Beats za 3,2 miliardy: čo všetko za to Apple získa?

  • Na prvý pohľad je to za pomerne zle hrajúce slúchadlá veľká suma, vo finále však môže ísť úplne o niečo iné. Apple v súčasnej dobe disponuje hotovosťou vyše 150 miliárd dolárov. Aj napriek tomu pôjde, v prípade dokončenia kúpy, o najväčšiu investíciu Applu do inej spoločnosti vôbec. Doteraz najviac zaplatil za Next - 429 miliónov.
Beats za 3,2 miliardy: čo všetko za to Apple získa?
  • Na prvý pohľad je to za pomerne zle hrajúce slúchadlá veľká suma, vo finále však môže ísť úplne o niečo iné. Apple v súčasnej dobe disponuje hotovosťou vyše 150 miliárd dolárov. Aj napriek tomu pôjde, v prípade dokončenia kúpy, o najväčšiu investíciu Applu do inej spoločnosti vôbec. Doteraz najviac zaplatil za Next - 429 miliónov.

 

Kam však Apple touto investíciou mieri a čo všetko získa?

Apple spustil minulý rok službu iTunes Radio, ktorou zareagoval na raketový rast streamovacích služieb typu Pandora. Zadarmo umožňuje prehrávanie rádia podľa žánru alebo zadaného umelca s reklamami, alebo s predplatným bez reklám. Mnoho odborníkov sa však zhoduje na tom, že Pandora či iTunes Radio sú iba prechodnou fázou, kým sa naplno nepresadí ďalší model distribúcie – predplatné s možnosťou streamu celých albumov. To, že u užívateľov tento spôsob distribúcie hudby funguje, potvrdzuje Spotify či Rdio. Došlo teda aj Applu, že do tohto vlaku musí naskočiť?

Apple mal v roku 2009 možnosť druhýkrát zmeniť hudobný trh. Potom, ako ho pretransformoval s iTunes, ktorým naučil užívateľa nakupovať hudbu online a platiť za pesničky 1 dolár, si kúpil službu Lala. Išlo o predchodcu dnešných úspešných platforiem, ku ktorým sa zaradil aj Google s Music All Access.

Apple však túto službu pochoval a jej technológie využil k iTunes Match. Služba, ktorá umožňuje pristupovať k zakúpenej hudbe z cloudu sa však príliš nepresadila. A nanešťastie pre Apple, podobne dopadlo aj iTunes Radio, ktoré neponúklo nič viac než doteraz najpopulárnejšia Pandora.

Prečo sa Apple chystá staviť práve na Beats?

Beats prevádzkuje streamovaciu službu od januára tohto roku. Marcové špekulácie hovorili o hranici dvoch stoviek tisíc predplatiteľov, ktorú Beats Music pokorilo. Teraz sa však objavili nové čísla, ktoré tak optimistické nie sú.

Podľa nahrávacích spoločností si Beats Music zaplatilo približne 110 000 užívateľov. Beats má pritom exkluzívnu dohodu s operátorom AT&T, ktorý zaraďuje Beats Music na faktúry za telefónne služby a hlavne ponúka mesačnú skúšobnú dobu. V skutočnosti teda môže byť počet platiacich užívateľov pod hranicou sto tisíc.

Prečo si teda Apple nekúpi Spotify, ktorý po celom svete používa cez 24 miliónov užívateľov? Prvým zádrheľom môže byť neziskovosť Spotify. Za rok 2012 totiž skončil 79 miliónov dolárov v mínuse a s najväčšou pravdepodobnosťou ani výsledky minulého roka nebudú lepšie. Príjmy pritom rastú stále rýchlejším tempom, za rok 2012 predstavovali 577 miliónov dolárov .

Celých 70 % príjmov však Spotify vypláca hudobným vydavateľom. Ak teda užívateľ zaplatí mesačne za predplatné 10 dolárov, 7 pokračuje ďalej k vydavateľom. Ak sa k tomu pripočítajú prevádzkové náklady a predovšetkým nákupy práv, stratovosť streamovacích služieb nie je zas takým prekvapením.

Výsledkom je, že Spotify vypláca vydavateľom 0,006-0,0084 dolárov za jedno prehratie skladby. V prípade Beats Music je to však 0,000126 dolárov za prehratie – teda rádovo menšia suma.

 

 

Steve Jobs sa zubami nechtami držal štandardného modelu, kedy si zákazník album alebo skladbu naozaj kupuje a predplatnému sa bránil. Prieskumy však hovoria jasne – medzi rokmi 2012 a 2013 po prvýkrát klesli príjmy zo sťahovania hudby, kde hrá Apple jasný prím a iTunes držalo v roku 2013 podiel 63% trhu.

Služby poskytujúce hudbu za predplatné však v rovnakom období rekordne rástli. Príjmy sa zvýšili o 51,3% na 1,1 miliardy dolárov. A aj keď ide o tretinu toho, čo vygenerovalo sťahovanie hudby, dá sa čakať, že tento rok bude opäť rekordný a rozdiel medzi sťahovaním a streamovaním hudby sa bude stierať. Applu teda nezostáva nič iné, než sa zamerať na tento segment.

Naozaj je však Beats Music hlavnou položkou na nákupnom zozname Tima Cooka?

 

Jimmy Iovine

Raper s pseudonymom Dr. Dre založil Beats v roku 2008. Hlavnú úlohu však nehral, spoluzakladateľom totiž bol Jimmy Iovine – jedna z popredných postáv nahrávacieho priemyslu a tiež majiteľ nahrávacej spoločnosti Universal Music Group. Spoločne so známym umelcom sa im podarilo vybudovať značku, ktorá sa svojím spôsobom Applu veľmi podobá.

Aj oni totiž dokázali zmeniť premýšľania užívateľov a vybudovať si svoj ​​vlastný trh. Pred rokom 2008 si náhlavné slúchadlá vzal na ulicu málokto, ak však teraz stretnete v Spojených štátoch teenagera vychutnávajúceho si hudbu, pravdepodobne nepôjde o špunty ani kôstky. Beats nikdy neplatili za Hi-Fi značku, ktorá ponúka najkvalitnejší hudobný zážitok. Prepracovaný marketing Iovina a Dr. Dre, ktorý cieli na mladších užívateľov, má ale obrovský vplyv. 

Jimmy Iovine bol tiež jedným z prvých, ktorí pochovali štandardnú distribúciu hudby. Dobre sa poznal s Jobsom a často ho mal presviedčať o tom, že sa trh s hudbou veľmi rýchlo zmení. Ak teda dôjde k prevzatiu Beats Applom, očakáva sa Iovinovo pripojenie k najvyššiemu vedeniu. Dokonca sa špekuluje o tom, že by mal prevziať a výrazne prepracovať kompletný hudobný segment v Apple.

Rozjazdu novej streamovacie služby teda môže pomôcť ako meno Applu, tak skúsenosti a postavenie Iovina v nahrávacom priemysle. Okrem toho, že spoluvlastní Universal Music Group, má výsostné postavenie aj vďaka minulým úspechom. Jeho zásluhou mohli vyrásť hviezdy ako Lady Gaga, Eminem alebo U2. 

Aj Dr Dre by sa mal do Applu pripojiť a rozšíriť marketingový tím. Aj on mal k Jobsovi a Applu veľmi blízko. Spolupracovali na marketingu iPodu a okrem iného sa už objavil na jednej z Keynote Applu. Ak sa teda ukáže na tohtoročnom WWDC, nebude to jeho premiéra.

Sluchadlá nakoniec?

Či už ide Applu o štartujúcu službu Beats Music alebo Jimmyho Iovina, stále sú tu slúchadlá, ktoré celosvetovo patria k najpredávanejším. Beats má totiž 64%-ný podiel na trhu so slúchadlami vyššej triedy. A nie je sa teda čomu diviť, že ich predaj vygeneruje ročne sumu viac ako miliardu dolárov. V tomto kontexte sa už nemusí suma 3,2 miliardy zdať tak vysoká.

Pravdepodobne sa nedočkáme toho, že by Apple zrušil značku Beats a slúchadlá začal predávať s nakusnutým jablkom. Rovnako tak asi neuvidíme červené béčko na iPhone, ako tomu bolo pri spolupráci Beats a HTC. Je však veľmi pravdepodobné, že Apple využije Beats pre výrobu nových slúchadiel k iPodom a iPhonom.

Ako je vidieť, Apple a Beats k sebe majú vďaka rôznym väzbám bližšie, než by sa mohlo zdať. Finálna dohoda a oficiálne potvrdenie by malo prísť ešte v priebehu mája. A až ďalšie mesiace ukážu, čo naozaj stojí za najväčšou investíciou Applu do nákupu cudzej spoločnosti.

 

Zdroj: feveravenue.com, beatsaudio, zive.cz

 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá