Cez deň pracovala ako asistentka, v noci sadala za šijací stroj. Mnohí si myslia, že sa len fotím na Instagram a za šaty pýtam 300 eur

  • Pracovala ako asistentka, no v tejto pracovnej sfére nevidela žiadnu budúcnosť
  • Po nociach preto sadala za šijací stroj a učila sa šiť
  • Martina Grešová má dnes dve módne značky a patrí medzi najúspešnejšie slovenské návrhárky
Martina Grešová
archív Martina Grešová
  • Pracovala ako asistentka, no v tejto pracovnej sfére nevidela žiadnu budúcnosť
  • Po nociach preto sadala za šijací stroj a učila sa šiť
  • Martina Grešová má dnes dve módne značky a patrí medzi najúspešnejšie slovenské návrhárky

S poradovým číslom 6 sa v roku 2012 zúčastnila televíznej show Miss Universe SR. Rodáčka z Humenného zo súťaže neodišla naprázdno, stala za z nej prvá vicemiss. Dnes na módnej scéne pôsobí ako úspešná návrhárka.

Martina Grešová si myslí, že súťaž Miss Universe ju v práci neovplyvnila. Hovorí však, že si aspoň môže sama robiť modelku.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kdebolotambolo (@kdebolotambolo)

Od administratívy k módnemu biznisu

Martina do sveta podnikania vstúpila v roku 2017 ako úplný nováčik. V podstate som bola trochu stratená. Už počas vysokej školy som vždy pracovala v administratíve. Ako recepčná, neskôr asistentka. A potom som sa jedného dňa zobudila a nevidela žiaden posun v mojom pracovnom živote. Stále som bola asistentka. Aj po vysokej škole. Chcela som niečo viac. V mojom vnútri to vrelo. V takom zmysle, že som v sebe cítila nevyužitý potenciál niečo dokázať.

Vedela som, že keď ma posunú na nejaký odbor, marketing a pododobne, odovzdám tej práci dušu. Avšak nestalo sa. Nikto mi nedal príležitosť. Ja nie som ten „pcháč“. Netlačím sa, ak ma sami nechcú. Takže som si príležitosť musela vytvoriť sama a vydrieť si to od úplnej nuly, približuje svoje začiatky Martina, ktorá kedysi bola absolútne antifashion, skôr taký chlapec: rifle, šiltovka a tenisky.

Zlomilo sa to, až keď dospievala a začala sa zaujímať o módu. Uvádza, že veľký vplyv mala staršia sestra, ktorá sa vždy fintila. Kreatívna práca ju však lákala od detstva.

Vždy som túžila pracovať rukami, chcela som byť aj zubárka či sochárka. Od mala som inklinovala k takýmto tvorivým ručným prácam,“ hovorí majiteľka značiek Belvoir Boutique a Kde bolo tam bolo.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kdebolotambolo (@kdebolotambolo)

Cez deň asistentka, v noci krajčírka

Martina priznáva, že to v začiatku nebola prechádzka ružovým sadom. Pracovala ako asistentka a po nociach sadala za šijací stroj, aby sa učila šiť. Rok a pol spávala tri hodiny denne, no odhodlaná, že niečo dokáže.

Počas práce asistentky všetku svoju výplatu míňala za látky, na výbavu a za stroje, ktoré ani zďaleka neboli lacné. „Bolo to obdobie, kedy som sa vzdala všetkého len kvôli vízii, snu, ktorý som mala. Predstavte si, že dávate celé svoje ja niečomu, čo neviete, či sa podarí. Ale pokiaľ tomu neveríte na 130 % vy, neuverí tomu nikto,“ objasňuje ambiciózna podnikateľka.

„Najťažší je ten prvý krok. Zlom, jednoducho začať. Presvedčiť seba, svoje ja, myseľ, že idem do toho. Ak sa takto človek nastaví, zvládne všetko, čo príde potom. Samozrejme, na začiatku to bolo ťažšie. Stále aj je, ale nikdy to nebude ľahšie. Prekážky tu boli, sú a budú. Takže len treba neprestať,“ dodáva.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Belvoir Boutique (@belvoirboutique)

Nenašla svoj vysnený produkt, tak si vytvorila vlastný

Jej prvotinu tvoria elegantné dámske šaty, ktorý vznikajú pod hlavičkou Belvoir Boutique. Jeden z dôvodov, prečo Martina značku založila, je skutočnosť, že na módnej scéne nenašla svoj vysnený produkt.

„Začalo to, keď som sa prechádzala po nákupnom centre. Chcela som si kúpiť niečo chic, iné, zaujímavé, či na rande, večeru s priateľkami, alebo do práce. Nič zaujímavé som nenašla, vždy som odchádzala sklamaná. V dnešnej dobe máte prístup k internetu, sledujete svetovú módu a nemáte k tým dizajnom prístup. Buď je to veľkovýroba, ktorá produkuje menej kvalitné veci a sú všade, alebo je to high fashion, čo je skutočne drahé,“ približuje Martina, ktorej cieľom bolo priniesť na Slovensko krásne veci za prijateľné ceny.

„Nie však úplné lacné, žiadne handry, poctivo šité veci, kvalitné a za prijateľnú cenu. Veci, ktoré by som si vedela zaobstarať aj ja, v dobe vysokej školy či popri práci asistentky, keď si našetrím. Niečo pre nás, normálne ženy,“ dodáva.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Belvoir Boutique (@belvoirboutique)

Povahou chlapec, čo navrhuje ženské šaty

Martina sa považuje za skôr športový, outdoorový a chlapčenský typ. No fashion svet je podľa nej lákavejší a dá sa tam viac kreovať, preto jej rukami prejdú nejedny elegantné dámske šaty. „Som povahou chlapec, čo navrhuje ženské šaty,“ hovorí s úsmevom návrhárka.

Keď začínala, neexistovala návrhárka a značka, ktorá by navrhovala šaty za takto prijateľné ceny, v takej kvalite a exkluzivite ako Martina, keďže stále vyrába iba jeden, maximálne dva kusy z jedného dizajnu. Len málokedy viac.

„Môžem povedať, že som prvá, ktorá si začala svoje vlastné modely aj prezentovať. Nepoznala som dovtedy návrhárku, ktorá si robila aj modelku. Dnes to už robia skoro všetky. Som na seba hrdá, že som v tomto bola slovenský trendsetter,“ vyjadrila sa inšpiratívna Slovenka.

Modely z dielne Belvoir Boutique sú jednoduché, ľahko kombinovateľné a viete ich „vynosiť“. „Top high fashion róbu si oblečiete jeden večer, na jednu príležitosť, za veľa peňazí. Snažím sa robiť modely iné, výnimočné, ale pritom stále využiteľné. V ktorých zažiarite aj na svadbe priateľky, ale aj na dovolenke. Milujem využiteľnosť. Jednoducho som pragmatická panna,“ objasňuje Martina.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Belvoir Boutique (@belvoirboutique)

V čase krízy, kedy neviete, čo bude zajtra, je najväčšie merítko cena

Dámske šaty sa aktuálne z našich šatníkov vytratili a vymenili sme ich za teplákové súpravy. 

„Pravdu? Nie je to ľahké. Keď som začínala svoju outdoorovú kolekciu a značku celkovo, ľudia boli ešte covidovo optimistickí. Svet a veľkovýrobné značky na to neboli pripravené. Aktuálne, keď sa celá fashion upriamila na tepláky, aj lowcostové značky ako HM, Zara a podobne, je to ťažké. Nebudem vyskakovať, na dopyte pocítila som to aj ja. Kvalita je neporovnateľná, ale teraz, v čase krízy, kedy neviete, čo bude zajtra, je najväčšie merítko cena,vyjadrila sa Martina k tomu, ako jej podnikanie ovplyvnila pandémia.

Martina uvádza, že pred pandémiou u nej nehrala rolu ani plesová sezóna. „Bude to znieť rozprávkovo, ale láska vždy hrá tú najväčšiu rolu. U mňa to bolo skôr o svadbách, hovorí, že kedysi mala veľa neviest, ktorým šila šaty na mieru. Teraz to už, bohužiaľ, nie je schopná ponúknuť, keďže šitie na mieru je veľmi zdĺhavé, komplikované, krásne, ale neohodnotené tak, ako by malo, v porovnaní s časom, ktorý tomu venujete.

„Ja nechcem zvyšovať ceny. Moje klientky si veľmi vážim. Možno spravím kolekciu „Ready to wear for wedding“. Asi by som bola opäť slovenský priekopník, dopĺňa návrhárka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Belvoir Boutique (@belvoirboutique)

Hollywood za málo peňazí

V akých cenových reláciách sa pohybujú šaty z dielne Belvoir Boutique? „Pokiaľ človek nie je vo vašej koži, nevie si predstaviť život, ktorý žijete. Môže si ho predstaviť, z časti pochopiť, ale nikdy sa presne nevžije do vás. Mnohí ľudia si myslia, že nerobím nič iné, len sa natáčam na Instagram a potom si pýtam za šaty 300 eur. Toľko zväčša moje šaty stoja. Myslím si ale, že sa predávajú za ceny, ktoré sú stále prijateľné. Veľakrát mi dokonca moji zákazníci povedali, že mám ceny nízke. Toľko peňazí si vraj pýtajú požičovne, ozrejmuje návrhárka, ktorá chcela šiť pre ženy, ako je ona sama. Pre neobyčajne obyčajné baby.

Hovorí, že ak by išla len po vidine peňazí, nastavila by si koncept inak. „Ja som chcela byť proste ja, fashion ľudská osoba, ktorá vám dá Hollywood za málo peňazí,doplnila Martina.

Martina tvrdí, že táto pandémia ukázala, aká je povaha Slovákov a ako stoja za Slovenskom. „Musím povedať, že som na nás hrdá. Bolo neuveriteľné vidieť, ako Slováci začali podporovať slovenskú produkciu. Nielen návrhárov, ale čokoľvek, napríklad reštaurácie. Slováci tvoria 99 % môjho dopytu a ja som im nesmierne vďačná, že sa ukázali v takomto dobrom svetle,“ hovorí návrhárka, ktorá má okrem Slovenka objednávky aj zo zahraničia, najmä z Nemecka, Anglicka a celkovo z celej Európy. Jej šaty však poznajú aj v USA či Kanade.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Belvoir Boutique (@belvoirboutique)

Prispôsobila sa situácii a začala šiť tepláky 

Martine počas pandémie rozkvitol aj ďalší módny koncept. Prispôsobila sa danej situácii a na trh prišla s voľnočasovým oblečením pod titulkom Kdebolotambolo. Módna návrhárka pre Startitup uvádza, že nemala na výber. Akcie skončili a život sa zrazu zastavil.

„Na začiatku prvej vlny to bolo ešte celkom v poriadku. Ľudia ešte verili, že to bude len chvíľka. No potom sa už nedalo inak. Popravde som celé tri mesiace chodila ako bez duše, prechádzala sa medzi látkami a hľadala inšpiráciu. Nevedela som svoju myseľ a kreatívu otočiť o 180 stupňov a zrazu šiť niečo úplne iné. Ale podarilo sa. Bola som sama prekvapená, ako sa moje outdoorové dizajny zapáčili. A zase, nechcela som šiť to, čo začali šiť všetky veľké reťazce, produkovať teplákové súpravy za pár korún. Je to ťažké, lebo vždy musíte vytvoriť niečo jedinečné, čo nekúpite inde a za menej, približuje vznik značky Kdebolotambolo.

Obe Martinine značky spadajú pod jednu firmu. Z ušetrených peňazí Belvoir Boutique presunula časť investícii do vytvorenia novej. Priznáva, že to plánovala už dlhšie, no vždy jej Belvoir Boutique bral toľko času, že to nestíhala.

Akonáhle utíchol Belvoir Boutique a začal Covid, mohla naplno rozvíjať potenciál značky Kdebolotambolo. Keďže Belvoir Boutique je značka, kde sú exkluzívne dizajny a skutočne skoro kusová výroba, bolo pre ňu nepredstaviteľné zrazu objednať 500 metrov teplákoviny. „Išla som do toho. Musela som zariskovať. Tam už bola investícia väčšia,hovorí Martina.

Kdebolotambolo kolekciu odštartovala mikinami, ktoré majú GOTS certifikát. Snaží sa v tomto smere kráčať cestou udržateľnosti. „Moja produkcia je slow fashion, radšej drahší kúsok, ale kvalitný, lokálny, za ktorý zamestnanci dostali reálnu mzdu. Nie sú to deti ani novodobí otroci. Nehovorím, že sama nemám tričko z lowcostového brandu, ale ani z ďaleka nenakupujem toľko, ako predtým. Radšej zainvestovať do transparentnosti a kvality,“ ozrejmuje Martina.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa KDEBOLOTAMBOLO (@wherewastherewas)

Inšpiruje ju starý Hollywood i oldschoolové filmy s Audrey Hepburn či Grace Kelly

Martina si návrhy pre obe značky tvorí sama. Buď má predstavu, alebo hľadá správnu látku. Hovorí, že veľakrát to býva tak, že vidí látku a predstava sa zrazu vynorí.

„Na kreatívnu tvorbu sa človek potrebuje sústrediť. Sama neviem, ako to zvládam, keďže okrem toho, že tvorím, zháňam látky, skúšam, obieham krajčírky, sama som si modelkou, čo mi zaberá naozaj veľa času, mám ešte aj svoje influencerské povinnosti a spolupráce. Čiže môj kreatívny čas prichádza v noci, kedy mi prestane pípať telefón a ja sa môžem ponoriť do ticha a svojich predstáv, ozrejmuje tvorbu návrhov Martina, pre ktorú je veľkou inšpiráciou starý Hollywood, oldschoolové filmy s Audrey Hepburn, Grace Kelly a podobne.

„Tieto dámy, ich štýl, štýl toho obdobia, atmosféra kočov, gentlemanov, retro áut, krásných domov. To je moja najvačšia inšpirácia. Samozrejme, sledujem aj trendy. Aj keď viete, móda sa vždy opakuje, len sa nejak málinko obmení, dodáva.

Potom, čo Martina príde s nápadom, na scénu prichádzajú šikovné krajčírky. Martina uvádza, že by už mohla všetko riešiť cez výrobu, ale svojich krajčírok sa nechce vzdať. Aj keď s výrobou spolupracuje, všetky prototypy šije prvotne so svojimi krajčírkami. Všetko čo vyrobí, musí mať najprv vyskúšané sama na sebe. To je jej podmienka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa KDEBOLOTAMBOLO (@wherewastherewas)

Podporuje lokálne textilné výroby i svetový trh

Látky pre produkty Belvoir Boutique má zo Slovenska, rovnako však aj z celého sveta. „Vždy, keď niekde cestujem, prinesiem si látky. Paríž, Istanbul, Barcelona, Madrid, Rím, Viedeň, Budapešť a mnoho ďalších. Látky pre Kdebolotambolo mám aktuálne od slovenského dodávateľa, objasnila návrhárka, ktorá pri svojej tvorbe kladie dôraz na to, aby boli všetky jej produkty funkčné, kvalitné a neprestrelene drahé.

Must have kúsok, ktorý by mala mať každá žena v šatníku, je podľa Martiny biela košeľa. „Toto je pre mňa tź absolútne najzákladnejšia vec. Či ju nastajlujete do vážného business looku alebo si k nej dáte roztrhané rifle. V jednoduchosti je proste krása. Ja nosím bielu pánsku oversize koseľu dokonca aj pri mori k plavkám a vyzerá to skvele, tvrdí milovníčka módy.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa KDEBOLOTAMBOLO (@wherewastherewas)

Do budúcna ambiciózna podnikateľka túži pokračovať v malej produkcii, ale celosvetovo. „Chcela by som ponúkať moje veci všade na svete. A ja viem, že ono to raz príde. Len to chce čas, tvrdú prácu, silnú dávku optimizmu a odhodlania, priblížila svoje budúce plány Martina.

Čo by odporučila mladým, ktorý by sa radi pustili do podnikania?

„Začať! Nebáť sa, poriadne si to premyslieť, naplánovať, učiť sa, veľa sa učiť. Jediné, čo sa môže stať je, že sa vám to nepodarí. No aspoň budete skúšať niečo nové, plánovať inak, vidieť inak. Mne samej veľa plánov nevyšlo, až kým neprišiel ten jeden, čo mi zmenil život, vyjadrila sa pre Startitup.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech