Aký dizajn predáva a čo sa za ním skrýva?

  • Dizajn pre ľudí je séria interaktívnych esejí, ktorá vysvetľuje minulosť, súčasnosť a predvída budúcnosť dizajnu. Autormi sú Daniel Enckler a Shaun Roncken.
2015-04-09-lobulo-725×406
  • Dizajn pre ľudí je séria interaktívnych esejí, ktorá vysvetľuje minulosť, súčasnosť a predvída budúcnosť dizajnu. Autormi sú Daniel Enckler a Shaun Roncken.

V roku 1950 viedol americký psychológ Harry Harlow experiment, pri ktorom oddelil mladé opice od ich matiek len pár hodín po ich pôrode. Každá opica bola izolovaná v klietke, v ktorej boli dve bábky opičích matiek. Jedna bábka bola vytvorená z kovových káblov a držala fľašu s mliekom a druhá bola pokrytá umelou kožušinou a mala tvar skutočnej opice, avšak nebolo pri nej žiadne jedlo. Harlow si prirodzene myslel, že opice budú viac pri modely z kovových káblov, pretože disponoval jedlom. O to viac bol prekvapený, keď mláďatá preferovali reálnejšiu verziu bábky, napriek tomu, že neposkytovala žiadne mlieko. Ak boli tieto bábky umiestnené vedľa seba, mláďatá pili mlieko od kovovej bábky, ale boli viac pri bábke z umelou kožušinou.

DCB0A947-63D5-4C22-89E8-E3C8E29FFA5B

foto: haikudeck.com

Napriek tomu, že opice dostávali všetko potrebné, pri dospievaní sa u nich prejavili známky úzkosti a agresivity. Z toho jasne vyplýva, že všetky stvorenia majú okrem fyzických potrieb aj psychické potreby, ktoré musia byť napĺňané tiež. Harlowove opice inklinovali ku kožušinovej matke, pretože okrem potravy túžili aj po emocionálnom pute.

Forma, funkcia, pocit

Funkcia je základom každého vyrobeného produktu. Vytvárame dizajn pre rôzne objekty, aby sme vyriešili problémy našich každodenných potrieb.

Louis Sullivan vyslovil, že forma nasleduje funkciu a funkcia je pre väčšinu dizajnérov absolútnym základom pre objekty. Rakúsky architekt Adolf Loos rozpracoval túto teóriu do takej miery, že nazval akékoľvek zdobenie zločinom.

Pozrime sa napríklad na taký objekt, ako je stolička, ktorá má spĺňať jasnú funkciu. La-Z-Boy kreslo je vytvorené pre komfort a relaxáciu, všetky jeho vlastnosti sú podmienené funkciou, od nadutého čalúnenia až po opierky pod oboma rukami a možnosť vyklopiť si opierku pod nohy. Niektorí by mohli hovoriť, že výzor tohto kresla, podmienený funkcii, je škaredý.

lazy-boy-chair

foto: giz-img.blogspot.com

 

Na druhú stranu, Picassova stolička je svojou funkčnosťou paradoxná, pretože je nemožné na nej sedieť, a už vôbec nie pohodlne. Picasso nakreslil návrh bez toho, aby skúšal zostrojiť reálny prototyp. Funkčnosť tejto stoličky je iba estetická, jej forma sa hrá so vzťahom medzi druhou a treťou dimenziou. V skratke, experimentálny dizajn Picassovej stoličky má len veľmi málo dočinenia s funkčnosťou.

Forma a funkcia sú univerzálnymi konceptmi, ktoré berie do úvahy každý jeden návrhár. Avšak je tu ešte jeden faktor, ktorý sa k návrhom nevzťahuje často ako priorita s je ním pocit.

zoom_1441737245_CH20153875_Picasso-500x

foto: moma.org

 

Picassova stolička možno nevyvoláva pocity, ale tlačí ľudí, aby sa nad ňou zamysleli a pouvažovali nad jej estetičnosťou, perspektívou a formou.

Ďalším kontrastom je Vodeodolná stolička od Berta Loeschnera.  Tá, rovnako ako ďalšie z tejto série, nabáda ľudí, aby vnímali stoličku poľudštene. Stará stolička, ktorú nechal niekto schovanú na záhrade sa stáva opusteným starým priateľom, ktorého ktosi nechal moknúť vonku posledných 10 rokov.

monoblocwaterproof

foto: designboom.com

 

Nie každý objekt vyvoláva pocity tak explicitne, existujú aj výrobky, ktoré spolu s ľahkosťou miešajú funkciu, formu aj pocit. Stolička Shell chair od Hansa Wegnera spája funkcionalitu, vydarený dizajn, ktorý vychádza z pekných jednoduchých línií a vyvoláva pocit pokoja, či dokonca radosti.

 

Muž a prístroj

Keď spoznáš niekoho nového, tvoje prvé myšlienky pravdepodobne nie sú „Ako tento človek funguje?“, ale „Ako sa pri ňom cítim?“ a ak sa ťa neskôr niekto spýta na túto osobu, popíšeš ich osobnosť.

Možno je nezvyčajné aplikovať rovnaké atribúty aj na neživé objekty, ale keď sa zamyslíme nad vecami, ktoré vlastníme, nie všetky sú buď praktické alebo pekné. Niektoré vlastníme len preto, že sme si k nim vytvorili puto a dávajú nám nejakým spôsobom zmysel, či už sa jedná o darček od najlepšieho priateľa alebo o vstupenku do kina z prvého stretnutia s našimi polovičkami. Tieto prepojenia nás podvedome ovplyvňujú, vdychujú život neživým objektom.

Coca-Cola-open-happiness1.jpg

foto: business2community.com

 

Tieto emocionálne putá sú neviditeľnou hodnotou súčasného života, je to niečo, v čom sú reklamné agentúry zbehlé a snažia sa do toho preniknúť. 30 sekundové spoty nevypovedajú o forme, či funkcii, ale snažia sa vyvolať pocit. Ak reklama funguje, je to preto, že sa jej podarilo spojiť bežný produkt so chceným pocitom.

Nie je prekvapením, že Chrobák od Volkswagenu, ktorý sa začal predávať v roku 1938 a produkoval sa až do 2003 je najlepšie predávaným dizajnom v histórii. Má priateľsky okrúhle tvary a jeho okrúhle svetlá pripomínajú nejakú kreslenú postavičku. Celý predok Chrobáku vyzerá, akoby sa usmieval. Jeho dizajn je tak prívetivý, že ešte aj Disney sa rozhodol natočiť film, v ktorom je hlavným hrdinom práve oživený Chrobák menom Herbie.

6378119VW-Beetle

foto: bestcarmag.com 

 

Podľa prieskumov dizajnéra Sama Livingtina, je naša náklonnosť pre ľudskú podobu Chrobáka zakorenená niekde hlboko v nás. Konzumenti vnímajú predok Chrobáka podvedome ako tvár z ktorej odvodzujú nejaký pocit a v tomto prípade je to pocit príjemný.

Zdroj: medium.com, titulná foto: medium.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá