Ako startup, ktorý vytvára mäso z rastlín, zaujal Billa Gatesa a founderov Twitteru

Michal Sorkovský / 23. augusta 2015 / Lifehacking

Mäso nemusí pochádzať zo zvierat, aby bolo výživné. S akýmto nápadom prišiel startup s názvom Beyond Meat, ktorý chce vyrábať mäso pomocou patentovanej technológie a rastlinných produktov.

 

Founder startupu Ethan Brown vyrástol vo Washingtone, pod dohľadom svojho otca, profesora, ktorý bol skutočne zapálený pre poľnohospodárstvo. Počas víkendov a v lete, cestoval Ethan a jeho rodina na vidiecku farmu do Marylandu, ktorú spočiatku brali iba ako svoje hobby. Táto farma nakoniec vyrástla do plnohodnotného živiteľa rodiny. „Strávil som tam dosť času na to, aby som si uvedomil, že musí existovať lepší spôsob, ako tieto veci robiť,“ povedal Brown.

 

Ďalej začína hovoriť o najpodstatnejších zložkách, z ktorých sa skladá mäso a medzi ktoré patria aminokyseliny, lipidy a voda, plus nejaké minerály a stopové prvky. „Všetky tieto veci sa bohato nachádzajú aj v rastlinách,“ hovorí Brown. „Výzvou je zobrať všetky tieto hlavné zložky z rastlín a zhromaždiť ich do zostavenia, v akom sú v mäse.“

 

Ale prečo sa vlastne vyhýbať mäsu, ako ho poznáme dnes? „Chov dobytka je neskutočne neefektívny spôsob produkcie bielkovín.“ Brown ďalej tvrdí, že si proces chovu hospodárskych zvierat vyžaduje až zbytočne veľa pôdy, energie a vody. Navyše dodáva, že, z mäsa, ktoré z jedného zvieraťa získame, jeme iba 30%, zvyšok je nevyužitý.

 

„Výrobou mäsa, môžeme súčasne vyriešiť štyri problémy.“ Brown dal týmto problémom trefný názov: „štyria jazdci“. Ide o problémy, ktoré dlhodobo trápia celé ľudstvo a teda klimatické zmeny, zlé životné podmienky zvierat, prírodné zdroje a ľudské zdravie. Ethan Brown sa sám stal, ako 18-ročný vegetariánom. „Mnohým ľuďom sa nepáči spôsob, akým je dnes dobytok zabíjaný,“ povedal. „Ale taktiež dnes žije neprirodzený počet zvierat a keď tieto zvieratá dýchajú, vylučujú uhlík.“

 

V roku 2009 začal Brown pracovať s dvojicou profesorov z University of Missouri na vývoji ich vlastného projektu, ktorého cieľom bolo preorganizovať bielkoviny v rastlinách. Tento projekt dostal niekoľko grantov od štátu, aby mohol ďalej rozvíjať svoju technológiu, ktorá je dnes prostriedkom, čo startupu Beyond Meat umožňuje vyrábať mäso z rastlín.

 

Zatiaľ čo sa hlavné sídlo spoločnosti Beyond Meat nachádza v Missouri, ďalšie zariadenie bolo otvorené v El Segunde, malom mestečku neďaleko LA. Okrem toho v roku 2011 dostal projekt finančnú injekciu, v podobe investície od firmy Kleiner Perkins. Ďalšími investormi boli potom: The Obvious Corporation (spoločnosť založená spoluzakladateľmi Twitteru Evanom Williamsom a Bizom Stonom), Bill Gates, Morgan Creek Capital, DNS Capital a founder Honest Tea Seth Goldman.

V roku 2013, napísal Bill Gates dokonca blog o tom, ako vo svojom tacos vyskúšal kuracie mäso vyrobené z rastlín startupom Beyond Meat. „To mäso rozhodne vyzeralo a voňalo ako kura. Ochutnal som z neho a ono aj chutilo ako skutočné kura. Bol som ale prekvapený, keď som zistil, že v ňom nebola ani štipka skutočného kuraťa. Mäso bolo vyrobené výhradne z rastlín. Ja som však vôbec necítil rozdiel. Čo som ochutnal, bolo viac, než len náhrada mäsa. Bola to chuť jedla z budúcnosti.“

 

V roku 2014 omylom predávali v obchode Whole Foods kurací šalát, v ktorom boli zamiešané aj kúsky mäsa vyrobené z rastlín, avšak nikto zo zákazníkov rozdiel nepostrehol. Napriek všetkým pozitívnym odozvám, ale Brown stále hovorí, že jeho tím čaká veľa práce. „Bude to chvíľu trvať, kým sa nám úplne podarí kopírovať mäso, ale našťastie pre nás, ak vložíte náš produkt do tacos alebo bolonských špagiet, je veľmi ťažké spoznať rozdiel.“ Brown dodáva, že napriek všetkým pokrokom, je v situácií keď sú sami o sebe vedľa seba, stále jasné, ktoré mäso je vyrobené z rastlín a ktoré je zo zvieraťa.

 

Spoločnosť má samozrejme aj svojich hejterov, medzi ktorých sa radí aj Tom Philpott, ktorý píše pre Mother Jones. Jeho, nie príliš prívetivé slová, visia na stene v prevádzke Beyond Meat v El Segundo. Najlepšou odpoveďou na nepríjemné slová neprajníkov ale vždy budú dobré výsledky projektu. Medzi ne môžeme určite počítať to, že všetky produkty Beyond Meat sa už dajú zakúpiť vo viac ako 4000 obchodoch po celej USA. Brown na záver dodáva, že zrejme najobľúbenejším produktom zatiaľ s prehľadom zostáva ich Beast Burger.

 

zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)