Britským inžinierom sa podarilo vyrobiť revolučný nepreplňovaný motor

  • Britským inžinierom sa podarilo niečo, za čo si zaslúžia ocenenie.
  • Vyrobili motor s výkonom 1013 koní
  • Tento výkon v súčasnosti určite neohromí, avšak šokuje iná vec. Motor túto extrémnu hodnotu dosiahne bez využitia turbodúchadiel
  • Na projekte spolupracuje značka Aston Martin a Cosworth
motor
aston martin
  • Britským inžinierom sa podarilo niečo, za čo si zaslúžia ocenenie.
  • Vyrobili motor s výkonom 1013 koní
  • Tento výkon v súčasnosti určite neohromí, avšak šokuje iná vec. Motor túto extrémnu hodnotu dosiahne bez využitia turbodúchadiel
  • Na projekte spolupracuje značka Aston Martin a Cosworth

Aston Martin v spolupráci so spoločnosťou Cosworth spojili svoje sily a vyvinuli motor, aký nemá na svete obdoby. Výkon 1013 koní už dnes neohúri, ale v tomto prípade šokuje niečo úplne iné, a to je samotná konštrukcia. Konkurencia totiž tento výkon v motoroch dosahuje za pomoci turbodúchadiel. V tomto prípade tu však nenájdeš ani jedno jediné.

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: aston martin

Motor s objemom 6,5 litra a dvanástimi valcami to dosahuje bez tejto obľúbenej barličky. Jedná sa tak o poriadny prelom v konštrukcii. Nepreplňovaný motor s takýmto výkonom sa len tak nevidí. Britská značka Aston Martin chcela vytvoriť práve tento druh motora a nepripúšťala si iný výsledok než úspech. Jedným z riešení ako výkon dosiahnuť bolo využitie extrémne vysokých otáčok. Motor ho dosiahne pri rekordných 11 100 otáčkach za minútu. V tomto prípade sa teda nemohlo pristúpiť k využitiu reťaze alebo remeňa na prenos krútiaceho momentu.

Inžinieri sa preto inšpirovali vozidlami F1 a o prenos sa starajú ozubené kolesá. Toto opatrenie však prispelo k zvýšeniu vibrácií. Samotný motor bol teda zabudovaný priamo do podvozku automobilu. Komponenty dosahujú kvalitu bleskových pretekárskych strojov F1. Motor sa bude nachádzať v superšportiaku Aston Martin Valkyrie. Vďaka kvalite by mal zvládnuť bez zásahu technikov až 100 000 kilometrov. V prípade konkurenčného Mercedesu-AMG Project One je to o polovicu vyššie číslo.

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: aston martin

Konštruktéri odviedli svoju prácu naozaj na jedničku. Ešte však nie je nič vyhraté. Problémom je, že takéto nepreplňované motory s extrémnymi otáčkami sú problémom z hľadiska legalizácie a emisií. Práve tu však nastupuje spoločnosť Cosworth, ktorá sa zaviazala s motorom pohrať tak, aby spĺňal všetky náležitosti a mohol byť využívaný v bežnej premávke.

Vyzerá, že tento smelý plán sa podarí dosiahnuť. Aj napriek tomu, že sa jedná o pretekársky motor na okruhy, podmienky ako prísna norma Euro 6, ale aj schopnosť pomalej jazdy v prostredí miest sa inžinierom takmer s istotou podarí naplniť.

zdroj: autoforum.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK