Ceny benzínu a nafty narastú o neuveriteľných 40 centov, varuje uznávaný think-tank. Spôsobí to jedna regulácia

  • Systém na regulovanie množstva uhlíka produkovaného v EÚ má problém
  • Únia nepostupuje tak, ako sa očakávalo
  • Hrozí, že ceny benzínu a nafty porastú
Ceny benzínu a nafty
Ilustračný obrázok Archív Canva
  • Systém na regulovanie množstva uhlíka produkovaného v EÚ má problém
  • Únia nepostupuje tak, ako sa očakávalo
  • Hrozí, že ceny benzínu a nafty porastú

Členské štáty Európskej únie čaká od roku 2027 nový systém s označením ETS2 na stanovovanie cien uhlíka. Ide o snahu bojovať s množstvom emisií, ktoré produkujeme či už na cestách alebo aj v našich domácnostiach.

V jednoduchosti, EÚ sa snaží povzbudiť ľudí aj firmy, aby využívali menej fosílnych palív. Ceny kvót na uhlík sa však odrazia na sumách, ktoré platíme za dopravné či vykurovacie palivá.

Ešte pred polrokom nemecký think-tank ERR odhadoval, že keď sa ETS2 rozšíri aj na sektor dopravy, mohlo by to zvýšiť ceny benzínu približne o 40 centov za liter. Nemecké autority pritom uvádzali podstatne konzervatívnejší 10-percentný nárast.

Plán má totiž ochranný mechanizmus. Keď systém v roku 2023 zákonodarcovia EÚ schválili, sľubovali zastropovanie cien. Systém má za úlohu držať ich pod úrovňou 45 eur za tonu oxidu uhličitého (CO2). Zabránilo by sa tak radikálnemu zdražovaniu a znamenalo by to, že pri nafte či benzíne by sme si priplácali najviac 10 centov za liter.

Ako však v súčasnosti píše Euractiv, hlavný vyjednávač Európskeho parlamentu pri rokovaní o ETS2 Peter Liese pre portál uviedol, že už pri tomto zastropovaní ostáva „pesimisteckejší“. Eviduje totiž neúspechy pri palivách v doprave aj vykurovaní.

Trh v EÚ

Vývoj ETS2 sa zakladá na vývoji trhu. Ak sa Európa nedokáže postupne zbavovať svojej závislosti od neekologických zdrojov, dopyt po certifikátoch na emisie CO2 narastie. Inými slovami, zvýši sa cena uhlíka. Podľa Liesea máme ako spoločnosť za úlohu vyhnúť sa tomuto scenáru.

Emisie z vykurovania, ale aj cestnej dopravy v súčasnosti klesajú pomalšie, než Európska komisia predpovedala. Dodatočné zákony na zníženie emisií v týchto sektoroch medzitým podstatne oslabli.

Všetko to znamená, že vývoj situácie môže viesť k vyššiemu dopytu po emisných kvótach v roku 2027, a teda k vyššej cene uhlíka, píše Euractiv.

Situácia v Nemecku

„Minulú jar bolo veľa ľudí stále odhodlaných inštalovať klimaticky neutrálne vykurovacie systémy,“ hovorí Liese o situácii v jeho rodnom Nemecku. Zastavili to podľa neho debaty o nových vykurovacích zákonoch.

V roku 2023 Nemci nainštalovali 790-tisíc nových plynových kotlov. Šlo o najväčší nárast za posledných 20 rokov. Predpokladá sa, že to spôsobila panika, ktorá vznikla zo strachu, že nadchádzajúce pravidlá takéto kotly úplne zakážu, nakoľko ide o uhlíkovo neefektívny typ vykurovania.

Pokiaľ ide o emisie z dopravy, Liese poukazuje na klesajúci predaj elektrických vozidiel. V apríli 2024 pomer nových predaných elektromobilov na trhu v Nemecku predstavoval 12,2 %, pričom v apríli 2023 to bolo 14,7 percenta.

Práve neschopnosť dosiahnuť stanovené ciele v týchto sektoroch znamená, že trh bude tlačiť na kvóty, čím porastú ceny palív. Obavy zdieľajú aj iní zákonodarcovia a podotýkajú, že ceny môžu prekročiť stanovený strop na úrovni 45 eur za tonu CO2.

„45 eur nie je v súčasnom návrhu pevný limit, ale skôr veľmi mäkká brzda,“ hovorí pre Euractiv Tiemo Wölken, nemecký europoslanec a koordinátor pre environmentálnu politiku stredoľavej skupiny S&D.

Niektoré súčasné štúdie podľa neho predpokladajú, že cena by sa mohla zvýšiť až na 200 eur za tonu. Ak sa podľa nemeckého think tanku Agora Energiewende nič politicky nezmení, pre benzín a naftu to bude znamenať zdraženie o 40 centov na liter. Tomu sa dá podľa Wölkena predísť, no EÚ musí investovať miliardy do fondu pre sociálnu klímu.

Zdroje: ERR, Euractiv, Agora Energiewende

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá