom meste teší aj čoraz väčšej popularite. Porozprávali sme sa s vodičmi aj pasažiermi, aby sme zistili, prečo sa tento kalifornský zázrak pomaly ale isto rozpína aj u nás.
image_1446978202.jpeg
  • Appku Uber máme na Slovensku od augusta a stihla už spôsobiť celkom veľký rozruch. Vyšetruje ju Európska komisia, v Bratislave proti nej hromadne štrajkovali taxikári, no zároveň sa v našom hlavnom meste teší aj čoraz väčšej popularite. Porozprávali sme sa s vodičmi aj pasažiermi, aby sme zistili, prečo sa tento kalifornský zázrak pomaly ale isto rozpína aj u nás.

 

Čo sa týka argumentov proti Uberu, sú väčšinou o tom istom. Zatiaľ čo bežní taxikári svojej službe musia odovzdávať zásadnú časť výnosu, vybavovať si rôzne licencie, poistky, poprípade požičiavať auto a podstupovať psychologické testy, vodiči Uberu to majú oveľa jednoduchšie. Licencie si vybavovať nemusia a vďaka tomu obchádzajú mnohé papierovačky, vybavovačky, no najmä – poplatky. Z toho prirodzene pramenia aj nižšie ceny, ktoré si Uber môže dovoliť ponúkať, a ktoré bežné taxi služby stavajú do nepríjemnej pozície.

 

 

Lacnejšia konkurencia ich pripraví o zákazníkov, pokiaľ sa teda nerozhodnú situácii prispôsobiť a ceny rovnako neznížiť. Taxikári sa však sťažujú, že to je pri ich už beztak biedne platy príšerná vidina. Vodiči Uberu jednoducho zarábajú viac. Na problém si sľúbila posvietiť naša vláda, ako aj Európska komisia, ktorá vyšetrí, či vodiči Uberu, ako aj samotná spoločnosť, postupujú v súlade so zákonmi. Keďže aplikácia Uber postupuje v každom členskom štáte Únie za rovnakých podmienok, je súčasťou fenoménu zdieľanej ekonomiky, preto k nemu musí Komisia pristupovať ako k celoeurópskej záležitosti.  

 

Zatiaľ čo sa taxikári naťahujú so zákonmi, Uber si získava čoraz väčšiu fanúšikovskú základňu. Sú bezkonkurenčne lacnejší než drvivá väčšina bežných taxislužieb a pravidelne svojich zákazníkov zásobujú zaujímavými akciami. Ak ste Uber niekomu odporučili, dostali ste zľavu, on rovno jazdu zadarmo. Nechýbajú ani úsmevné akcie, ako možnosť objednať si spolu s taxíkom na pätnásť minút pätnásť mačiatok na hranie, či služba taxi lode na Dunaji. Prvé tri dni dokonca Uber vozidlá jazdili úplne zadarmo, aby si získali čo najväčšiu pozornosť a prilákali ľudí, ktorých bežné taxislužby z rôznych dôvodov omrzeli. Týka sa to najmä mladých a technicky zdatných ľudí, ktorí sú nielen nadšení z možnosti zaplatiť menej, ale aj zvyknutí na aktívne prepojenie bežného života so smartphonom a internetom

 

 

Uber šikovne pracuje s obomi a zjednodušuje tak svojim zákazníkom bežný život. Aj keď sa na konci septembra organizoval veľký taxikársky štrajk, počas ktorého sa niekoľko stoviek taxíkov vybralo na hlavné bratislavské ťahy a na niekoľko hodín protestne skomplikovali dopravu, zdá sa, že priaznivci americkej aplikácie si stoja za svojím. Jej výhody sú nepriehľadnuteľné. Naši taxikári boli pritom ešte mierni – inde pri prostestoch vodiči prevracali autá, spôsobovali požiare a vyvolávali fyzické potýčky. 

 

 

 

Medzi opýtanými užívateľmi Uberu sa nenašiel nikto, kto by popieral nasledovné: Uber je praktický, prehľadný a vychádza v ústrety najmä zákazníkovi, čo je, koniec koncov, pointou podobných služieb. Tu sú niektoré z faktorov, ktoré ľudí presvedčili, aby prešli na služby Uberu:

 

„Ak som na novom mieste, ktoré nepoznám, nehrozí, že ma vodič povláči po celom meste len preto, aby na mne zarobil. Celú trasu mám pred sebou na telefóne.“ Peter (21), Študent, Bratislava

 

„Uberu nemusím vysvetľovať, kde stojím, ako ma nájdu, kde majú zastať… Vďaka lokalizácii to presne vidia a vedia sa podľa toho aj zariadiť.“ Anonym

 

„Najmä pri víkendových akciách nemusím dávať pozor, aby mi ostala hotovosť na taxík, poprípade sa naťahovať s drobnými, pretože všetko riešim cez bankovú kartu. V podstate pri sebe musím mať len telefón a nič viac.“ Martin (19), Študent, Bratislava 

 

„Uber mi pošle sms-ku, keď dorazí, čo väčšina bežných taxíkov nerobí. Okrem toho mi aj ukáže profil vodiča a jeho hodnotenie, a aj keď to samozrejme nemôže úplne vylúčiť možnosť, že ide o nejakého blázna alebo úchyla, predsa len sa takto cítim bezpečnejšie. A taxík vždy môžem odmietnuť, s tým, že Uber mi za to nič neúčtuje.“ Anna (25), Bratislava

 

„Viem presne za čo a koľko platím, a platím najmä menej.“ Anonym

 

„Uber funguje medzinárodne a je spoľahlivý, takže keď som na novom mieste, kde ho tiež používajú, nemusím riešiť hľadanie novej taxislužby, tŕpnuť, či mi ako turistovi nenaúčtujú trojnásobok ceny, poprípade či je bezpečná… Všade platia tie isté pravidlá a mne stačí mať nainštalovanú jedinú aplikáciu.“ Tomáš (28), Freelancer

 

 

Čo sa týka vodičov Uberu, voľba začať s touto prácou bola tiež motivovaná jasnými dôvodmi: lepší zárobok, menej papierovačiek, flexibilná pracovná doba. Uber je pre mnohých spôsobom privyrobenia si a medzi týchto ľudí patria rovnako študenti, ako aj menší podnikatelia, či úplne bežní ľudia, ktorí cez deň trávia čas v práci a neskôr si sadnú za volant. Na zamestnanie potrebujú Uberu odovzdať čistý záznam z registra trestov a záznam o vodičských priesupkoch, papiere k autu a ak ich Uber schváli, možu okamžite začať. 

 

„Jazdím pre Uber už dva týždne, pričom ma čaká ešte jedno kolo formálnych podpisovačiek u nich v kancelárii, ale zatiaľ na mňa ešte nemali čas. Čo sa týka platenia, Uber každému vodičovi ponúka okrem bežného platu aj možnosť bonusov, v prípade, že za mesiac odvezie aspoň 40 klientov. Ja som si zatiaľ stihol zarobiť 240 eur a bonus bol v mojom prípade 60 eur. Ak vodiči počet povinných jázd nesplnia, zarobia si za mesiac asi 100 eur. Medzi „povinné“ jazdy patria aj dve nočné, keďže vtedy to v našom fachu najviac žije. Cez deň to je zatiaľ trochu mŕtve.“ Študent FEI (22)

 

„Prejsť na Uber som sa rozhodol po tom, čo som pri inej taxislužbe za mesiac pri normálnom výkone zarobil len 50 eur. Nebolo klientov. Bolo to strašne málo a väčšinu malého zárobku mi samozrejme strhla taxislužba. Takto zarábam podstatne viac a som spokojný, nemusím riešiť toľko vecí.“ Peter (27)

 

„V Uberi sedia úplne bežní vodiči, ľudia ako ty alebo ja, takže aj pocit ísť s Uberom je celkom iný, ako pri normálnom taxíku. Je to uvoľnenejšie. Ja som študent a popri tom si niekedy idem takto privyrobiť. Sadnem do auta a idem si zajazdiť.“ Študent FIT (21)

 

Ľudia, ktorí prešli na Uber, zároveň ostatným taxislužbám odkazujú jediné – píše sa rok 2015 a my chceme veci riešiť jednoducho, efektívne a lacne. „Ak sa vodičom ich podmienky nepáčia, môžu predsa vždy prejsť na Uber a zarobiť si viac,“ zhrnul názory viacerých jeden z oslovených zákazníkov. „Uber vodiči všade na svete zarábajú aspoň toľko čo vodiči všetkých ostatných taxislužieb, takže pokiaľ majú vlastné auto, nie je o čom. Ak nie, môžu si nejaké auto zohnať za pár tisíc a za pol roka práce pre Uber ho majú splatené.“

 

 

Pre zamestnanca Uberu neexistuje fixná pracovná doba – stačí zapnúť aplikáciu a može jazdiť, napríklad po práci, alebo vo svojom voľnom čase. Potenciálni zákazníci si z im najbližších áut môžu vybrať a keďže Uber taxíkov zatiaľ po Bratislave nejazdí až tak veľa, boj o zákazníkov sa nekoná. Skôr naopak, väčšinou sú to zákazníci, ktorí majú problém zohnať voľný Uber, v čom sa skrýva zatiaľ ich najväčší nedostatok. Ďalší je možno len to, že na objednanie taxíka treba internet v mobile, ktorý nie každý má. Ale pokiaľ bude jeho kariéra v Bratislave pokračovať tak ako doteraz, počet áut sa iste zvýši a počet ľudí, ktorý internet v mobile má, sa už zvyšuje. Bude viac vodičov aj viac zákazníkov.

 

Uber vraj v Bratislave nekončí – je to jedno z 300 miest, kde Uber funguje, a ak sa osvedčí, spoločnosť chce expandovať ďalej. Ak sa, na druhej strane, neosvedčí, stane sa pravdepodobne to isté, čomu boli nedávno svedkami obyvatelia Hamburgu, Franfurtu a Düsseldorfu. Z týchto miest sa služba stiahla po tom, čo Frankfurtský súd rozhodol, že vodiči Uberu si v Nemecku budú musieť zadovážiť tie isté licencie ako všetci ostatní taxikári. Uber sľubuje, že je to len dočasné riešenie a medzitým v prevádzke pokračuje aspoň v Berlíne a Mníchove.

 

Nemecko ale ani zďaleka nie je prvou krajinou, ktorá sa proti službe búri. Vo Francúzsku taxikári – ako je pre krajinu bežné – viackrát oduševnene štrajkovali, čo vyústilo až do zatknutia dvoch francúzskych predstaviteľov Uberu. V Taliansku sa súd vyjadril, že Uber pre ostatné taxi služby predstavuje neférovú konkurenciu a zo Španielska sa aplikácia dokonca stiahla úplne. Podľa ustanovania súdu nefungovala v súlade s miestnymi zákonmi. Čo Uber čaká na slovenskej scéne je zatiaľ otázne a závisí to od vyhodnotenia slovenských súdov aj Európskej komisie, ako aj od záujmu zákazníkov. Isté však je, že oba tábory majú veľmi presvedčivé argumenty, za ktorými sú odhodlané si stáť.

 

V druhej časti článku sa pozrieme názory taxikárov a samotných Taxi služieb. Uvidíme, či je všetko také ružové aj z ich pohľadu.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá