Baťovci stavali ideálne mestá, po ktorých dnes všetci túžime. Niekoľko ich je aj v Brazílii

  • Po zabehnutí firmy a splatení dlhov začala firma Baťa rýchlo expandovať, Tomáš Baťa trafil klinec po hlavičke
  • Vedel, čo zákazníci chcú a továrne potrebujú, no zároveň sa príkladne staral o svojich zamestnancov
  • V druhej časti seriálu o geniálnom marketérovi a budovateľovi sa dostaneme od 1. svetovej vojny až ku sklonku jeho života
pjimage(51)
Blog.bata/utm_source,Wikimedia/unknown
  • Po zabehnutí firmy a splatení dlhov začala firma Baťa rýchlo expandovať, Tomáš Baťa trafil klinec po hlavičke
  • Vedel, čo zákazníci chcú a továrne potrebujú, no zároveň sa príkladne staral o svojich zamestnancov
  • V druhej časti seriálu o geniálnom marketérovi a budovateľovi sa dostaneme od 1. svetovej vojny až ku sklonku jeho života

V predošlom dieli seriálu Baťa sme ti vysvetlili, ako bola založená jedna z najúspešnejších spoločností všetkých čias. Za jej zrodom stál mladý Tomáš Baťa spolu so svojimi súrodencami. Začiatky ľahké neboli.

Tomáš Baťa sa pokore a vynaliezavosti naučil vďaka chybám v prvých rokoch podnikania, kedy o firmu pre dlhy takmer prišiel. Napokon sa mu bankrot podarilo zvrátiť tvrdou prácou a transparentnosťou. Mladý Baťa dokázal dlhy súrodeneckej spoločnosti splatiť a opätovne získal dôveru veriteľov a obchodníkov. „Splatil som všetko, o čom som vedel. S niektorými som ostal aj priateľom.“

Firma Baťa ale mala k pádu blízko ešte niekoľkokrát.

Legendárny selfmademan Tomáš Baťa: Chodili sme do lepšej spoločnosti, chceli sme sa radiť medzi pánov

Tento komentár vznikol pred ďalším zvráteným krachom spoločnosti. „Klamali tí moji povrávači. Bohatstvo nemám. Mám len topánky pre svojich zákazníkov. Je to taký majetok, ako husle pre muzikanta. Keby som to nemal, nemal by som ako dať svojim zákazníkom topánky a tovarišom prácu. Stál by som za toľko, ako hudobník bez nástroja. Bankrot však nie som. Potrebujem, aby ste mi znova uverili,“ opisuje v Úvahách Tomáša Baťu Antonín Cekota, jeho blízky priateľ a šéfredaktor firemnej tlače Baťa.

Aj zahraničie túži po Baťových topánkach

Po obsadení domáceho trhu sa topánky dostupné pre obyčajných ľudí začali šíriť do sveta. Vďaka veľkému záujmu o kvalitné topánky v niekoľkých dizajnoch založil Tomáš Baťa v Nemecku, na Balkáne a na Strednom východe predajné agentúry.

Podnik nezničili ani vojny. Počas 1. svetovej vojny sa obrat firmy zvýšil, keďže dostala obrovskú zákazku zásobovať topánkami rakúsko-uhorskú armádu. Pôvodná objednávka bola na 50 000 párov, na konci vojny to bolo až 10 000 párov denne. Po prehre rakúsko-uhorskej armády však nastali finančné komplikácie a Baťa musel rozmýšľať. Kampaň „Baťa drtí drahotu“ prišla v správnu chvíľu. Devalvácia meny tak v jeho prípade nespôsobila zánik kúpyschopnosti.

Počas hospodárskej krízy sa znížil dopyt v každom odvetví, čo by spomalilo výrobu a musel by prepúšťať. Tomáš Baťa zľavnil všetky produkty o 50 % (Baťa drtí drahotu) čím vyprázdnil sklady,“ opisuje komplikované obdobie spoluzakladateľ múzea Baťa pod Tatrami Vladimír Zentko.

Ceny znížil o polovicu, platy o 40 %

„Keď prišla finančná kríza v dvadsiatych rokoch, Baťa bol postavený pred otázku – buď naštartujem výrobu, alebo musím prepustiť ľudí. Trápilo ho však, čo s tými ľuďmi bude, ak prídu o prácu. A tak sa rozhodol, že zníži ceny topánok o polovicu,“ potvrdzuje pre portál Podnikajte.sk Gabriela Končitíková, projektová manažérka Nadace Tomáše Bati a lektorka vzdelávacej organizácie Topcoach.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Zdroje: Tomáš Baťa, Podnikajte, Investícia Slovensko

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK