Ako sa z Mercedesu G stalo auto slovenskej Mafie a Barbie auto zvyšujúce spoločenský status

  • Mercedes G, ktorému mnohí nepovedia inak ako Géčko bolo pôvodne navrnuté ako armádny špeciál, úžitkový stroj a nezastaviteľný off-road
  • Táto legenda je na trhu už neuveriteľných 40. rokov, za tento čas prešla obrovskou premenou
  • Vo finále sa G-Wagen stal niečím, čím na začiatku celkom určite nebol
Facebook/Mercedes-Benz G-Class, Facebook/DazzledCarsArabia
  • Mercedes G, ktorému mnohí nepovedia inak ako Géčko bolo pôvodne navrnuté ako armádny špeciál, úžitkový stroj a nezastaviteľný off-road
  • Táto legenda je na trhu už neuveriteľných 40. rokov, za tento čas prešla obrovskou premenou
  • Vo finále sa G-Wagen stal niečím, čím na začiatku celkom určite nebol

Géčko bolo kráľovské želanie 

Na začiatku celého toho terénneho dobrodružstva bolo želanie iránskeho kráľa, ktorý chcel vyzbrojiť svoju armádu  terénnymi autami od Mercedesu

Takzvaný Šáh bol váženým zákazníkom a tiež akcionárom automobilky, takže jeho želanie bolo pre manažérov automobilky rozkazom. Aj keď dovtedy automobilka vyrábala čisto luxusné autá, nič sa nedalo robiť, pustili sa do stavby úžitkovej štvorkolky. Cieľom bolo postaviť najlepšie terénne auto na svete. To znamenalo poraziť aj také pojmy ako Jeep CJ, Defender od Land Roveru či Land Cruiser od Toyoty.

Mercedes zvolil ako základ rámový podvozok s tuhými nápravami, jedinou oblou časťou boli výrezy pre guľatá predné svetlá. Hlavnou výhodou Mercedesu boli okrem neobyčajne pevnej konštrukcie, vinutých pružín a kotúčových bŕzd vo všetkých rohoch predovšetkým tri uzamykateľné diferenciály – stredové, zadné i predné. 

Vďaka tomu všetky štyri kolesá dostali z terénu aj posledné zvyšky trakcie. Automobilka si v tom čase zrovna nepotrpela na zbytočnú okázalosť, novinka preto dostala jednoduché meno „Geländewagen“ (v preklade jednoducho terénne auto), skrátene G-Wagen, z ktorého sa neskôr stala trieda G.

G-Wagen existoval v trojdverovej a päťdverovej verzii, no v ponuke bola aj otvorená verzia s plátenou karosériou.  Pomenovanie kabrio by konštruktérov asi urazilo. 

Ako pohon si si mohol zvoliť lenivý benzínový motor (štvorvalce 2,0 a 2,3 l alebo šesťvalec 2,8 l), alebo ešte lenivejší diesel (štvorvalec 2,4 l alebo päťvalce 2,5 a 3,0 l).

A hoci Mercedes auto skonštruoval a dodával diely, ručnú výrobu realizovala rakúska firma Steyer-Puch v továrni v Grazi. Produkcia odštarovala v roku 1979. Naskytol sa však jeden vážny problém, chýbali zákazníci.

Našťastie bolo Géčko tak podareným produktom, že si zákazníkov našlo samo – postupne sa dostalo do výzbroje desiatok armád celého sveta a Mercedes sa musel dokonca zaviazať NATO, že ich neprestane vyrábať do roku 2025.

Status auto 

Neprehliadnuteľné Géčko si čoraz častejšie zaobstarávali aj súkromníci. Tí nepotrebovali off-road na zdolávanie terénu, častokrát skôr túžili po pozornosti.

Predovšetkým kvôli nim Mercedes svojej Géčko neustále vylepšoval a civilizoval. V roku 1981 už dostalo klimatizáciu a automatickú prevodovku, rok nato pohodlnejšie sedadlá, alebo širšie pneumatiky. V roku 1987 dokonca pribudli elektrické okná a neskôr aj ABS, drevené obloženie, či elektronicky uzamykateľné diferenciály. A potom to s Géčkom začalo ísť dole vodou.

90. roky a Pitovci

V 90. rokoch sa totiž definitívne zmenilo zameranie Géčka – stávalo sa symbolom luxusu a okázalosti. Pracovných verzií sa predávalo stále menej a menej, naopak darilo sa civilným kúskom, ktoré vlastnili vodiči, známi z bulvárnych novín.

Géčka si obľúbila aj slovenská mafia, veľkými fanúšikmi tohto modelu boli napríklad Piťovci. Ako informuje portál Aktuality.sk „Géčka“ Piťovcov sa objavili aj v klipe raperov z Kontrafaktu k pesničke Moji ľudia.

Géčko sa tak postupom času dostalo do rúk mužov, ktorí o off-road jazde čítali len v časopisoch, alebo vodičkám, ktoré si chceli model auta zladiť s kabelkou.

Toto smerovanie v roku 2004 potvrdil aj bláznivý AMG variant, ktorý mal 500 koní a kompresorovým V8 (G55 AMG), ktorý neskôr nahradila 544 koňová verzia G63 AMG doplnená 612 koňovou dvanásťvalcový G65 AMG. Konštruktérsky úlet vyvrcholilo verziami G63 AMG 6×6 2 , G500 4×4 2 a Maybach G650 Landaulet.

Mercedes musel Géčko neustále obohacovať o nové a nové prvky vyžadované rozmarnými zákazníkmi. Vojenská legenda tak ako šibnutím čarovného prútika začala pripomínať karikatúru seba samého. 

Slovenské cesty najnovšie „obohatila“ o nevšedný model G, jedna z najpopulárnejších influenceriek v našej krajine. Zuzana Plačková si nakonfikurovala Géčko za viac ako 151 000 eur, zahalené v Barbie ružovej farbe. Čakala naň 10 mesiacov.

View this post on Instagram

10 mesiacov čakania sa myslím oplatilo 🙏😍Neskutočný pocit splniť si svoj materiálny životný sen 🙏Toľko sĺz šťastia som ešte asi nikdy za nič materiálne nedala ❤️Každopádne chcem sa nesmierne poďakovať tebe @p_ferencz a @mercedesbenzds pretože bez vás by nebolo a nesplnila by som si tento sen 🙏 Ďakujem @p_ferencz za každú radu lebo hneď si videl že som debilka a v autách sa nevyznám 😂☝️Poradil si mi vysvetlil všetko ako má byť a tak isto to bolo aj pri @rene.rendy aute 🙏❤️Tebe @steevo_26 ďakujem za môj brabus ktorý som nehala zhotovenie na teba lebo ty si proste profík v tom čo robíš a veľmi ti ďakujem za tie naložené doplnky ❤️🙏 Samozrejme nemôžem vynechať tu dokonalú najkrajšiu a najlepšie spracovanú fóliu od @foliocarslovakia tu robotu Vám ešte pridám do story lebo to je extrémna tip top práca za ktorú taktiež ďakujem ❤️🙏 Proste stretla som ľudí ktorí mi naozaj s tým pomohli a nechceli na mne zarobiť ako väčšina ľudí ktorým som sa ozvala cenník bol hneď 2x tak veľký ako bežne lebo Plačková … Proste našla som ľudí ktorým budem zaviazana veľmi dlho za ich dobrotu ❤️🙏 ĎAKUJEM 🙏❤️ #ďakujem #mercedes #mercedesg #brabus

A post shared by Zuzana Strausz Plačková (@queen.plackova) on

O ponuku tohto modelu nie je núdza ani v slovenských autobazároch. G 500 4X4 2850G 500 SW LANG je tu v ponuke za 219 000 eur. AMG G 63 A/T si môžeš kúpiť za 210 000 eur, fosvoreskujúco zelený  500 4X4 2 BRABUS zase kúpiš za necelých 200 000 eur.

Aj keď Mercedes triedy G si prešiel naozaj turbolentnými časmi, nedá sa mu zobrať to, že ide o v skutku charizmatický model, ktorý má právo byť označené za legendu v off-roadu.

Článok bol pôvodne vydaný 4. júla 2020.

Zdroje: mercedes-benz.sk, gq.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá