Ama­zon sa sprá­va ako gigan­tic­ký star­tup a nie ako 350-miliar­do­vá fir­ma

Dárius Polák / 14. decembra 2016 / Business

Star­tu­po­vé nad­še­nie z Ama­zo­nu nevy­pr­ša­lo.

Ako výkonný riaditeľ Jeff Bezos zvykne hovoriť, Amazon stále rozmýšľa a správa sa ako startup, hoci je  jednou z najväčších spoločností na svete. Tento startup mindset sa opäť prejavil počas minulého týždňa, kedy Amazon predstavil svoj vlastný obchod s potravinami - Amazon Go. Hoci bezpokladničná technológia zaujala každého, je naozajstným prekvapením, že aký prístup Amazon zvolil k potravinárskemu odvetviu. Amazon môže byť prvou spoločnosťou, ktorá využije produktový manažment technologických startupov v tomto odvetví obchode.

1_forbes

foto: forbes.com

Tu sú príklady:

MVP (minimálne životaschopný produkt) - Amazon Go začína na jednom mieste v centre Seattle a nemá vo svojom portfóliu veľa produktov (aspoň na začiatok). Bude poskytovať rýchlo-hotové jedlá a bežné potraviny ako chlieb, mlieko alebo slané.

Beta testovanie - Amazon Go je v súčasnosti v beta móde, kedy ho testujú iba vybraní zamestnanci Amazonu. Spoločnosť s najväčšou pravdepodobnosťou pridá/zmení služby a upraví svoj model pri získaní väčšieho množstva informácii ešte pred spustením v roku 2017.

A/B testovanie - niekoľko správ naznačuje, že Amazon otvorí drive-thru potraviny na predmestí Seattle. Spoločnosť chce takto vyskúšať dve verzie a vybrať si tú úspešnejšiu.

Prvý na trhu - Amazon pri svojej bezpokladničnej technológii využíva machine learning. Spoločnosť v tejto oblasti možno zaostáva napr. za takým Google, avšak je prvou spoločnosťou, ktorá ju reálne vyskúša na trhu.

Zbieranie dát - Amazon Go je navrhnuté tak, aby zaznamenávalo pohyb a nákup všetkých svojich zákazníkov. Tým, že sa každá platba zapíše na Amazon konto, spoločnosť dokáže zbierať a analyzovať každý jeden malý detail, a na základe nich robiť správne rozhodnutia.

bi

foto: businessinsider.com

Typ 1 vs. Typ 2 rozhodnutia

Amazon Go mindset je perfektne odzrkadlený v ročnej správe pre investorov. V ňom Bezos vyzýva spoločnosť, aby si udržala mentalitu startupu a vyhýbala sa rozhodovaciemu procesu "one-size-fits-all". Toto je podľa Bezosa pre iné spoločnosti cesta, ako spadnúť do jamy levovej.

Aby dokázal svoj názor, pozrel sa na dva rôzne rozhodovacie procesy, ktoré ovplyvňujú jeho spôsob uvažovania o risku:

  1. typ - nezvratné rozhodnutia, pričom je potrebné byť veľmi opatrný pri ich prijatí.
  2. typ - rozhodnutia, ktoré sú ako dvere. Ak sa ľuďom nepáčia, jednoducho sa vždy môžu nimi vrátiť naspäť.
8-amazon

foto: businessinsider.com

Podľa toho, čo môžeme vidieť pri Amazon Go, Bezos si zvolil 2. typ zmýšľania. Týmto sa Amazon môže pohybovať rýchlo a minimalizovať risk, čím chráni spoločnosť pred plytvaním času a zdrojov.

Kľúčom je podľa Bezosa nepomýliť sa a nepopliesť si tieto typy. V liste ďalej píše:

"Ako sa organizácia stáva väčšou, je väčšia tendencia prijať rozhodnutia 1. typu, ktoré majú veľký dopad na väčšinu činností. Konečným výsledkom je spomalenosť, nepremyslená averzia k risku, zlyhanie pri snahe experimentovať úspešne a v dôsledku toho znížená investícia. Tomuto sa musíme vyhýbať."

Zaujímavé, úprimne som už dlhšie čakal, kto s podobným systémom ako Amazon Go vyrukuje na trh. A prekvapivo to bol práve Amazon, spoločnosť, ktorá má k potravinám asi tak blízko ako naše školstvo s kvalitným vzdelaním. Už nech to tu je!

titulna

zdroj: businessinsider.com, zdroj titulnej fotografie: geekwire.com

Pridať komentár (0)