Bicykle, ktoré filtrujú vzduch nie sú výplodom fantázie, ale skutočnosťou

  • Veľkomestá v Číne sú v ranných špičkách z diaľky priam neviditeľné. Sú zahalené v opare smogu z výfukových plynov automobilov. Dizajnér Daan Roosegaarde sa však rozhodol tento problém riešiť. Momentálne je na turné v Číne, kde predstavil svoje anti-smogové veže. Tu však jeho práca nekončí a prináša ďalšie riešenie v podobe bicykla, ktorý prefiltruje vzduch priamo za jazdy. Čo bude nasledovať?
collageerg
unsplash.com/matt saling/ming chen
  • Veľkomestá v Číne sú v ranných špičkách z diaľky priam neviditeľné. Sú zahalené v opare smogu z výfukových plynov automobilov. Dizajnér Daan Roosegaarde sa však rozhodol tento problém riešiť. Momentálne je na turné v Číne, kde predstavil svoje anti-smogové veže. Tu však jeho práca nekončí a prináša ďalšie riešenie v podobe bicykla, ktorý prefiltruje vzduch priamo za jazdy. Čo bude nasledovať?

Smog trápi obyvateľov veľkých miest čoraz viac. Ľudia vo veľkom cestujú automobilmi, vznikajú zápchy a tie ešte viac prispievajú k tvorbe smogu, ktorý zahaľuje veľkomestá do svojho objatia. Nielenže tak vzduch stráca rapídne na kvalite, ale škodlivé čiastočky, ktoré sa vo výfukových plynoch nachádzajú vôbec neprispievajú k zdraviu a mnohí obyvatelia veľkomiest začínajú čoraz viac trpieť respiračnými ochoreniami, alergiami a inými problémami.

bicykle smog

inhabitat.com

Riešením môže byť masový nástup elektrických vozidiel. Na ten si však ešte nejaké roky počkáme. Zatiaľ musíme hľadať iné cestičky ako aspoň do určitej miery znížiť škodlivé dopady výfukových plynov na našu planétu a naše zdravie. Daan prišiel s nápadom, ktorý zaobalil do názvu Smog Free Project.

Smog zabíja vo veľkom

V Číne okrem veže na čistenie vzduchu predstavujú aj bicykle, ktoré fungujú ako pojazdné filtre. Bicykle sú totiž v niektorých štátoch obľúbenejšie ako autá a ľudia ich radi uprednostnia na dopravu v rámci miest. Typickým príkladom je Holandsko alebo Dánsko. A Daan ako pravý Holanďan chce preniesť tento fenomén aj do Číny, ktorá čo sa týka počtu bicyklov nie je na tom vôbec najhoršie a dvojkolesové tátoše bez motora sa tu tešia pomerne vysokej obľube.

obľuba bicyklov

dezeen.com

K tomuto kroku sa rozhodol pred troma rokmi, pretože jeho štúdio má jednu kanceláriu aj Pekingu. Ako sa tak raz díval z okna svojej kancelárie zistil, že nevidno horizont mesta kvôli hustému smogu. Dal si pre to sľub pracovať na riešení. Prvou fázou je veža, ktorá funguje na princípe ionizácie a odchytáva a neutralizuje škodlivé častice zo vzduchu. Táto istá technológia by mala byť aplikovaná v menšom rozmere aj na bicykle.

bicykel a zdravie

wikistage.org

„Peking bol kedysi ikonickým mestom bicyklov. Chceme bicykle priniesť späť ako kultúrnu ikonu Číny a ako ďalší krok na ceste k potlačeniu smogu v mestách,“ povedal Daan. Peking a Tianjin sú dve z 300 miest v Číne, ktoré totálne pohoreli pri testoch kvality ovzdušia v roku 2015. Viac ako 1,6 milióna ľudí zomiera v Číne každoročne práve vďaka znečisteniu ovzdušia.

Daan pedpokladá, že bicykle s filtráciou sa v Číne zabývajú a stanú sa pevnou súčasťou každého väčšieho mesta aj vďaka programom na požičiavanie bicyklov. Podľa vyhlásenia Daanovho štúdia sú bicykle v prvej fáze testovania, prispejú ku tvorbe čistého vzduchu pri pohybe a vytvorí sa tak pozitívny dopad na celé mestá.

Zdroj: inhabitat.com , theguardian.com

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech