Boeing predstavil lietadlo s najväčším rozpätím krídel. Čo o ňom vieme?

  • Spoločnosť Boeing už dlhú dobu nepredstavila nový stroj, ktorý by prekvapil celý svet
  • Fanúšikovia sa však konečne dočkali. Boeing predstavil svoje najlepšie lietadlo a konkurenciu pre Airbus A350
  • Čo o novinke s názvom 777x-9 vieme?
boeing
zdroj: boeing
  • Spoločnosť Boeing už dlhú dobu nepredstavila nový stroj, ktorý by prekvapil celý svet
  • Fanúšikovia sa však konečne dočkali. Boeing predstavil svoje najlepšie lietadlo a konkurenciu pre Airbus A350
  • Čo o novinke s názvom 777x-9 vieme?

Americká spoločnosť Boeing predstavila svoje najnovšie želiezko v ohni, Boeing 777X-9. Nový stroj by mal byť priamou odpoveďou na konkurenčný Airbus A350. Obe spoločnosti totiž po mnohé roky zvádzajú obrovské boje o to, kto ovládne oblohu. Boeing v posledných rokoch mierne zaspal, čo využil konkurenčný Airbus, ktorý predstavil viacero modelov vrátane A350-tky z roku 2015.

Novinka je nástupcom série 777, ktorá lieta už takmer 20 rokov. Bola predstavená priamo v hangári. Jedná sa zatiaľ o prototyp, ktorý nie je určený na reálny let. Je to vlastne statický model. Lietadlo bude využité len na statické testy, ktoré by mali trvať celý rok. Cieľom je otestovať pevnosť a presnosť konštrukcie. Aj napriek tomu, že na obrázku vyzerá lietadlo kompletné, nie je tomu tak. Keďže ide o model určený na pozemné testovanie, chýbajú tu motory a elektronická výbava.

Statické testovanie je jedinou možnosťou, ako otestovať bezpečnosť lietadla na zemi. Následne sa môže prejsť na testy vo vzduchu. Všetky tieto testy sa robia preto, aby bolo lietadlo bezpečné a nedošlo k nepredvídateľnej situácii. Kontroluje sa štruktúra modelu a zaťažujú sa namáhané prvky. Keďže sa jedná o model v mierke jedna ku jednej, výsledky testov sú presné.

Najsilnejšou stránkou sú krídla

Pozrime sa však na to, čím sa bude novinka pýšiť. V prvom rade to bude rekordné rozpätie krídel, ktoré prekoná všetko, čo doteraz v Boeingu vyrobili. Z konca pravého krídla na koniec toho ľavého je takmer 72 metrov. Rozpätie krídel a hlavne ich prehnutý tvar umožní lietadlu vysokú schopnosť plachtenia podobne ako to funguje v prípade vetroňov.

Vďaka tomu by malo lietadlo ušetriť o 12 % paliva viac ako konkurenčný Airbus A350. Novinka, ktorá začne lietať v roku 2020 bude mať od 350 do 425 miest pre cestujúcich. Testovacie lety začnú v priebehu budúceho roku. Prevádzkové náklady budú o 10 % nižšie ako u konkurenčnej A350-tky. O chystanú novinku je obrovský záujem už dnes. Objednávky poslala letecká spoločnosť Emirates, All Nippon či Lufthansa.

Boeing sa tak opäť dostáva do vedenia v konkurenčnom boji s Airbusom. Rodina lietadiel s prídavkom X totiž umožňí absolvovať dlhé cesty iba s dvoma motormi. Doteraz sa na extrémne dlhé lety vyberali stroje so štyrmi motormi. V príprave je aj menší model 777-8X, ktorý mať kratší dolet a menej miest.

zdroj: cnn.com