Bojuješ s ranným vstávaním? Odstráň tieto 4 najčastejšie chyby a tvoj život sa zmení

  • Snívaš o tom, že sa pridáš do „5 AM klubu“?
  • Takmer všetci naozaj úspešní ľudia vstávajú ešte pred východom slnka, a nevedia si tento zvyk vynachváliť
  • Ak si sa pre skoré ranné vstávanie rozhodol aj ty, daj si pozor na tieto 4 chyby
budik, kava
Unsplash/Gabriel Manlake | Unsplash/Clay Banks
  • Snívaš o tom, že sa pridáš do „5 AM klubu“?
  • Takmer všetci naozaj úspešní ľudia vstávajú ešte pred východom slnka, a nevedia si tento zvyk vynachváliť
  • Ak si sa pre skoré ranné vstávanie rozhodol aj ty, daj si pozor na tieto 4 chyby

Čaro skorého ranného vstávania

Vyskočiť z postele o 5 ráno ihneď po zazvonení budíka, obuť si bežecké topánky, dopriať si ranný beh, sprchu a výdatné, pomalé raňajky. Potom si dopriať čas na meditáciu, journaling a prečítať si aspoň zopár strán z knihy. Kým začneš povedzme okolo 8 pracovať, toto všetko už budeš mať za sebou. Znie to ako dokonalý štart dňa, čo povieš? 

Áno, ono to dokonalý štart dňa je. Problémom však je, že dopracovať sa k nemu nie je ani zďaleka také jednoduché. Možno si hovoríš, že nie si žiadne ranné vtáča, alebo že na to nemáš dostatok disciplíny. Pravda je však taká, že to dokáže každý. Treba mať len silnú vôľu a odhodlanie. A jedno je isté – ak vydržíš aspoň niekoľko dní a uvidíš, čo to s tebou robí, neprestaneš už do konca života. 

Tu je 7 dôvodov, prečo by si mal každé svoje ráno začínať journalingom

Ako sa k tomu dopracovať?

Zásadná otázka znie presne takto. Ako dospieť do štádia, že ráno bez problémov vstaneš na prvé zvonenie budíka? Určite to chce v prvom rade zvyk a obrovské množstvo pevnej vôle. Čo ti však pomôže, je vedieť, aké 4 chyby pritom ľudia najčastejšie robia. Vďaka tomu sa im budeš môcť vyvarovať. 

#1 Demotivácia kvôli nedostatku spánku

Toto je zrejme najčastejší problém, s ktorým sa ľudia, ktorí sa rozhodnú pre skoré ranné vstávanie, stretávajú. Ak si bol zvyknutý na iný režim, je možné, že počas prvých dní budeš mať naozaj nedostatok spánku. V tomto prípade ti však nezostáva nič iné, len to prekonať a “preprogramovať” sa na to, aby si chodil spávať skôr.

Problémom môže byť, ak ti robí problém zaspať napríklad o 22:00, pretože si bol roky zvyknutý zaspávať oveľa neskôr. Čo v tomto prípade môžeš spraviť, je to, že si zavedieš nové pravidlo, a to žiaden smartfón a žiaden počítač hodinu pred spaním. Počas tejto hodiny sa tiež snaž dostať do “pokojného” režimu a pohybuj sa v prostredí so stlmeným svetlom – tvoje telo tak totiž začne produkovať melatonín nevyhnutný na spánok. To najlepšie, čo pre seba v tomto prípade môžeš spraviť, je zaviesť si zvyk čítania pred spaním. Hoci len 20-30 minút dokáže skutočné zázraky. 

zdroj: Unsplash/awar kurdish

#2 Odkladanie budíka

Toto je asi naozaj to najhoršie, čo môžeš ráno urobiť. Veľmi dobre vieš, ako to zvykne dopadnúť – tlačidlo “odložiť” stláčaš dookola, až si uvedomíš, že prešlo už niekoľko desiatok minút. Takto sa však k rutine ranného vstávanie nedopracuješ. Avšak, máme pre teba skvelú správu – síce ide o jednu z najčastejších chýb, no predísť jej je oveľa jednoduchšie, než si myslíš.

Ako na to? Nasledovne. Kľúčom k tvojmu úspechu môže byť stanovenie si tzv. “keď-tak plánu”. Pýtaš sa, čo to je? Skvele to popísal napríklad portál Motivation Grid. Ide o jednoduché 2-3 vety, ktoré si večer pred spaním napíšeš, aby si si určil istý zámer. Pre tento prípad by to mali byť vety: 

  • Keď mi ráno zazvoní budík, tak vstanem z postele – bez ohľadu na to, či sa mi bude chcieť vstať alebo nie.
  • Keď budem mať chuť budík odložiť, tak miesto toho sa okamžite postavím, a začnem svoj deň.

Vďaka tejto rannej rutine sa staneš nezastaviteľným

Zdá sa ti to možno ako úplná zbytočnosť, no stovky štúdií potvrdili, že to skutočne funguje. Najlepšie však urobíš, ak to vyskúšaš sám na sebe. Pomôcť si môžeš aj modernými technológiami – existujú napr. appky, na ktorých sa zvonenie budíka vypne až vtedy, keď spravíš zopár krokov. Pre iOs je to napr. Step out of bed, pre Android napr. Alarmy. 

#3 Nedodržanie režimu cez víkend

Ak sa už raz pre takýto životný štýl rozhodneš, je dôležité neupúšťať z neho – a to ani počas víkendov. Samozrejme, je to veľmi ťažké. Povedzme, že všetko sa ti dokonale darí dodržiavať od pondelka do piatku. Vstaneš dokonca aj v sobotu, no v sobotu večer si ideš s priateľmi niekam sadnúť, a domov prídeš o 2-3 nadránom. Následne si pospíš do 10-11, a tvoje telo tak bude absolútne zmätené. Keďže si si pospal, pravdepodobne nezaspíš o 10 večer, a tým pádom sa ti v pondelok ráno nepodarí ani vstať. Tvoja motivácia je nenávratne preč, a ty máš pocit, že musíš začínať odznovu. 

Ideálnym riešením by, samozrejme, bolo dodržať rovnaký režim aj počas víkendov, no je jasné, že to niekedy môže byť problém. Ak sa teda stane, že zo svojho zaužívaného režimu vybočíš, snaž sa dostať sa späť čo najskôr – jediný deň ti predsa nemôže pokaziť niekoľkotýždňový progres. Vyskúšať môžeš aj rôzne prírodné doplnky na podporu spánku – ak napríklad vieš, že v nedeľu budeš mať problém zaspať, skús užiť už spomínaný melatonín, alebo si v izbe pusť difuzér s levanduľovou arómou. Vďaka týmto trikom zaspíš rýchlejšie, a v pondelok by si tak nemal mať problém vstať. 

zdroj: Unsplash/Christin Hume

#4 Nemáš rannú rutinu

A v neposlednom rade, určite je dôležité aj to, aby si mal vytvorenú nejakú rannú rutinu, kvôli ktorej budeš motivovaný ráno vstať z vyhriatej postele – teda niečo, na čo sa budeš každý jeden deň tešiť. Skvelé by bolo, aby si ešte pred prácou stihol “nasýtiť” nielen svoje telo (cvičením a raňajkami), ale aj svoju dušu (napríklad meditáciou) a svoju myseľ (čítaním). 

Je však len na tebe, či sa rozhodneš pre všetky z týchto aktivít, a ak áno, ako presne si ich usporiadaš. Niekto sa napríklad bez raňajok nedokáže ani pohnúť, zatiaľ čo inému to problém vôbec nerobí. Je to len na tebe a na tom, aby si si otestoval, čo bude pre teba fungovať najlepšie. Ak to však objavíš, je isté, že ranné vstávanie pre teba bude hračkou – dokonca sa naň budeš tešiť. Zatiaľ čo iní budú len vstávať, ty už budeš mať tú najdôležitejšiu časť dňa za sebou. 

Zdroj: motivationgrid.com

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie