Na Bratislava Game Jam-e vytvoríš hru, spoznáš samého seba aj svet vývojárov

  • Keďže už o pár dní sa bude konať ďalší ročník Game Jamu, porozprávali sme sa s jeho spoluzakladateľkou Ľubicou Drangovou o novinkách, ktoré nás čakajú. Ľubica precestovala množstvo krajín a získala úplne iný pohľad na svet hier, na aký sme boli zvyknutí. Jej láska k umeniu a novým technológiam ju motivovala pri výbere kariéry, a tak chce aj ona motivovať mladých kreatívcov. A hlavne sľúbila kávu každému dievčaťu, ktoré sa súťaže zúčastní!
gamejam-001
  • Keďže už o pár dní sa bude konať ďalší ročník Game Jamu, porozprávali sme sa s jeho spoluzakladateľkou Ľubicou Drangovou o novinkách, ktoré nás čakajú. Ľubica precestovala množstvo krajín a získala úplne iný pohľad na svet hier, na aký sme boli zvyknutí. Jej láska k umeniu a novým technológiam ju motivovala pri výbere kariéry, a tak chce aj ona motivovať mladých kreatívcov. A hlavne sľúbila kávu každému dievčaťu, ktoré sa súťaže zúčastní!

Ahoj Ľubica, 17.-19. novembra sa koná už druhý ročník Bratislava Game Jam. Čo vás viedlo k tomu, aby ste založili takúto súťaž na Slovensku?

Prvý ročník bol minulý rok a bolo to pomerne spontánne rozhodnutie. Raz mesačne organizujeme v Goetheho inštiúte podujatie Krakatoa – talk club, kde pozývame ľudí hovoriť o svojej práci, ktorá prepája vedu, umenie a technológie. V septembri sme mali hosťa z Nemecka, Matthiasa Guntruma z herného štúdia Gently Mad. Matthias hovoril o tom, čo je to game jam a my sme si povedali spolu s ľuďmi z Goetheho inštitútu, že prečo to nespraviť. O tri mesiace neskôr sa v decembri uskutočnil Bratislava Game Jam. Musím však podotknúť, že to nebol prvý game jam na Slovensku. Evidujem minimálne na Fest Anča počas Games days a viem, že sa organizoval aj v Spote. Nehovoriac o tom, že do mnohých game jamoch sa dá prihlásiť len zo svojej obývačky, napr. Ludum Dare.

Ako sa darí hrám, ktoré boli na súťaži vytvorené minulý rok?

Minulý rok mal game jam tému “jazyk”. Mnohé z hier mali edukatívny charakter. Taká bola aj výherná hra “Pes mi zožral úlohu,” ktorú robil tím Noha v mede. Hra sa zapáčila Goetheo inštitútu a  chcú ju použiť aj na ich kurzoch nemčiny. Jej vývoj teda stále prebieha. Zvyšné hry neviem aký majú osud, ale riadime sa skôr heslom “cesta je cieľ” a veríme, že mnohé tímy nakopla a motivovala samotná akcia a nešlo ani tak o komerčne úspešný výsledok.

gamejam2

Poskytujete výhercom pomoc aj po skončení súťaže?

Tento rok budú môcť výhercovia využiť právne poradenstvo advokátskej kancelárie Zuzany Motúzovej, ktorá sa špezializuje na právo ohľadne duševného vlastníctva. Je to taká novinka, ktorou veríme, že sa podarí vdýchnuť život hrám. Výherný tím dostane tiež možnosť týžden využiť skvelý coworking Luft v Banskej Štiavnici, tak verím, že to bude pekné prostredie na vypilovanie ďalších detailov v hre. Ako organizátori nechceme facilitovať ďalší vývoj hry, ale skôr pomôcť položiť základný kameň. Na pomoc v oblasti herného priemyslu sú tu odborníci ako ľudia z Asociácie herných vývojarov Slovenska, ktorá nedávno vznikla.

Aké sú hlavné atribúty, ktoré by mala hra spĺňať, aby mala dobrú šancu na výhru?

Hlavné kritérium, aby porota hru vôbec hodnotila je, aby bol prototyp hrateľný. Dôležité je tiež uchopenie témy, jej vizuálna stránka, herné mechanizmy a celková originalita. Kritéria hodnotenia však nechávame na porotu, ktorá je zložená z naozaj zaujímavých ľudí z rôznych oblastí a krajín. Inak sa na hru bude pozerať spisovateľ Michal Hvorecký, herný vývojár Matthias Guntrum, manažérka edukatívnych aktivít Pixel Federation – Lucia Šicková, riaditeľka marketingu Lara Noujaim či umelec a teoretik umenia Kristian Lukić.

gamejam5

Čo je podľa teba to hlavné, čo sa tímy naučia a odnesú si zo súťaže? Samozrejme, okrem výhier :)

Dúfam, že dobrý zážitok, motiváciu pracovať ďalej na svojom nápade a nové priateľstvá či networking, ako sa tomu dnes hovorí. Game jam je aj o vyskúšaní si kreatívnej práce v extrémnych podmienkach. Vytvoriť hru za 48 hodín nie je veru ľahké a ľudia rôzne reagujú. Účastníci tak zistia, ako sami zvládajú situáciu, ako sa im pracuje v tíme a či si vedia určiť priority za tak krátky čas.

V našej spoločnosti stále prevláda stereotyp, že hry sú skôr mužskom zábavkou. Ako si sa teda ty dostala k hrám a ich tvorbe? Vždy ťa to fascinovalo?

A pritom štatistika hovorí, že dievčata sa hrajú hry rovnako veľa ako chlapci! Ako dieťa deväťdesiatych rokov ma bavil Princ of Persia a Leví kráľ. Neskôr to bol The Sims a potom dlho nič. Až frajer mi ukázal aj niečo iné ako strieľačky a stratégie, a to mi otvorilo cestu k inému vnímaniu hier. Momentálne hry vnímam ako každé iné umelecké médium. Sú hry s krásnym príbehom ako napríklad Never Alone, ktorá peknou cestou približuje život Eskimákov. Najradšej sa hrávam len tak, kde nie je dôležité vyhrať. Mám téoriu, že sa v živote dosť stresujem tak nepotrebuje stres ešte aj v hre :). Ešte chcem touto cestou vyzvať dievčatá, nech sa prihlásia na Bratislava Game Jam. Dostanú kávu na mňa, zatiaľ ich tam veľa nie je. Nenechajte ma v tomu samu, šibne mi! :)

gamejam1

Vo vašej organizácii Mladý pes rozširujete povedomie o tom ako sa dá spojiť umenie a technológie a vytvoriť z toho biznis. Čo býva najväčším problémom pri exekuovaní týchto nápadov ďalej?

Asi najťažšie je vysvetliť ľuďom, čo vlastne robíme. Práve hry používam ako pekný príklad, kde jasne technológie a umenie tvoria peknú symbiózu. Bez vysvetlenia a pochopenia nás len ťažko niekto osloví na spoluprácu. Berieme to, ale ako dlhodobý projekt. Ak ale náš partner vie, čo od nás očakávať, potom to už väčšinou ide hladko. Pokiaľ sa ale napr. nerozhodne nejaký program aktualizovať hodinu pred spustením. No to sú už nástrahy a úskalia práce s technológiami, ktoré už majú tušim svoje vlastné myslenie a konanie :).

Cestuješ po celom svete. Čo si myslíš, že je najsilnejšou stránkou mladých slovenských vývojárov?

Že sú super! Sme podľa mňa draví ako draci a teším sa každému odvážnemu človeku. Veľmi veľa toho teraz vzniká na podporu mladých slovenských vývojárov, či už spomínaná Asociácia slovenských herných vývojárov (SGDA), Škola vývoja hier SKILL DRILL, Letná škola tvorby hier alebo Games Days na Fest Anči. To sa samozrejme odrazí aj na výsledkoch a narastajúcému počtu vývojárov. Slovensko nie je v ľahkej situácií, všade naokolo to žije viac, v Poľsku je herný priemysel momentálne naozaj v rozpuku. My sa pomaly, ale iste rútime dopredu. Čo je naša ale najsilnejšia stránka, to ťažko povedať. Možno práve tá chuť napredovať.

gamejam4

Máme na Slovensku nejakú firmu, ktorá vytvára naozaj kvalitné hry na svetovej úrovni?

Jasné a hneď niekoľko. Je to napríklad Pixel Federation, Bohemia Interactive (pod ktoré sa dostalo štúdio Cauldron), Functu, Fishcow, Matsuko a mnohé iné.

Čo podľa teba musí spĺňať hra, aby naozaj zaujala užívateľov a stala sa virálna?

Keby bol recept na virálnosť, tak by bola každá hra virálna :). Niekedy mám pocit, že ľudia sú nevyspitateľní a čudní, alebo im len nerozumiem. Napríklad hra Flappy bird, ktorá veľmi ľahko v človeku vyvolá pocit frustrácie a je to jednoduchá “ťukačka”, získala popularitu zo dňa na deň. Myslím, že časokrát to bývajú jednoduché hry, ktoré vedia osloviť masy. V prípade Pokémon Go je to ževraj aj pozitívna asociácia z nášho detstva. Som skôr fanúšik nevirálnych hier, je tam väčší predpoklad, že budú rafinovanejšie a nie za účelom zbohatnúť na ľudských pudoch.

gamejam6

A nakoniec nám povedz, akú hru máš ty najradšej a ako často sa hrávaš?

Moje guilty pleasure je hra Splatoon od Nintenda. Teraz bola Halloweenska akcia a idem si dať Year Walk od Simogo a Nihilumbru od BeautiFun Games.

Zdroj fotky: Radovan Dranga, Zdroj titulná fotka: Danka Tomečková

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá