CEO Googlu prezradil niekoľko tipov, ako zažiariť na pohovore, vďaka ktorým uspel aj on

  • Strach a nepríjemné otázky na pohovore, no kto z nás to nezažil?
  • Existuje mnoho spôsobov, ako sa na pohovor pripraviť či vedomostne alebo psychicky
  • Vnímať však treba aj mnoho iných aspektov, ako schopnosť priznať si, že niečo nevieš
gogle
Unsplash/ZDNet
  • Strach a nepríjemné otázky na pohovore, no kto z nás to nezažil?
  • Existuje mnoho spôsobov, ako sa na pohovor pripraviť či vedomostne alebo psychicky
  • Vnímať však treba aj mnoho iných aspektov, ako schopnosť priznať si, že niečo nevieš

Pokiaľ ide o pracovné pohovory, všetci chceme nájsť také odpovede, ktorými by sme sa od ostatných účastníkov odlišovali. To znamená vedieť, ako správne na položenú otázku odpovedať, a to aj na tie otázky, ktoré sú nezmyselné a ich úlohou je, aby ťa rozhodili a vyviedli z miery, resp. odhalili tvoju schopnosť či neschopnosť pohotovo reagovať.

Ale čo v prípade, ak ti naozaj položia otázku, na ktorú nepoznáš odpoveď?

Rovnakému problému čelil v roku 2004 súčasný CEO spoločnosti Google Sundar Pichai. V tom čase sa uchádzal o pozíciu riadenia produktov. Počas rozhovoru so študentmi v technologickom inštitúte v roku 2017 odhalil detaily jeho skúsenosti s pohovormi v jednej z najväčších svetových technologických spoločnosti. V prvých kolách sa ho opýtali, čo si myslí o službe Gmail. Na tom by nebolo dnes nič nezvyčajné, avšak v tom čase to malo jeden jediný háčik. Google totižto túto službu ohlásil v ten istý deň, ako mal Sundar pohovor, a to 1. apríla. „Myslel som si že to bol prvoaprílový žart.“ povedal Sundar.

Odpovedal, že nemôže na otázku odpovedať, pretože nemal možnosť tento produkt používať. „Vo štvrtom kole pohovoru sa ma niekto opýtal, či som videl Gmail. Povedal som že nie, a vtedy mi ho skutočne ukázali. A potom v piatom kole sa ma opýtali, čo si o Gmail myslím. Až vtedy som mohol na otázku skutočne odpovedať,“ povedal Sundar študentom. Väčšina uchádzačov by sa pokúsila urobiť niečo, aby sa pokúsili prejsť na ďalšiu otázku. Pichai urobil presný opak a nakoniec zapôsobil tak, že prácu dostal.

Ukázal „intelektuálnu pokoru“

Je pravdepodobné, že ak odpovieš, že nepoznáš odpoveď na otázku, pravdepodobne stratíš zopár bodov, ale koniec koncov to je lepšie, než si začať vymýšľať niečo, čo môže byť úplná hlúposť. Vedci to tiež potvrdili. Výskum ukázal, že pre ľudí s „intelektuálnou pokorou“, ktorí si vedia si priznať, že niečo nevedia , je jednoduchšie učiť sa.

Laszlo Bock, bývalý viceprezident pre ľudské zdroje v Google, považuje túto vlastnosť za jednu z tých najlepších, ktoré v kandidátoch na pracovné pozície hľadajú. V rozhovore pre The New York Times povedal: „Úspešní a bystrí ľudia len zriedka prežívajú zlyhanie, a preto sa neučia ako sa poučiť z neúspechu. Namiesto toho sa dopúšťajú základnej chyby, keď si myslia, že všetko dobré čo sa deje je preto, lebo sú géniovia. Ak sa stane niečo zlé, je to preto, že niekto iní je idiot alebo preto, že sa k nim nedostali informácie alebo sa zmenil trh.“ 

Preto, ak sa pri najbližšom pohovore stretneš s náročnou otázkou, ostaň pokojný a premyslí si, ako budeš reagovať. Pichai nad svojou otázkou premýšľal naozaj dôkladne a opýtal sa sám seba, „Čo by som mohol povedať o niečom, o čom nič neviem?“ Nakoľko na otázku naozaj nemal odkiaľ vedieť odpovedať vyhodnotil, že v tomto prípade je odpoveď neviem prijateľná.

Mal na to skutočný dôvod

Namiesto toho, aby odpovedal jednoducho „neviem“, Sundar vysvetlil, že odpoveď nepozná, pretože nebolo možné, aby tento produkt využíval alebo ho odskúšal. Týmto spôsobom sa prezentoval odlišne a preukázal akúsi zvedavosť, čo majú zamestnávatelia u svojich kandidátov veľmi radi.

Presmeroval konverzáciu

Po tom, čo povedal, že nevie odpovedať, presmeroval rozhovor na to, čo vedel. Letmý pohľad na Gmail mu umožnil produkt lepšie pochopiť. To mu otvorilo dvere k tomu, aby preukázal otvorenosť a intelekt, ktoré mu umožnili dosiahnuť úspech v spoločnosti Google. Hodnota intelektuálnej poctivosti je to, že ti dá skvelú príležitosť ukázať to, čo naozaj vieš. Sundar je stelesnením toho najlepšieho scenára pre riadiacu pozíciu – je skvele pripravený, ale zároveň dokáže riadiť dynamické situácie s rešpektom a úprimnosťou.

Z milióna pohovorov, ktoré každoročne Google vykoná, sa sen pracovať pre technologického giganta splní len približne 0,2 % uchádzačom. Ak odhliadneme od spoločnosti Google, ale na problematiku sa pozrieme všeobecne, tak ak sa v procese pohovorov dostaneš až k osobnému rozhovoru, zamyslí sa nad tým, ako môžeš vyniknúť. Premysli si to a tvoja 0,2 %-ná šanca sa môže stať realitou a šťastie sa usmeje práve na teba. Musíš si len veriť a prijať možnosť, že nemôžeš vedieť všetko, čoho si je vedomí aj tvoj potenciálny budúci zamestnávateľ.

zdroj: cnbc.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá