Ako som zaro­bil 10 mili­ó­nov a skra­cho­val

James Altucher / 29. októbra 2014 / Lifehacking

Kedy­si bolo pre mňa 70 mili­ó­nov veľa peňa­zí. Aby som začal dob­re spá­vať, musel som vrá­tiť všet­ko do posled­né­ho cen­tu ľuďom, kto­rí mi dali svo­je úspo­ry.

 

Rozbehol som niečo ako fond. Ľudia mi dávali peniaze, a tie som potom investoval do iných fondov. Jediný háčik bol v tom, že som netušil, ktoré sú totálny podvod, a ktoré sú hodnoverné. Keď nad tým spätne rozmýšľam, o investície som prišiel pri deviatich až desiatich z dvanástich fondov.

Raz sa stalo, že jeden investičný manažér ukradol 10 miliónov dolárov zo svojho fondu, do ktorého som investoval (je to v záznamoch Federálnej komisie pre obchodovanie s cennými papiermi). Keď na to prišli, zaplatil pokutu 50 000 dolárov a zľahla sa po ňom zem. Teda, nie doslova, len ho nemôžem nájsť. Sme priateľmi na Facebooku, ale posledný status o tom, ako sedí na pláži, pridal pred piatimi rokmi.

Investori boli od zlosti celí bez seba, veď sme každý mesiac zarábali. Nechceli, aby som im vrátil ich vklady. Keď som im povedal, že im vrátim všetko aj s výnosmi, prekvapilo ich to tak, že mnohí nechceli, aby som si zobral poplatok.

V každom podnikaní, ktoré som rozbehol, som si udržal dobré vzťahy s investormi, dokonca aj v absolútnych prepadákoch. Tento raz mi to však nevyšlo. Hoci všetci zarobili, nikto so mnou ďalej nespolupracoval.

Keď neviete prísť na to, ako zarábate, treba zmenu.

Keď sa v roku 1998 na stredných školách vyučovalo vytváranie internetových stránok, predal som podnik na navrhovanie webov za 15 miliónov dolárov. Skoro všetky firmy, ktoré sa pohybovali v tejto oblasti, nemali o dva roky neskôr zákazky.

Zdalo sa mi, že v roku 2006 sa svetová ekonomika zbláznila. Vôbec som nerozumel, ako mi tie fondy vynášali. Radšej som svoje investície stiahol.

Potreboval som však nejakú prácu, pretože peniaze sa rýchlo míňali. V žiadnom prípade som nebol nejaký dobrodinec. Po celý čas som sa cítil príšerne. Myslel som, že som zlyhal na celej čiare. K tomu sa pridali ešte aj problémy v manželstve. Začnete sa hádať a skončíte tak, že váš žena vyhodí z auta uprostred ničoho.

Rozhodol som sa, že sa budem živiť tým, v čom sa vyznám, a čím som vždy dokázal zarobiť.

Mal som rád podnikanie spojené s webom. Jednu takú firmu som založil a predal. Mojou ďalšou záľubou boli financie, hoci sa mi v tejto oblasti príliš nedarilo.

Rozhodol som sa zrušiť fond.

Každým nasledujúcim krokom som sa približoval k úspechu. Ak by som vynechal čo i len jediný, celý plán by stroskotal. Nechcel som konať unáhlene, radšej som išiel na vec postupne.

  1. Premyslel som si, na čo sa webový portál zameria. Nechcel som na ňom zverejňovať novinky z oblastí financií. Chcel som sa zamerať na samotné financie, o ktorých by ľudia diskutovali a vytvorili by tak komunitu.
  2. Spísal som funkcie všetkých tlačidiel, ktoré som chcel mať na domovskej stránke a premyslel som obsah. Navrhol som ďalších 5 vrstiev portálu s popismi tlačidiel, obsahu a funkcií, ktoré sa zobrazia na jednotlivých stránkach.
  3. Potom som požiadal firmu v Indii, aby navrhla päť stránok portálu. Len návrh bez kódov. Stálo to 500 dolárov.
  4. Potenciálnemu distribučnému partnerovi (thestreet.com) som ukázal návrh a dohodli sme sa, že mi pomôžu prilákať užívateľov a na portál umiestnia reklamy za 50% vlastníctvo. Mali miliardu návštev za rok, tak som okamžite súhlasil. (No, nie tak celkom. Navrhol som im 3% vlastníctvo, no Tom si presadil 50%, a až potom som prikývol.) Za dokončenie portálu som indickej firme doplatil 2000 dolárov. Nápady, ako ho zlepšiť, ma doslova zavalili. Hoci sme spustili skúšobnú prevádzku pri verzii 1.0, naplno začal fungovať až o päť mesiacov pri verzii 5.0.
  5. Požiadal som priateľov, aby portál navštívili. Najskôr som vytvoril asi 700 falošných užívateľských účtov a sám som zadal asi 10 000 dát, aby sa dal hneď používať. Aby váš webový portál fungoval, pokojne zadávajte informácie manuálne. Pokiaľ očakávate milión návštev, je úplne normálne, že prvých 1000 používateľov predstavujete vy, aj keď je obsah generovaný na základe preferencií návštevníkov. Každý úspešný web, dokonca aj Google, Facebook alebo Twitter začínali tak, že ich portál používali priatelia a zlepšenia sa robili manuálne.
  6. Poprosil som priateľov, aby môj portál recenzovali na svojich blogoch. Písal som články, ktoré odkazovali na užitočné linky na portáli. Blogoval som na rôznych stránkach. Takto som prinútil ľudí, aby sa pozreli na môj web. Často počujem otázku: „Ako si sa zviditeľnil?“ Odpoveď sa nachádza v predchádzajúcich riadkoch. Nijak inak to nejde. Počítajte s tým, že keď rozbiehate webový portál, je najskôr považovaný za nedôveryhodný. Musíte preto prinútiť ľudí, aby preklikli z dôveryhodného webu na ten váš, a tak vybudujete dôveryhodnosť. Platí to pre všetky weby, či sa zaoberajú financiami, pozorovaním vtákov alebo chudnutím.
  7. Na portáli sa vytvorila komunita, prostredníctvom ktorej si mohli ľudia posielať správy a „stať sa priateľmi“. Fórum a systém Q&A vytvárali od spustenia 40% návštevnosti.
  8. Na každej stránke som mal reklamy, milión návštev za mesiac a žiadnych zamestnancov. Boli sme ziskoví. Po štyroch mesiacoch sme začali zarábať okolo 100 000 dolárov mesačne. Keďže som sa zľakol, že by sa podnikanie príliš rozrástlo, predal som portál takmer okamžite.

Mohol som použiť iné príklady, ako podnikanie s debetnými kartami alebo zásielkovú službu, ktoré som založil. Zapojil som sa do projektu psychiatrickej kliniky. Som členom predstavenstva vo firme s miliardovým obratom. V mnohých spoločnostiach som pôsobil ako poradca a investor.

Človek sa však vždy naučí to isté.

PONAUČENIA

Nebojte sa špinavej práce.

Aj keď sa k niečomu prepracujete postupne, musíte byť tým prvým stupienkom. Nesmiete očakávať, že používatelia alebo počítače si to za vás oddrú.

Vy musíte začať s tvrdou prácou.

Voľný obsah na prednej stránke.

Mal som toľko voľného obsahu, že zatienil celkový dizajn, ktorého dôležitosť sa preceňuje. Hodnota je desaťkrát dôležitejšia ako vzhľad.

Outsourcujte prvý návrh stránky

Najskôr sme navrhli stránky, až keď sme vedeli, že sa dostaneme do veľkej distribúcie, dokončili sme celý portál. Pred oficiálnym spustením sme na základe nápadov a odozvy užívateľov navrhli štyri ďalšie verzie. Od verzie 1.0 po verziu 5.0 sa portál zmenil takmer na nepoznanie.

Získajte viacero zdrojov distribúcie

Primárny zdroj distribúcie, ktorý zvyšoval návštevnosť, bol thestreet.com. Uzavrel som však dohody aj s AOL, Yahoo, Forbes, Reuters.

Nelámte si hlavu nad konkurenciou

Samozrejme, že som mal konkurenciu. Oni však pracovali metódou „dáme to nejako dokopy a ľudia prídu“. 95% podnikateľov zabúda na to, že musia produkt vyskúšať sami na sebe.

Dobrým príkladom je reštaurácia. Prvý úspech nespočíva iba v tom, aké dobré jedlo robíte, ale koľko vašich priateľov a priateľov vašich priateľov príde a zaplatí zaň. Pozvite všetkých ľudí z telefónneho zoznamu, aby prišli ochutnať vaše jedlo.

Nie je to však celkom tak. Keď som si uvedomil, že mám konkurenciu, rozplakal som sa. Dokonca som zavolal vývojárom do Indie, že končím. Museli ma povzbudiť a prehovárať. Naučil som sa, že najväčším prínosom pre podnikanie je nadšenie, ktoré som zdieľal s obchodným partnerom. Bolo oveľa väčšie než u konkurencie, takže sme vymýšľali a realizovali najlepšie nápady. A tak bolo po rivaloch.

Nikoho som nepoznal.

Zavolal som do AOL a Forbesu, aby si zistili, že existujem.

Čo sa týka kontaktov, začínal som v podstate v mínuse. Prvý človek z Yahoo, s ktorým som telefonoval, ma poznal. No ja som si ho vôbec nepamätal.

Povedal mi, že investoval do môjho podnikania s bezdrôtovým internetom a o svoje peniaze prišiel.

Pravdepodobne si myslíte, že týmto som stratil akúkoľvek šancu. Po telefonáte sa však z Yahoo stal jeden z mojich najväčších zdrojov distribúcie.

Kľúčom je predvídať, čo by druhá strana mohla chcieť, a dokázať, že to nebude nič stáť, a že iba získa. Vtedy bude jednoducho súhlasiť. Predtým, než požiadate o spoluprácu, zamyslite sa nad tým, ako by ste potenciálnym partnerom čo najviac uľahčili rozhodnutie.

Ak chcete, aby vašu ponuku prijali, musíte im dokázať, že z ich strany nie je nutný nejaký zásah a všetko je pripravené.

Skombinujte záujmy.

Dvadsať rokov som sa pohyboval v odvetví informačných technológii. Finančníctvom som sa zaoberal asi sedem rokov. Rozhodol som sa skĺbiť svoje záujmy a podarilo sa mi vytvoriť najlepšiu webstránku o financiách. Nikto ma nepredbehol.

Rozbehnite biznis, ktorého by ste sa sami stali zákazníkom.

Chcel som, aby sa na stránke nenachádzali novinky, iba kopa zaujímavých nápadov a názorov. Chcel som vytvoriť komunitu.

Ak investujete na základe najnovších odporúčaní, ktoré ste si niekde prečítali, môžete veľmi rýchlo o svoje peniaze prísť. Profesionálni investori si často navzájom telefonujú a vymieňajú názory. Manažéri investičných fondov trávia na telefóne celé dni.

Ľuďom som priniesol spôsob, ako dosiahnuť niečo podobné online.

Zjednávajte. Vždy.

Aj keď som mal od začiatku partnera s 50% distribúciou, stále som chodil do firiem a za partnermi a snažil som sa uzatvoriť ďalšie dohody.

Zistil som, čo im môžem ponúknuť a podľa toho som zostavil návrh. Chcú web na kľúč? Možno sa zaujímajú o obsah môjho portálu. Možno chceli, aby moja stránka odkazovala na ich blog, alebo aby sa na nej predával ich newsletter.

Pristál som na všetko. Nakoniec som stránku predal. No nie úplne. Stále som sa u ňu zaujímal, a tak rástla.

Cesta k úspechu je kľukatá.

Keď sa na stránku prihlásilo veľa používateľov, padala. Bolo to kvôli zlému kódovaniu. Myslel som, že kvôli nespoľahlivosti stránky trafí šľak.

Niektoré spoločnosti sa o vzájomnej spolupráci rozhodovali dlho, iné, ako napríklad Google, ma odmietli hneď. V podobných situáciách je dôležité, aby ste nezatrpkli a nespálili všetky mosty. Iná spoločnosť môže vašu ponuku prijať. Google možno rozšíri svoje obzory a presunie sa do oblasti, v ktorej už podnikáte.

Ako zistíte, že už stačí.

Keby som stratil motiváciu, vzdal by som to v ktoromkoľvek štádiu. Niekedy ma hnal dopredu stúpajúci počet užívateľov, inokedy zisk. Alebo zavádzanie nových technológii, ktoré som mal vždy rád, a zlepšenia, na ktoré ľudia písali nadšené recenzie.

Vybudujte silnú komunitu.

Cestoval som po Spojených štátoch a stretával sa s najaktívnejšími používateľmi, aby som na vlastné oči videl, ako stránka pomáha ľuďom. Bolo to úžasné. Vedel som, že pokiaľ moje nadšenie pretrváva, že som na dobrej ceste.

Ľudia, s ktorými som sa stretol, sa stali niečím ako vyslancami môjho portálu. Boli takí aktívni, že na ňom trávili viac času ako ja. Myslím si, že osobnému stretnutiu so skalnými fanúšikmi sa nič nevyrovná.

Prečo som osobne chodil na väčšinu stretnutí?

Jedno argentínske príslovie hovorí: Keď sa šéf pozerá, krava priberá. Podnik rastie rýchlejšie, keď naň zakladateľ dohliada. Ten vidí tisíc drobností. Jeho najbližší asistent ich vidí sto, zamestnanec desať. Kde nie sú správni ľudia, tam uniknú všetky detaily.

Vtedy som rozbehol aj štyri zoznamovacie portály. Napriek tomu, že som vychytal všetky muchy a stránky boli nádherné, takmer nikto na ne nechodil. Aj v tomto prípade platí rovnica žiadni užívatelia = nulová návštevnosť.

Nezabúdajte na lásku!

Láska je živnou pôdou pre vytrvalosť. Môžete váš produkt zbožňovať. Používatelia aj investori ho môžu tiež zbožňovať. Láska má mnoho podôb. Podnikanie a ľudia potrebujú k životu lásku.

V konečnom dôsledku vyvárate pre ľudí hodnotu, a tak budujete lásku. Podnikanie vlastne napomáha k šíreniu lásky medzi ľudí.

Láska + vytrvalosť = blahobyt

Stránku som predal za 10 miliónov dolárov. O dva roky neskôr som skončil na mizine, pretože som opäť odsunul lásku na vedľajšiu koľaj. Zabudol som svoje malé úspechy, a tak som zlyhal na celej čiare.

Musel som začať od piky. A to som aj urobil.

Zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)