Brilantnosť Elona Muska a jeho plánov

  • Elon Musk síce v predstavovaní svojich pokrokov nie je taký brilantný, ako býval napríklad Steve Jobs, ale jeho prezentácie v sebe majú niečo celkom výnimočné. Ak sa nad nimi zamyslíš, zistíš, že jeho plány smerujú jediným smerom.
image_1445329968.jpeg
  • Elon Musk síce v predstavovaní svojich pokrokov nie je taký brilantný, ako býval napríklad Steve Jobs, ale jeho prezentácie v sebe majú niečo celkom výnimočné. Ak sa nad nimi zamyslíš, zistíš, že jeho plány smerujú jediným smerom.

 

Nemá všetko naplánované do posledného detailu a neovplýva ani enormne sebavedomým vystupovaním. Jeho najvyšším cieľom je vraj čo najviac urýchliť proces konvertovania na úsporné energie. Za zdanlivo „zbytočnými“ výdobytkami vodiča prvého sveta, ktorý je lenivý urobiť čokoľvek navyše, sa skrýva Muskova vízia, ktorá postupne naberá jasné kontúry. Tu je pár vlastností Modelu X, ktoré sa ti doteraz mohli javiť ako nezmyselné hračky pre lenivých, no v skutočnosti v sebe skrývajú oveľa viac.

 

 

1. Dvere, ktoré sa otvárajú aj zatvárajú samé

Približne 12 minút po začiatku prezentácie modelu Tesla X Elon Musk spomína vymoženosť zdanlivo pre ľudí, ktorým sa nechce ani len otvárať, či zatvárať dvere. Neviditeľný šofér, ktorý vás uvíta a odprevadí, ako sa patrí. Stačí mať na ruke senzor, poprípade vo vrecku smartphone, a dvere sa otvárajú automaticky.

 

2. Dvere, ktoré sa otvárajú dohora

To síce nie je nič nové – už dávno to predsa ponúka nemálo športových áut – ale na bežnom vozidle ich len tak často nenájdeš. (Aj keď Tesla asi tiež zrovna nie je niečo, čo by si označili za bežné vozidlo.) Podľa Muska je táto funckia výhodná práve pri veľkom množstve pasažierov, ktorí sú nielen v druhom rade, ale aj v tom treťom. Rodičia pri vykladaní svojich detvákov neobijú všetky okolité autá a rovnako ich dvere pri väčšom nátlaku detí ani nerozpučia. Veľmi pôsobivé riešenie. K tomu ešte pridajme fakt, že rady sedadiel sa pomocou tlačidiel elektronicky posúvajú dopredu a dozadu. 

 

3. Dvere, vďaka ktorým sa všade ľahko nasadá

Okrem scenára s mnohopočetnou rodinou si môžeme predstaviť aj scenár oveľa bežnejší – a síce situáciu, počas ktorej sa všemožne snažíme napratať do vlastného auta v preplnenej podzemnej garáži, keďže sa na cesty vyrojil celý národ a auto vedľa zastalo až nehanebné blízko. Nielenže nikomu neoškriete lak (a najmä sebe), vy nasadnete naozaj aj v tých najstiesnenejších priestoroch. Aj keď za to, či niekto neoškrie dvere vám, už Musk neručí. 

 

4. Plochá podlaha pri zadných sedadlách

Taká, ktorá ti umožní si pod sedadlo niečo položiť – presne tak, ako sa to robí v lietadle. Ruksak alebo tašku nemusíš po celú cestu zvierať v rukách. Aj keď je auto plné, môžeš si ju elegantne vsunúť pod sedadlo a okrem efektivity je táto funkcia aj veľmi estetická. Mierne temnejšou stránkou funkcie môže byť fakt, že pod takýmito sedadlami sa veci strácajú ešte jednoduchšie než pod tými bežnými – najmä v podguráženom stave. (Zbohom, mobil, kľúče, peňaženka, cigarety, poprípade rovno celá kabelka… Veď to poznáš.)

 

5. Hadia hadica

Nie nadarmo je v slovenčine slovo „hadica“ tak veľmi podobné jeho zvieraciemu slovotvornému základu, hadovi. Ide o tankovacie zariadenie s inteligentnou hadicou (jedno zo slovných spojení, o ktorom som si nikdy nemyslela, že ho použijem), ktorá rozpozná zaparkované auto a sama sa naň napojí. Vodič nemusí ani pohnúť prstom, nehovoriac o vychádzaní z auta. Stelesnená pohodlnosť.

 

 

Výsledný dojem Muskovej prezentácie však nebol len o „cool“ vymoženostiach, vďaka ktorým v treskúcej zime nebudem musieť chytiť zasneženú ľadovú kľučku (poprípade vypálenú od letného slnka), vystúpiť z auta, alebo sa vôbec snažiť naučiť tankovať (hurá). Boli to zároveň znaky toho, že Tesla už so mnou (a ani s nikým iným) ako vodičom do budúcnosti nepočíta. Tesla chce vytvárať samoriadiace autá, ktoré nebude musieť nikto šoférovať, čo sa aj vďaka týmto funkciám stalo nad slnko jasnejším. 

 

Nie je to len auto, ktoré ponúka živnú pôdu ľudskej lenivosti, keď samo otvára aj zatvára dvere. Je to služba odvozu, ktorá svojho zákazníka rozpozná vo svojej exkluzívnej blízkosti a prirodzene mu otvorí dvere – pretože tam nebude žiaden človek, ktorý by to urobil namiesto nej. Nejde ani tak o uľahčené nakladanie detí a zníženú pravdepodobnosť obúchaných dverí. Tieto autá budú presne vedieť, koľko pasažierov si ich služby objednalo, a podľa toho sa aj zaradia. Ich dvere nie sú ani tak určené pre frustrovaných rodičov s kopou detí, ale pre samoriadiacu nájomnú a taxíkovú dopravnú spoločnosť.

 

 

Aj spojenie medzi úložným priestorom a cestovaním lietadlom nie je náhodná – obe sú určené pre pasažierov. Nie vodičov. Tí mávajú batožinu, ktorú je niekde treba uskladniť. Tesla X v nás má zrejme evokovať predstavuje prenajímateľnej služby prepravy. A koniec koncov do tohto modelu perfektne zapáda aj tankovací „had“. Pri ňom nejde o lenivosť o vodiča, ale o jeho neprítomnosť. A keď neexistuje vodič, auto nemá na výber, než sa obslúžiť samo. Už sa tejto predstave aj začalo prispôsobovať. 

 

Elon Musk teda ani zďaleka nie je malý chlapec, ktorý sa z pasie hrá s funkciami svojich áut a apeluje nimi na ľudskú lenivosť – len preto, lebo to môže. Nerobí to ani preto, aby nás prvoplánovo ohromil a dokázal, ako veľmi stihla od čias Forda automobilová výroba postúpiť. Musk dlaždí cestu k celkom inému – zatiaľ pre väčšinu nepredstaviteľnému – spôsobu prepravy, ktorý eventuálne celkom nahradí ten súčasný. Má za ľubom vytvoriť jediné – samoriadiace autá, ktoré „myslia“ na všetko a sú pripravené zvládnuť každú situáciu s prehľadom, ako ten najschopnejší vodič luxusnej sorty. 

 

Zdroj: Medium

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá